Husqvarna mod 17 cal 20

Started by Dag, 27. December 2022 kl. 8:25:04

Previous topic - Next topic

Dag

Hei
Er det noen som kan hjelpe meg med litt info på ei hagle jeg har? Det er ei Husqvarna fra 1914 mod 17 cal 20. Venstre løp er rettrifla. Høyre løp har vanlig rifling men tar bare hylse på 47 mm. Det er det korte kammeret jeg stusser litt over. Bruker svartkrutt så det ikke blir noen misforståelser.
Mvh Dag

SB

Artig børse. Har flere slike kombier i flere kaliber.
Bruk magtech hylser som du dreier ned til de passer.
Husqvarna leverte mange forskjellige kombinasjoner. Man fikk også bestilt nesten det man ønsket. Kombinasjon av rett- og spiralriflet gjør den til både dobbelrifle og kombi gevær. Den rettriflede pipen kan du skyte både haggel og rundkule i.
Har du funnet en grei ladning i den spiralriflet pipen?
Lagde en tråd i forum for registrerte om disse Husqvarna kulskottgeværene.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Dag

Hei, å takk for svar. Har ikke prøvd den ennå. Har bestilt hylser fra Alvestad som jeg reiner med å få en av dagene. Men jeg tar gjerne imot tips om lading. Så litt i boka til Øyvind å der stod det 62-68 grs. Hva er best,rund kule eller mine. Å hvilke størrelse på støpetang passer best her?

SB

Skal se i boken når jeg kommer hjem.
Se på forumet for registrerte. Lagde en tråd der om Husqvarnas kulskott og kombier.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

SB

Ser jeg bruker rundkule på.662, filt i 16 kaliber og 80gr 1p svartkrutt.
I den spiralriflet pipa kan du bruke både miné eller rundkule. Rettriflet går nok best med rundkule. Bygg opp mellom krutt og kule med smurt filtforladning. Messing patroner bruker større filt enn kaliber. 11 i 12, 12 i 16 osv.
Har god erfaring med minékuler i andre Husqvarna kulskottkombier.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Dag

Takk for svar. :)  Da har jeg litt å gå etter.
Mvh Dag