Min første RB, i Lunds Hylse.

Started by Salpeter-Krudt, 31. May 2015 kl. 6:59:07

Previous topic - Next topic

Salpeter-Krudt

Hei.

Ja, etter lang tid i skyggen her på forumet, så ble det profil og nå tid for å poste min første RB, med dertil spørsmål.

Den er Kongsberg stemplet, med "OK" foran på løpet.  
Serie nr: 28615. Stemplet med 1876.

Lenger frem på løpet er det stemplet inn, "Lunds Hylse".

RB er i god stand, løpet er meget bra, her bør det gå ann å treffe ei stor skive på kort hold:-)
Siktene er ikke slik som de andre RB jeg har sett, sivil utgave?
Men, Lunds Hylse, regner med at det er Lunds patron de mener, etter det jeg har hørt kom den rundt 1900, så da er dette en ombygget sivil utgave, eller laget Kongsberg disse?

Jeg  lar bildene si resten.
Skal forske litt mer rundt kule, ladning, kaliber osv. Rapport etter skyting kommer.


jæger justnæs

Gratulerer med artig gevær!
Disse kan jeg pent lite om, du får trolig mer oppklarende svar fra patron- og RB-folket etter hvert.
Best når det smeller!

BEN74

Etter det jeg har forstått var dette børser Lund kjøpte fra Forsvaret og kamret om til lunds hylse og solgte til sevile.
Dette sansynligtvis for å kunne selge dem ferdig amunisjon å ladekomponenter kun han hadde og produserte. Så vidt jeg husker så tar Lundshylsa litt mer krutt en vanlig 12mm Remington. legger med noen bilder fra Digitalmuseum av det eksemplaret de har. Din så ut som den hadde et bedre sikte, fin børse.
Hilsen BEN74.

Jon

Jeg har mine tvil om det var Lund som utviklet denne patronen. Jeg tror heller at navnet stammer fra de våpen som patronen antatt først ble brukt i, nemlig M1860 Kammerladere ombygget til Lunds system. Opprinnelig var patronen randtent kobberhylse 4''' /12mm.
Hvorfor man valgte en ny hylsetype i noen av disse riflene når de ble bygget om til sentertenning vet jeg ikke. Må anta at enkelte slike også ble gjort om til vanlig 12x44R CF.
De hylsemerkingene men kjenner i 11,9 Lund er to HAGEN (ulik skriftstørrelse), to ulike H. Larsen og en L.V. Chr.a, alle med undertittel "LUND". Jeg har aldri sett eller hørt om andre merkinger og der er ikke kjent umerkede hylser. Dermed kan ikke Lund ha vært alene om på patroner og hylser. Kan ta med at H. Larsen ble nedlagt 1908 så hylsene derfra  må være laget før det.

Alt tyder på at patronen kom rundt 1900 engang, før 1906.

Salpeter-Krudt

Hei, takk for svar og informasjon.
Så, den gode Hr. Lund var børsemaker for det sivile markedet også, lærte noe nytt i dag å.
Ble disse laget for skytterlag og jakt?
Litt rart de ble stemplet med Hylse og ikke patron.
Vet at den originale Lunds hylse, eller patron, har flaskehals, men i min passer en 12.17*44 som hånd i hanske...Samme gjør en ubrukt 50-70...Tja...Nei, i dag skal løpes sluges, så får vi se hva som kummer ut av det, annet en en blyklump. Noe som er sikkert er at det blir mye kaffi og noe tenking etter på.

Salpeter-Krudt

Jon,

Takk for god informasjon. Så ikke ditt svar før jeg postet, så det ble litt krøll her.
Da ser det ut som min RB er i 12*44R med CF, bare løpet som er merket med Lunds Hylse.
Moro.
Men, men, litt rart at de ikke merket de med kaliber.
Nei, denna gleder jeg meg til å ta med på bana og teste ut.

Jon

For å være sikker. Ta et mål helt bak i kammeret, 11,9 Lund-hylsa skal være ca.14,8mm mens 12mm Rem. skal være 13,8mm. Så marginene er ikke så store her. Derfor ble en del 12mm patroner skutt i 11,9 kammer, det gikk nok greit men de ble litt gravide på midten. Rett ovenfor kragen beholdt de formen fordi hylseveggen her blir tykkere i overgangen til hylsebunnen.

Salpeter-Krudt

Takk for informasjonen.
Det blir gjort så snart jeg får tid:-)

olav

OK. HER KOOMMER DEN BLINDE HØNA OG BLANDER SEG . FFØRSTE GANG JEG STIFTET BEKJENTSKAP MED LUNDS PATRON VAR PÅ EN LÅVE HOS NABOEN SOM SA  AT  DET LÅ KRUTT OG KUULER DER SOM KJERINGA VAR REDD FOR OG OM JJEG KKUNNE FJERNE DET . JEG FAN FØRST EI SVÆR ESKE MED HYLSE SOM DET STO OOLSEN -MASENG BAAK 50/70 MED HAALS I 12 MM SAMT EN HAUG MED KORRODERTE BLYKULER OG 5  ESKER NITEDAL  SPORT SVARTKRUTT FFFG SOM VAR LIKE FIT . AV ALLE TING FANT JEG EN KAMMERLADER VIKLET INN I EN STRIESEKK SOOM ANTAGELIG HADDE  OVERLEVD DEN KRIGEN FULL  AV FETT SOM JEG LA I BADEKARET I HETT VANN . FIKK VEKK ALT SAMT NOE DRRIT I LØPET . FORTREEST VAR KAPPET OG SIKTENE MODIFISRT ETTER DET JEG KKJENNER TIL .FIKK TAK I DIESETT DA EETTER Å HA SENDT INN OLSEN MASENG HYLSERT TIL NSFDS SAMT KULET ANG . BRUKTE 59 KAL BASESHYLSE SOM JEG KAPPET PG FORMET I DIESETTET OG LADDE MED STANDARD 63 GRS FG BAAK 360 GRS PRESSET BLYKULE 503DIA MED HULBASE 6MM DYP .

SKJØT MED DETTE PÅ ELGPRØVA . FØRST PÅ 50 METER PÅ PISTOLBLINK PÅ EI TYNN BJØRK DER JEG SSKJØT AV STAMMEN MED TO SAMMENSATTE KULER . PUSSET SÅ OG SKJØT FØRST PÅ VANLIGE SKIVER MED BRA RESULTAT , PUSSET MELLOM HHVT SKUDD OG DEETTER TOK JEG ELGPRØVEN MED SAKEN . SKYTTERNE KIKET PÅ GALNINGEN I RØYKFØYKA OG SA SIN MENING OM GAALSKAPEN MEN SA INGENTING NÅR DE SÅ SAMLINGENNE . LUNDS PATRON I RETTE VÅPEN OG LADNING ER ETT TREFFSIKKERT PROSJEKT DET VET JEG . IKKE SPØR OM KAMMERLADEREN DEN EER HISTORIE HOS EN GAMMMEL KREMMER MEN JEG VET HVA DET ER OG HAR LADDIER TIL DET OG DERE KAN  BRRUKE 50/70 HYLSER SELV OM DE BLIR LITT GRAVIDE VED  RIMMEN .


SNART BEGYNNER JEG NÅR JEG BLIR FRISK Å KALDPRESSE KULER IGJEN TIL 12 MM WEBLYEN I 455 ,38 OG 32 MEN DET SER DERE ETTERSOM JEG JO HAR ETT TOMM BLYTRÅD I KJELLEREN. HAR BESTIL ALT HOS RICHAR CORBIN SIDEN VI ER GAMLE KOMPISER FRA EN SVUNNEN TIDSALDLDER.
OLAV

Salpeter-Krudt

Siden det er så kaldt enda, ikke noe ørret bet, så ble det en tur på bana i dag med RB`n, tid for å teste litt.

Tja, hva skal jeg si...? 12mm hylsene kom ut med mage, som ei dame i 6 mnd, se bilde. Beklager kvaliteten.
Så, hva er det jeg har?
Ser ut som den er i Lunds kaliber, eller Hagen/Lund, eller? Kjært barn har mange navn, men hva er det korrekte navnet? Slik det ser ut, så har denne RB`n blitt kammeret om en gang tidlig på 1900 tallet.
Hvorfor? Tja, si det.....De hadde vel et behov da som i dag, å prøve noe nytt.

Men, har jeg rett i antagelsen ang kaliberet? Eller?
Tips, tanker og synsing er hjertelig velkommen:-)


festus

Jeg synes den magan lukter Hagen Lund, ja...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

Det er åpenbart et 11,9Lund kammer du har. Eller H.Larsen Lund eller kanskje L.V. Lund.

Slik ser alle kjente 11,9 Lund merkingene ut, Hagen er trolig de nyeste og derfor finner vi desidert mest av dem, særlig den ene typen.



Her en liste fra Maseng i 1913 og som alle andre kataloger og prislister jeg har sett så står der 11,9 Lunds


Salpeter-Krudt

Jon, takk for interresant informasjon.
Men, så var det hylser da, noen som har tips til hylser som kan brukes her?
Jo, kan nok forsette å bruke 50/70 hylser, men om de kommer til å holde lenge, det tror jeg ikke.

Øyvind F.

Med fare for å vekke en gammel tråd til live, er det noen som har sett et vanlig Lundsgevær som er merket med «LUNDS HYLSE»? Jeg kom over Lundsgeværet under, et vanlig langt M/1860/67, med samme merking som Remington-geværene som er avbildet over. Det ser til og med ut som at det er brukt samme pregeverktøy for å slå inn hylsenavnet.

Det tyder vel på at en eller annen har kjøpt opp utrangerte militærgeværer og kamret dem om. Men hvem?

NB. Lundsgeværet har ikke kappet munning, ulikt mange andre Lundsgeværer i 11,9 mm Lund.





Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

G.Larson

Ikke at jeg har noe med det, men er det ikke litt dumt å endre navnet på hele tråden?
Ståle B.

Øyvind F.

Det er korrekt observert at du ikke har noe med det, selv om navnet på hele tråden faktisk hadde vært endret. ;-)
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.