Winchester 73 relina

Started by Torgeir, 16. April 2020 kl. 22:52:10

Previous topic - Next topic

Torgeir


I fjor vinter skaffa jeg meg denne her, en Winchester 73 fra slutten av 1880-tallet. Det er ikke noe som er tøffere. Kaliberet er 32-20, og det var ikke så mye igjen av riflinga.



Kula jeg brukte var Lymans flatnesede 120-grainer som skal være skreddersydd med sin .312-diameter. Jeg prøvde diverse krumspring og heksekunster, men på femti meter var vel det beste man kunne si at de fleste kulene traff pappen. Jeg tror ikke jeg prøvde den på 100.



Nå har winchesteren fått løpsliner kjøpt fra Brownells, mens originalkaliberet er beholdt. Lineren er ikke lett å se, og det var nokså(!) stor spenning knyttet til det første besøket på skytebana.


Etter innledende innskyting på 50, er dette jomfrusamlinga på 100-meteren. Første skuddet satt lavest, og med semi-buckhorn spres det jo gjerne i høyden. Men veldig fornøyd! :woot: Ladninga er 14 grains sveitser 2, ei skive bivoks og ei skive melkekartong oppå der igjen. 120-graineren er satt helt uten krymp og smurt med bivoks/delfiafett/rapsolje. Dette gir en lett komprimert ladning, og patronene mater fint uten å bli trykket sammen i magasinrøret. Til sistnevnte hjelper det også at rekylen er nær null.


Det var en ganske mysete opplevelse å skyte med originalsiktet, så jeg satte på dette klaffsiktet fra ei jaktrifle før kveldens besøk på skytebana. Tenkte jeg skulle få se hva den virkelig var god for, men det viste seg at skytinga egentlig ikke ble noe bedre.


Liggende uten støtte mens jeg klamra meg til den altfor korte kolben, ble ikke resultatet allverden med 13 skudd.  Jeg tror jo børsa kan bedre enn dette hvis skytteren gjør sin del, og nå fantaserer jeg om et tangsikte. Jeg ser at Marbles har et fint (og dyrt) et som vel passer både Uberti og original. Jeg hører gjerne om erfaringer med dette og lignende.


Imens har jeg i kveld pusset og polert opp originalsiktet som en eller annen tydeligvis hadde brukt smergelbørste på. Bøyd det til slik at det ikke lenger er skakt. Kaldbrunering.
Torgeir

Roy-Terje Kjoberg

Gratulerer med "ny" børse. Kjekt å se at resultatet mest sannsynlig møtte forventningene du hadde før du gikk igang med prosjektet.
Har den erfaringen med tangsikter at de kan bite dersom man beholder det vanlige grepet under skyting. Løste det ved å legge tommelen langs etter grepet. Riktig nok med grovkaliber. Med kaliberet du har skal det ikke ha noen betydning
Mer samler enn skytter.

Torgeir

#2

Da har det vært innskyting av eksisterende sikter. Frontsiktet som forrige eier hadde begynt på, og som var skarpt som en kniv, er filt massivt ned for å passe med aktersiktet. For å komme langt nok ned måtte jeg file det flatt og fint, og nå er det lett å legge svarten på blinken rullende midt på toppen. Det kunne ikke blitt filt stort mer ned før det hadde blitt for bredt til det smale sporet i baksiktet.


Og her er aktersiktet pussa opp og kaldbrunert. Det hadde noen smergelspor fremst på bladet der. Børsa er nå innskutt på 100 meter med baksiktet på nest laveste trinn på "stigen".


Fem skudd liggende uten støtte med ei gummikappe tredd på for å forlenge kolben. De fire skuddene i svarten er 4,5 cm fra hverandre, og så glemmer vi flua. Det er gøy at noe for en gangs skyld går akkurat som det skal i denne hobbyen. Det eneste som er sikkert er at det neppe går like fint neste gang!
Torgeir

runastav

Hei Torgeir! Ja flott rifle det der, eneste 32-20 rifla jeg har hatt var en original 1892 karabin som jeg var dum nok til og bytte bort for mange år siden.Fortell oss litt om reliningen, fikk du låne  32-20 brotsj eller måtte du handle?Helsing Runar

Torgeir

Jau. Altså. Det var en bekjent med tilgang på dreiebenk som gjorde jobben for meg, etter at jeg hadde kjøpt lineren fra Brownell. Dette med å få tak i brotsj var det som bremset prosjektet mest, men etter noen måneder fikk vi tak i en relativt rimelig en fra Tyskland som han nå har liggende til eventuelle videre 32-20-prosjekter.
Et passende bor måtte også skaffes, og det gikk til sammen sju timer med møysommelig boring før han var gjennom pipa. Lineren var just akkurat lang nok, og ble festet forskriftsmessig med acraglas. Den er av nerket Redman, og er laget av krom-molybden-stål. Den er naturligvis helt enormt lett å få ren sammenlignet med alt annet jeg har av svartkruttvåpen.
Det ser også ut til at børsa skyter like bra enten man pusser mellom seriene eller ikke. Jeg tror kanskje ikke dette vil være tilfelle uten bivoks-skive bak melkekartongen, men dette må prøves ut.
Jeg har ikke slugga løpet ennå, men det skal ha .311 i riflingsdiameter. Riflestigninga er en snurr på 18 tommer.
Kulene jeg skyter gjennom den er støpt i ei dobbel Lyman-tang som lager kuler som enten er 119 eller 122 grains. De førstnevnte er rundt .314-315 i diameter, mens de sistnevnte er et par tusendeler mer. De sistnevnte sprer vertikalt og treffer ti cm lavere. Jeg tror jeg må få tak i en sizer.
Torgeir

TMB

Det varmer å se at gamle børser igjen kan samle tett på skiva igjen.
Hvordan var det å få kjøpt liner gjennom Brownells?
Trengtes det noe våpenkort på .32cal?

Jeg har ei highwall i 32-40 som også sliter litt med dårlig løp. Men er redd det er værre å få tak i en kammerbrotsj i det kaliberet så prosjektet står litt på vent.

50 bmg

Kanskje jeg har oversett det ,men bør ikke pipa krones litt bedre en på bilde?

Yellowboy

Har selv relina en Rolling Block i 32-40. Brukte et løp fra svensk 8x58RD som ble dreiet ned til liner.Passer bra på til kalibret.

Torgeir


Jeg mener denne kroninga er helt kurant?
Og det med å kjøpe liner er litt sånn rart: Brownell vil nemlig ha serienummeret på våpenet slik at de kan gi det til onkel. Men dette er absolutt ikke for at det skal registreres, men slik at man skal vite at våpenet er lovlig antikt. Eller noe sånt. Jeg husker ikke om jeg ikke også måtte sende bilde av nummeret.
Torgeir

Cap'n Redneck

Et tips er å kontrollmåle tykkelsen på framsiktet.
NSU / MLAIC tillater max. 2,02mm tykke framsikter.
Om man skal delta i Norgesmesterskap eller Nordisk kan våpenet bli underkjent i våpenkontrollen om ikke framsiktet holder mål.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Torgeir

Det finnes tydeligvis regler for det meste. Siktet er to millimeter bredt, fant jeg ut.
Torgeir