Import av svartkruttvåpen fra Sverige

Started by Svartkrudt, 30. January 2023 kl. 11:11:28

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

Jeg kjøpte nettopp en flintlåspistol ombygd til perkusjon som også ikke var i fungerende stand å har kjøpt flere lignende våpen fra Sverige før men plutselig fikk jeg en melding fra tollen om at jeg må ha løyve- eller meldeplikt for importtillatelse..?
Er dette noe nytt?
Aldri hørt et kvekk fra tollen før angående import av like våpen, betyr dette at jeg må få en skriftlig tillatelse fra politiet om at jeg kan importere et registreringsfritt skytevåpen?
Har aldri tenkt på før at en må innom tollen hvis en kjører over grensa og kjøper et registreringsfritt våpen

Takk for alle innspill!

proud.norwegian

Sakset dette fra en annen tråd:
Datert 11. september 2022 kl. 19:30:34 ... skrevet av Trond/Senior Member
Import av antikke skytevåpen til Norge er blitt et helvete nå. Våpenforskriften som trådde i kraft 1. sept. 2021 § 10-2 sier at importtillatelse kun gis etter innsendt "fastsett skjema". Dette skjemaet eksisterer fortsatt ikke så vidt jeg kan forstå. Jeg har prøvd politi og tollvesen og ingen der har hørt om det. Jeg kontaktet også Politidirektoratet og ble avvist da de ikke håndtere enkeltsaker. Det da ingen enkeltsak at direktoratet tydeligvis ikke har funnet det bryet verdt å muliggjøre en import av ikke-registreringspliktige skytevåpen.

Jeg har kjøpt en del norske våpen i utlandet over de siste fem årene og hadde tenkt å ta en ferietur til England i høst for å plukke opp seks Kongsbergvåpen som ligger der. Den turen blir det ikke noe av. Selv om Våpenkontoret i Oslo aksepterer innsendt søknad på mail, har de 15 ukers behandlingstid. Grrrr!


Svartkrudt

Oi! Ja jeg burde fulgt bedre med på lovverkers endringer ser jeg :-[ Da blir den vel uansett returnert før jeg får noe svar i det hele tatt

laffa

#3
Jeg fikk beskjed fra våpenkontoret i M&R at det skal brukes søknadsskjema som for skarpe moderne våpen, og i to eks for import fra utlandet. Vanlig ventetid, dvs uker og måneder. På spørsmål om de ville ta imot en bunke med søknader på allverdens kalibre og våpentyper slik at jeg kunne importere våpen impulskjøpt på auksjoner eller lignende, var svaret, joda bare å komme med de, det er derfor vi er her. Man betaler kun et gebyr, uansett hvor mange søknader som blir levert

  laffa

Svartkrudt

Jeg kom over dette på nettsidene til politiet men mange felter jeg er litt i tvil om hvordan skal fylles ut bla reg nummer og våpen type ???
Virker i hvert fall mer tilrettelagt reg frie våpen

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/soknad-om-ikke-ervervsmessig-utforsel-av-skytevapen-og-vapendeler.pdf


proud.norwegian

§ 2-3.Skytevåpen som er fritekne frå løyveplikt
9.   svartkrutvåpen produsert før 1890

Hvor i lov eller forskrift, finnes påbudet om Import av Antikke Svartkrutt Våpen fritekne fra løyveplikt - må søkes på gammelt skjema ?

Roy-Terje Kjoberg

Det kan jo virke som at dette ikke ble fanget opp under arbeidet med loven. Det kan jo være en idé å spørre blant de som importerer antikke våpen til landet hvordan de går frem?
Mer samler enn skytter.

proud.norwegian

Myndighetene.. dvs. Politi og Toll - bruker lovanvendelsen for moderne skytevåpen, når vi importerer antikvariske, ikke registrerings pliktige våpen.
De insisterer på Gammelt Skjema i to eksemplarer og normal søksprosedyre...
hvilket kan ta uhorvelig lang tid.
Våpen for Svartkrutt - produsert før 1890, er jo vitterlig ikke registreringspliktige, skal ikke på kort eller i register.
Prosedyren er etter mitt syn, lovstridig.


Michael_G

jeg har importert flere i det siste. Noen glipper gjennom tollen, andre ikke. Det er blitt et helvete ja. Sikkert meningen? Det må fylles ut vanlig skjema (to eks), og tydelig merkes med at man ønsker importløyve. Kaliber og prod.år må også med.

Våpenkontoret her brukte en evighet på dette, og saksbehandler ringte meg flere ganger og var tydeligvis i villrede om hvordan hun skulle håndtere dette. Jeg sendte henne masse linker til aktuelt våpen, men hun var likevel i tvil om hun kunne gi tillatelse til dette (!). Hun kontaktet både NSU og POD. Hun lette også på nettet og fant noen skytevideoer fra USA, ringte meg så og sa at hun kunne se at de skjøt med disse våpnene, og da kunne det jo ikke være lovlig å importere ?*/&%¤¤# Arghhh...

Etter mye att og frem fikk jeg importtillatelsene godkjent. Det står bare håndskrevet 'importløye' på skjemaene. Så må disse sendes til Posten. Posten sender ett eks til deg, det andre til våpenkontoret.

Dette er altså blitt et ekstra ledd som forlenger hele prosessen med uker eller måneder, og i tillegg overprøves importen hos våpenkontoret. Ikke så lett å sende inn flere av disse 'in blanko' heller, siden kaliber, type våpen og prod.år må være fyllt ut.