19. October 2021 kl. 5:32:47
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Jeg trenger hjelp av dere!  (Read 4803 times)

24. July 2004 kl. 16:40:17
Read 4803 times

Stian Olsen

Heisann alle svartkrutt mennesker.

Jeg trenger nå hjelp fra dere eksperter innen gamle våpen.

Det er blitt funnet ett gammelt gevær, inkl. bajonett (med slire) og to ekstra sikter i en liten boks (og en tre propp i enden av løpet).
Og jeg kan virkelig trenge hjelp til å finne ut alt om dette våpenet. Så mye som mulig helst.

Tallene "938" ser ut til å være slått inn i alle deler som er av metall. Dette er vel kanskje noe slags serienummer vil jeg regne med.

Helt bak på kolben står det enda mere:

"A 938 MC D67"

På sliren står tallene 10117

I tillegg har det blitt risset enn tallet "13" i treverket på kolben, og tallene "1646"

Hva alt dette betyr vet nå ikke jeg, men jeg håper jo at noen der ute i svartkrutt-land kan gi meg en hjelpende hånd.

Med vennlig hilsen

Stian Olsen

ps. har bedre bilder hvis noen er intresserte, de ble bare litt for store for dette forumet!

24. July 2004 kl. 20:56:17
Reply #1

Erling

Det er ein 18 lødig kammerladar laga før 1860. Desse vart brukte av forsvaret i Noreg frå 1842 til 1867. Etter 1860 vart kaliberet mindre. Du kan lese meir om våpenet i artikkelen om kammerladerar her.

Det er ikkje så lett å modellfeste kammeraladaren din, det treng ein fleire nærbileter til, men eg vil tippe at det er ein M. 1855, eller ein M. 1849/55 eller M.1846/55.

Det må vere morosamt å finne ei slikt gamalt gevær komplett med bajonett og munningspropp og alt. Proppen ser ikkje original ut forresten. Dersom reima er original så er det svært sjeldan. Reimene til kammerladerar flest er morkna bort for lenge sidan.

Eg tippar og det er fleire enn meg som vil sjå bileter av dei ekstra siktene. Dersom du sender ein mail til eigaren av denne sida så legg han nok ut bileta for deg slik at du ikkje treng å bry deg med storleiken.
« Last Edit: 24. July 2004 kl. 21:01:52 by 8 »

13. August 2004 kl. 5:18:10
Reply #2

Trond

Undersiden av bakkolben mellom avtrekkerbøylen og kolbekappen går i en rett linje. Dette viser at riflen enten er en marinekammerlader eller en med utgangspunkt i hærens M1842 eller M1846. Den er for lang til å være marine og serienummeret er for høyt til at det kan være en M1842, ergo er det én av de tre forskjellige M1846.

M1846 ble produsert hos Francotte i Liege, Belgia, hos Crause i Hertzberg, Tyskland og på Kongsberg. Det er for lite opplysninger/bilder av børsa til å kunne si hvilken av disse tre variantene dette er. Du kan lese litt mer om denne modellen på [link]http://geocities.com/trondwikborg/M1846.html[/url]

Sannsynligvis er din versjon en M1846/55 (baksiktet flyttet fra bak kammerstykket og festet med festering rundt pipen). Det er selvfølgelig mulig at børsa di er sivilt ombygget og at du dermed kan ha det originale siktet intakt. Dette er i såfall uhyre sjeldent. Vi gjerne bilder av de forskjellige siktene du har.

Trond