Svenske RB med sabelbajonett

Started by Fanejunker, 15. April 2016 kl. 17:56:00

Previous topic - Next topic

Fanejunker

Har gått meg vill i Svenske RB varianter. Trenger hjelp til følgende: Er noen varianter (modellbetegnelse)
av RB til Sveriges Arme? eller Marine? er beregnet for bruk med Sabelbajonett?

JanS

Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Fanejunker

Da var det som jeg trodde kun "Flottan" som hadde sabelbajonett på RB  i Sverige. Blir da korrekt betegnelse 1867 for Flottan?

Jeg har da noen følge spørsmål:
Er det noen som vet hvilken produsenter som laget RB til "Flottan"? Remington, CG, Husqvarna? Er det noen serier som var dedikert til "Flottan" Er det kun reine 1867 varianter eller er det også ombyggings varianter som til armeen?

Er det noen bøker eller nettsider som beskriver bruk av RB i Sverige?

Roy-Terje Kjoberg

#3
De svenske som har klakk for sabelbajonett er marinevåpen.
Her er en som er veldig dedikert til RB.
Mer samler enn skytter.

Fanejunker

Takk for all info!

Ble også tipset om linkene nedenfor som gir en oversikt over rifle og bajonett variantene

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/remington/remington.htm
http://www.holmback.se/index.html

BEN74

Hei Fanejunker. Alle militære Svenske R.B. er i ut-gangs punktet beregnet for bruk av sabelbajonett, de har alle bajonett klakk.

Men det var kun de norrländska jägarregementena og flottan (marinen) som fikk de utdelt.
Resten fikk dølle bajonetter.

Roy-Terje Kjoberg

#6
Måtte kikke på min svenske RB i 12 mm for å se etter - og jammen forsyne meg så er det sabelbajonettklakk på den. Den ble i sin tid kjøpt med original døllebajonett. Da må jeg innrømme at påstanden min lengre opp i tråden om klakker er en smule u-etterrettelig.
Jaja, sånn sett er jeg i godt selskap med piggsvinet som innledet et forhold til piasavakosten :-)
Mer samler enn skytter.

Harald

Legger for sammenligning inn noen bilder av den svenske sabelbajonetten for Flottan (i midten) og norsk M/1859 (øverst) og M/1860 (nederst). Eksemplaret er merket med anker og krone på venstre klingebryst, kontrollstemplet F.T. (Treffenberg) på høyre klingebryst samt i bajonettklakkens spor. På parerstangens venstre side er stemplet 5069. Noen forskjeller fra M/1859 og M/1860: Håndtaket/grepsplatene og klingen er kortere, parerstangens materiale er noe tynnere, messingknappen på grepet har knappere sving/avslutning, øvre parerknapp er større, annen hulsliping ved klingebrystet og noe kraftigere gods i klingen. Mvh H.





Harald

Kompletterer et gammelt innlegg: Den svenske sabelbajonetten har modellbetegnelse M/1867. Ankeret er vel stempelet fra Eskilstuna. Har noen peiling på hvorfor nummeret er slått inn i parerstanga? Mvh H.

BEN74

Etter det jeg har forstått så ble nummeret slått inn etter at bladet var herdet, så det var ikke mulig å slå inn i stålet (eller vanskelig og slet vel ut stemplene fort.)  Den Svenske marinen hadde heller ikke Remingtoner i en serie men fra 2 produsenter og med spredte nummer så de kunne ikke bare lage de i en rett nummer serie, hvis det skulle stemme overens med riflene. Det samme gjelder vel krag petterson bajonetten her til lands.


Harald

Ja, det er nok herdinga som er grunnen. Forklaringa er jo kjent når det gjelder merkinga av bajonetten til M/1876 Krag-Petersson, som du skriver.

Per Holmback skriver: «Gevärets nummer är normalt instämplat på parerstångens högra sida med ca 4-5 mm höga siffror.» (http://www.holmback.se/bayonets/Features-Swedish/feature_swe_m1867_sword_bayonet.html)