Import av svartkruttvåpen fra utlandet og det nye kravet om løyve

Started by FinnOlav, 06. October 2021 kl. 12:48:37

Previous topic - Next topic

FinnOlav

Er det noen som har hørt med politiet eller andre om hvordan dette fungerer?

Parelius

Man trenger importtillatelse fra Politiet, men ikke tillatelse for å erverve våpen.
Etter hva jeg forstår kan man bruke samme skjema som ved erverv av skytevåpen, så lenge man spesifiserer hva saken gjelder.

FinnOlav

Takker for svar, da blir det dessverre utrolig mye vanskeligere å importere, ikke det at søknadsprosessen er så vanskelig, men politiet er jo ikke akkurat kjappe. Kanskje det løsner om 3-4 år når man kan søke digitalt.


laffa

Hvordan ser en slik importtillatelse ut, er det samme dokumentet som den vanlige søknaden om ervervsløyve?

  laffa

Parelius

Ja som jeg skrev så må man inntil videre bruke det gamle gode ervervsskjema. Bare pass på utdype hva søknaden gjelder i feltet "Andre opplysninger"
Hvis noen lurer på hvor jeg har dette fra, så er det sikre kilder i Politidirektoratet.

Burgsmuller

T.B

Cap'n Redneck

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Marlil

Hei,

Noen som vet om det må spesifiseres våpentype/art når der søkes om tillatelse til import av svartkruttvåpen produsert før 1890?

Martin

Cap'n Redneck

Ja, våpensøknadsblanketten må fylles ut som for et registreringspliktig våpen.

Så skriver du i feltet "Andre opplysninger": Gjelder våpen produsert før 1890.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Michael_G

Jeg har importert to originale svartkruttvåpen nylig. Ingen importtillatelse var nødvendig, kun spesifisering av alder på faktura. Gikk rett gjennom.

Landmark

Det er laget et eget skjema "Tillatelse til ikke-erversmessige innførsel av skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon" som i flg. Politiet i Drammen skal benyttes ved import av svartkruttvåpen produsert før 1890.

Jeg har tatt inn et par våpen der denne søknaden er benyttet.

SB

"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Landmark