US merket flintlåspistol

Started by Svartkrudt, 09. June 2022 kl. 16:28:36

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

Noen som vet opprinnelsen til denne? Merket US men finner ikke noe på nett som ligner

Cap'n Redneck

Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

runastav

Enig med captn, er nok ein Belgisk sea service lik min du har Joakim  ;)
Helsing Runar

Harald

Hei Svartkrudt!

Vi har jo vært i kontakt om denne før, og jeg fortsetter her, siden du spør :-)
I en artikkel i et tysk våpensamlermagasin, kaller Udo Lander, en kapasitet på europeiske «rytterpistoler», historia om disse pistolene en «hvit flekk» i europeisk våpenhistorie. Han analyserer et eksemplar av denne type pistoler og kommer med sannsynlige forklaringer. Jeg skal forsøke å trekke ut de opplysningene som er mest relevant her, og henviser til din og runastav sin. Jeg har også to lignende pistoler.

Lander skriver at den ligner i lås og stokk den britiske Light Dragoon Pistol. Den flate kolbekappa som går litt ut foran, og den faste jernringen for fangsnora, er vel typisk britisk. I Belgia og Nederland omtales pistoltypen som Nederlandsk/Belgisk Marinepistol M/1815. Men den har ikke ladestokk festet i ledd foran ved pipa, har ikke bærebøylen på baksida som er så typisk for marinepistoler, og er heller ikke stemplet spesielt for marinen.

Britene hjalp fra ca. 1810-1839 det gamle Persia med produksjon av våpen til hæren, ikke marinen, i arsenalene i Tabriz og Isfahan. Av denne forklaringa, er det lett å forstå inspirasjonen fra britisk design på samme tid. Under «US»-stempelet (mer om det senere) på ditt eksemplar, kan vi skimte merket til arsenalet i Isfahan. (Dette fins i god behold på min pistol.) Lander skriver det er sannsynlig at pistolene ble skipet ut til Belgia for å gjøres ferdig, etter at britene avsluttet samarbeidet. Perserne var visstnok ikke i stand til å gjøre dette arbeidet sjøl.

På runastav sin ser vi at låset er stemplet «CD». (Ser slik ut for meg.) Flere eksemplarer har samme/tilsvarende stempel. «CD»-stempelet fins trolig i to-tre observerte utgaver. Lander mener stempelet tilhører bøssemakerfirmaet Coquilat & Digneffe, virksomme i Liege i årene 1855-1858. Lander har også noen resonnementer om rekkefølgen av stemplinga og herdinga av låset. Er både den persiske og den belgiske gjort før herding? Fins det stempel «ELG» i oval, med eller uten krone, kan det si noe om tidspunktet for stempling i Belgia (1820/1830/1853) og om pipa er laget i, eller utenfor Belgia. Det kan tenkes at Persia også bestilte fabrikknye våpen i Belgia, observerte våpen kan understøtte den teorien.

Man vet ikke om de ferdige pistolene ble returnert, eller fabrikknye sendt til Persia. I Bannermanns kataloger for 1903 og 1925 dukker det imidlertid opp fabrikknye «garantert over 100 år gamle» slike pistoler for salg på det amerikanske markedet. Pistolene ble i 1903 markedsført som «European large bore pistol» til en pris av USD 3,75. Det var ikke opplyst om at de helt, eller delvis var laget verken i Persia eller i Belgia. Det er, etter mi oppfatning, sannsynlig at «US»-merkinga ble slått inn i USA av Bannermann, som på din pistol Svartkrudt.

Det var et forsøk på å formidle noen av forklaringene fra Udo Lander, så langt  :)  Beste hilsen Harald.


Svartkrudt

Takker så mye for info karer! Gøy du hadde en lik Runar  :D 
Ikke min denne her men lå på Finn, må si jeg har lagt min elsk på den klassiske gamle digre flintlåspistolen med avrundet kolbekappe men det er vel bare smak og behag

Harald

#5
Hei dere! Ja, lå på FINN, da har nok jeg tatt feil av eieren, beklager så mye :-) Mvh Harald.

Se også denne tråden for mer info fra Mr. Pitt (og bilder av mine):

https://forum.svartkrutt.net/index.php/topic,27072.msg31505.html#msg31505