Hans Larsen og merking på en rolling block med sveiv

Started by Roy-Terje Kjoberg, 11. November 2022 kl. 18:49:17

Previous topic - Next topic

Roy-Terje Kjoberg

Har kjøpt en Hans Larsen RB med et slags "monogram" bakerst på løpet- Skulle gjerne hatt informasjon om hva dette er for noe. Har ikke sett det på andre H Larsen børser jeg har.20221110_212649.jpg Kaliberet på børsen er 9,3x57R/360.
Mer samler enn skytter.

willer


Cap'n Redneck

Jeg har et lurvete eksemplar av en "Rolling Block m/sveiv" i kaliber 10,15x61 Jarmann. 
Min har kun monogrammet som synlig merking. 
Mulig resten av merkingen er forsvunnet pga. gravrust...
Den har hatt helstokk, men forskjeftet er kappet ned til halvstokk med øks...!
Originalt skal hanen gå tilbake i helspenn når sveiva svinges bakover for å åpne sluttstykket, men min har såpass slakke i mekanismen at den overføringsarmen nede i låskassen er fjernet.  Hanen må nå spennes manuelt før sluttstykket kan sveives tilbake.

Trond Wikborg identifiserte min som en Hans August Larsen kreasjon, og monogrammet mente han var Hans Augusts "våpenskjold".

Disse ble omtalt som "Remington tennstempelrifle" i samtiden.

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Roy-Terje Kjoberg

Takker for infoen. Trond bruker ofte vite hva han snakker om så da er mysteriet (aller mest) sannsynlig løst :)
Mer samler enn skytter.

Roy-Terje Kjoberg

Det viser seg at det fremdeles kan være litt i løse luften hva dette emblemet er så ennå er det for tidlig å dra en bastant konklusjon :o
Mer samler enn skytter.

Fossekall

Dette monogrammet forekommer på en og annen Larsen rifle og da trolig kun de som er merket "H. Larsen, Drammen".
Bokstaven i dette monogrammet er svært lik bokstaven "L" i Old English alfabetet som jeg har limt inn i bildet til sammenligning. Dette virker derfor å være Larsen's monogram.
Hvorfor dette monogrammet kun er stemplet på noen "H. Larsen, Drammen" rifler har jeg imidlertid ingen forklaring på, men det finnes mye kunnskap her på forumet så kanskje noen vet mer om dette?Stempel.JPG

Roy-Terje Kjoberg

Da er fortreet fjernet og den sparsommelige merkingen har åpenbart seg. Serienummeret på børsen er 6153. Kan vi konkludere noe her? For eksempel at monogrammet kun forekommer på børser som i sin helhet er produsert i Drammen?


IMG_20221121_125934.jpg
Mer samler enn skytter.

Roy-Terje Kjoberg

Da er det kart for presentasjon av børsen ferdig reparert. Posten hadde klart å smelle kolben så hardt i bakken at flisene spratt - heldigvis gjenfunnet i bobleplasten.IMG_20221122_141151.jpgIMG_20221122_141117.jpg 
Mer samler enn skytter.