Hjelp til demontering av mauser 71/84

Started by pergert, 11. September 2004 kl. 11:31:23

Previous topic - Next topic

pergert

Trenger hjelp for å fjerne stokken. Har fjerna banda/klaven på framstokken og fjerna synlege skurar (2). Stokken synest å vere laus, men heng i eit eller anna. Torer ikkje å bruke makt. Har misstanke om skjult skru under renna som vekslar mellom enkeltskot og magasin, men korleis fjrerne denne? Håper nokon der ute kan hjelpe meg. E-post: perpeter@c2i.net, mobil: 91572784.
Per

Pelsjeger

"In order to remove the barrel/receiver from the stock of a 71/84 Mauser you must remove the magazine tube assy. First remove the screw from the cross key in the front band. Then push out the key and withdraw the mag. tube assy. Then remove the barrel bands. Remove the front & rear triggerguard screws. There is another screw that holds the guard to the stock and is accessible only when barrel/receiver is out of the stock. That should allow you to continue your disassembly."

:-D

pergert

Takk for svar!  Har fortsatt problem med å fjerne stokken. Får ikkje tilgang til den skruen som ligg under "patronføringa" til magasinet med namnet "spoon" i den engelske teksten. Må den fjernast? Evt. korleis gjer eg det? Imøteser svar.
Helsing Per   Svar gjerne på e-post: perpeter@c2i.net

pergert

Ein stor takk til Runar Stava som hjelpte meg med tipst til demonteringa.
For den som lurer på rett svaret, kan eg opplyse at heile magasin-røret måtte fjernast, ikkje berre fjøra og innmaten i magasinet. Med litt forsiktig makt drog eg ut røret og derved var stokken fri. Takk og pris!! For den som lurer på kven Runar Stava er så er han ingen kven som helst. Sjå på lenger ned på forumet under "Jarmann" :-)

Harald

Hei!
Fortsetter på tråden om Mauser modell 71/84 med et spørsmål om rørmagasinet. På børsa mi manglet «follower» / patronfører og spiralfjær. Dreide meg en test-plugg i aluminium og satte i ei spiralfjær fra en Winchester.

Det meste ser greit ut, men patronene holdes ikke i rørmagasinet etterhvert som jeg lader ... Er det en «returlås» i mekanismen som jeg ikke finner ut av, tro? Håper noen kloke hoder kan gi et tips :-)
Mvh Harald

Rustrøyk

Hei. Hvis du ser på C&Rsenal sin glimrende video om Mauser 71/84 på Youtube (small arms of WWI Primer 078: German Mauser 71/84), så vil du bli presentert virkemåten rundt 23min. 3d modellen gjør illustrasjonen enkelt forståelig, samtidig som du kan se om det er visse deler som mangler på din.

Harald


Harald

Titta på videoen og ser at det er «sperrehaken» som sitter på bladfjæra, som ikke er i funksjon på børsa mi. Rappa et bilde fra videoen til C&Rsenal mellom 24:11 og 24:20. Markerte haken med rødt. Mange takk for hjelpa, Rustrøyk! Mvh H.

B1BF694D-0115-4FC5-B6D8-50C36D70F972.jpeg

Rustrøyk

Bare hyggelig.
Arbeidet de legger i episodene er meget omfattende og interessant på et nerdete nivå.
Anbefales.