Nytt våpen i hus , men hva ?

Started by Per Marius, 20. March 2021 kl. 9:56:54

Previous topic - Next topic

Per Marius

Kjøpt vi nettet, og kjenner lite til dette enda . Noen som kan hjelpe? Vedlagt bilde , og munningen er 15,6 mm
Finner bare ett merke.
Hvilken er dette, kaliber og ca verdi ?

Per Marius

W

Per Marius


Cap'n Redneck

Merket på løpet: "ELG" inni en oval, betyr at løpet ble trykkprøvd i Liege, Belgia før 1892.
(Etter 1892 ble det føyd til en kongekrone over ovalen.)

Er løpet riflet eller glattløpet?

Hvordan ser frem- og baksiktet ut?

Er forskjeftet kappet til et halvskjefte eller ser det originalt ut?

Se på innsiden av låsen og undersiden av løpet; det kan være flere merker der...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Per Marius

Løpet er glatt, og skjefte ser originalt ut. Men går bare litt frem på løpet.
Skal få tatt bilde av siktet snart.

Men med 15,6 mm. Hvilket kaliber snakker vi om da ? Vil gjerne prøve å skaffe rundkuler til dette

laffa

Du skriver jo selv hva kaliberet er. 15,6mm, eller i tommer .614, eller omgjort til hagle cal 20 (.615'')

  laffa

Per Marius

Takker så mye for svar  :) er enda ikke helt inn dette med kaliber i munnlader verden , men lærer ganske mye i det siste  :)

Slik eg forstår, kan eg bruke både hagl og rundkuler i denne ?

Spør mann ikke, lærer mann ikke helder  :D

laffa

Hvis den er glattløpet kan du bruke begge deler ja

  laffa

Browning08

Men vær obs på at en del belgiske løp har stemplet "pour non balle" som betyr at de ikke er prøvd med hel rundkule!!

Per Marius

Skal gå over løpet en gang til, for å se etter dette

Per Marius

Fekk tatt av pipen, legger med bilde av stempler der. Samt bilde av siktet

Cap'n Redneck

"225" er serienummeret på løpet/våpenet.
"48" er enten et lot-nummer for løpet eller et våpenarbeidernr.

"Non pour balle" ble brukt på bakladerhagler med trangboring i munningen, og spesielt på de med damaskløp. 
Det vil ikke gjelde denne munnladeren.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Per Marius

Tusen takk for svar, da får mann vente på en støpeform, og lage seg noen kuler  ;)

Noen som tørr tippe en verdi ?(ikke att eg skal selge)

bosnes

Dette er vel ei belgisk hagle i kaliber 20 produsert rundt 1890. Verdi? Tja, ikke så høg vil tru 2-3000,- ?

Cap'n Redneck

#14
Vel, det var en auksjon her i Trondheim idag hvor det ble solgt noen glattløpete perkusjonsgeværer av ymse slag....hovedsaklig jaktombygde ex-militære musketter.
Disse gikk for mellom kr. 700,- og 1000,- pluss 20% salær.
Generelt er rifler mer ettertraktet enn glattløpete geværer.

Jeg ville datert haglgeværet i denne tråden til ca. 1850 - 1870.

Antar du har funnet ut at LEE Precision lager en støpeform i dimensjon .600"...?
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Per Marius

Bør eg gå ned fra .614 til .600?

Cap'n Redneck

Ja, det bør være plass til en tøylapp rundt kula.  (også kallt fettlapp/plaster, eller "patch" på engelsk.)
Å skyte med såkallt "passkule" (som mer eller mindre går trangt i løpet uten tøylapp) gir ofte ikke så god presisjon.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Per Marius

Ja så klart  :) men no vart det bestilt form i .610 fra BM , så vist ikke den går. Får eg kjøpe en mindre fra Lee.

Torgeir

Hvis det bare er .014 i forskjell mellom pipediameter og kule, må man vel ha fatt i patcher som er tynnere enn .010, vil jeg mene.  Da blir det litt trangt, og ikke tror jeg det er så lett å få fatt i heller. Jeg pleier å regne det dobbelte av antatt patchtykkelse som mellomlegg når jeg skal pønske ut hva slags kule jeg vil ha.
Denne gjengen leverer form til akkurat den kulediameteren du vil ha. Jeg har to støpeformer fra dem og er veldig fornøyd: https://www.ballmoulds.com/
Torgeir

Per Marius

Var i fra den siden eg bestilte, eg får se når formen kjem, om hva eg får til med den.