Sikker ladning

Started by laffa, 23. November 2007 kl. 21:28:06

Previous topic - Next topic

laffa

Jeg har blitt fortalt at Kammerladeren går best med ladninger opp mot det som var max i attenhundreogdazumal, nemlig ca. 96gr., i korning 1fg. Kan jeg nærme meg denne ladningen uten at det er fare på ferde, når jeg bruker den nye NEIkula i kombinasjon med f.eks sprengkrutt?, eller må kruttet siktes for å fjerne "støvet", for å være på den sikre siden?

  laffa

qualibra

Hei.Min erfaring med dette,er at du må noe høyere i ladning for å få nok fart på kula,da du bruker sprengkrutt.Dette kruttet er adskillig "latere"enn fks Sweiserkrutt.Jeg har brukt 110-120grains ladning,alt ettersom hvordan sprenkrutt jeg har med å gjøre.Det finnes et par forskjellige typer.En type skal være fra WANO,en annen type er visstnok Spansk sprengkrutt.Det sistnevnte er det som støver mest,etter min erfaring.Jeg fikk en gang målt utgangshastigheten på kammerladerkula,med 120gn spansk sprengkrutt som ladning.Det viste seg at kula ikke oppnådde på langt nær den farten som man leser at den skulle gjøre,i følge gamle data.Kula oppnådde i underkant av 230meter pr sekund.Jeg gjorde dog bare et forsøk.Dette er mine erfaringer,og ikke urokkelige fakta.PS:Det ble benyttet "kronograf"på vanlig måte,ca 3 meter foran munningen.Det er jo mulig at forladning og kruttrøyken,evnt. kan ha forstyrret tidtagningen.
qualibra

Rotta

Sporten trenger defintivt ingen kammersprengninger med alvorlige personskader til følge - Trykkskyt børsene skikkelig FØR de tas i bruk!

En 18 lødig kammerlader er svært overdimensjonert, og tåler den ikke ladninger i 150-200 grain området med NEI kula er den antagelig lagt fra sikker å skyte med uansett.

Metode for trykkskyting av 18 lødige kan man med fordel ta opp en diskusjon på.  Jeg har valgt å skyte et vanlig NEI liknende prosjektil med 110 grain 2F.  Dette er etter min mening en litt for dårlig test, og jeg burde antagelig benyttet anledningen nå som det er ny kule i omløp til å gjøre dette skikkelig.  Er det noen som kjenner den prosedyre som opprinnelig ble benyttet på KV i sin tid?
-Rotta

reldor

>Kan jeg nærme meg denne ladningen uten at det er fare på ferde, når jeg bruker den nye NEI kula i kombinasjon med f.eks sprengkrutt?, eller må kruttet
> siktes for å fjerne "støvet", for å være på den sikre siden?

Dette kan ingen svare på da alt faller tilbake på vilken stand børsa di er i.
Men la oss si at børsa er som ny , så er det vel ingen med sundt ladetvett
som går direkte på en maks.ladning uansett.
Det kan være feil ved ubrukte børser også.....Nok om det:-)

Du får nok best resultat hvis du sikter kruttet til en jevn korning.

Jeg ville begynt med en lav ladning og jobbet meg opp til den ladningen som samler best.
Kan hende du havner under maks. ladning.....................

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

laffa

Nå har jeg nettop kommet hjem fra bana etter å ha prøvd NEIkula.
Jeg startet med 70gr 2fg, og det virket som en passelig frisk begynnerladning med mere å gå på. Prøvde så samme ladning med Wano sprengkrutt, men det føltes som slappe saker. Jeg opplevde også at tennhetta blåste kula forbi kammermunningen uten at kruttet tente, slik at kammeret ikke lot seg åpne før kula ble satt tilbake med ladestokken. Ladet meg så oppover til jeg passerte 90gr., da først var det samme fresen i børsa som med 70gr. sveitserkrutt. Jeg får prøve mer neste helg.

  laffa

Øyvind F.

Traff du noe da, Laffa? :-)

Jeg har ikke funnet ut hvilken ladning som ble brukt til å trykkskyte kammerladerløpene, men i den danske boken Om geværfabricationen av artillerimajor Budde-Lund skriver han at ble det brukt 2 lod med muskettkrutt (480 grains) når pipene ble trykkskutt i «proberhuset>. 2 lod var det samme som kulevekten. Mellom kruttet og den 16 lødige kula ble det brukt gråpapir. En gråpapirforladning ble også ladet over kula. Boka er skrevet i 1853, og gjelder trykkskyting av munnladningsmuskettpiper. Tappriflepipene ble trykktestet to ganger, både før og etter rifling.

Det kan vel antas at en lignende test ble brukt på kammerladerpipene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

laffa

> Traff du noe da, Laffa? :-)
>
 
  Jeg traff da skiva tilslutt, men fremdeles så går kula ca. 40cm for høyt, selv etter mye jobbing med fil på baksiktet. Noe presisjonstesting var umulig i kulingbygene. Med 90gr virket det som kulene slo sidelengs inn i skivene. Kula satt for løst i kammeret, så jeg vil prøve med papirvikling neste gang.

  laffa

qualibra

Hei.Har du prøvd en melkekartongskilling istedet for papirvikling?Jeg vet ikke-kanskje har du lest det jeg har skrevet om dette før?Jeg stanser ut pappskillinger av melkekartong,og former disse til små "muffinformer"ved å presse dem gjenom et rør med innvendig diameter lik den i kammeret på børsa.Jeg bruker en hullpipe på 25mm til å stanse med.Så bruker jeg en-kall det gjerne en dor,med omtrent diameter lik kulas,til å presse dem gjenom det før nevnte røret.Da har du ei "muffinform"som både tetter for gassen og som holder kula med nesa rett frem.Oppå kruttet,muffinforma og kula,kliner jeg godt med fett.Da slipper jeg også å pusse mellom skuddene.Bare et forslag.
qualibra

laffa

Dette må prøves. Fukter du skillingene før de blir formet?
 Jeg hadde ventet meg pepper fordi jeg skrev at jeg filte på baksiktet:fy_fy: ,
men ta det bare med ro, siktet har jeg laget selv. Siktet er helt likt det som Øyvind nå selger. Jeg hadde filt og prøvet og filt ei heil uke for å få det til å bli bra nok, da Øyvind slapp nyheten om at han hadde i haugevis av nyproduserte å selge:hrmf:

  laffa