Skyting med 11 mm Lefaucheux-revolver

Started by Øyvind F., 06. May 2019 kl. 10:58:27

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Jeg slår et slag for skyting med stifttenningsrevolvere! Bakgrunnen var at det kom en 11 mm M/1864/98 Lefaucheux inn dørene for litt siden, og den måtte jo prøveskytes.

Til slutt ble det en liten artikkel om revolveren. Tips: klikk på det første bildet og bruk piltastene til å ble deg forover så får du se mange flere bilder enn det som vises i artikkelen.

Utstøteren manglet og tønna roterte ikke, men det fikset den eminente runastav. Han har tidligere vist på forumet hvordan slike utstøtere lages (krever innlogging). Hylsene ble laget etter prinsippet som er beskrevet i denne tråden.

Videoen under hvordan du kan lage hylser, lade ammunisjon samt litt fra den andre prøveskytingen og hvordan revolveren demonteres for puss.

https://www.youtube.com/v/r2KGMaMDZfw&hl=en_GB&fs=1&
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Veldig flott artikkel, bildeserie og film.
Ble usikker men ser ut til at den jeg hadde er solgt. Må mest vurdere en igjen ;-)
Best når det smeller!

50 bmg

Veldig bra artikkel bli nok produksjon av patroner nå spesielt etter at det ser ut til og fungere bra med .454 rundkule.:-P

Svartkrudt

Utrolig stilig! Hva må du ut med for en Lefaucheux revolver i den standen?

De .45 ACP hylsene burde være rimelig greie å dreie enden av også så du slipper filing, en bedrift med CNC dreiebenk skulle kunne også enkelt dreid nye hylser som var tette i bunn så du slipper og lodde men er jo gjerne en del av sjarmen alt dette også ;)

Øyvind F.

Prisene på disse ser ut til å variere en del. Det ble jo laget 100 stk. på Kongsberg Våpenfabrikk også, og disse er naturligvis mest verdt. I 2015 gikk det en franskprodusert M/1864/98 for 11 000 kr på Christiania Auksjoner.



Nå ligger det en tilsvarende på Hermann Historica med en utropspris på 1500 euro (14 700 kr).



Jeg ga ikke noe i nærheten av dette, men så har jo min også fått seg en omgang med smergelpapir, utstøteren manglet og tønna roterte ikke. Løpet er imidlertid speilblankt, noe jeg setter pris på.

Du kan jo også finne langt billigere stifttenningsrevolvere av f.eks. belgisk fabrikat i grei kvalitet, men det finnes selvsagt også mye i dårlig kvalitet. Ellers kjøpte Sverige også inn revolvere tilsvarende de norske (1065 for hæren og 890 for marinen om jeg husker riktig).

Hadde jeg hatt metalldreiebenk ville jeg nok brukt den til å dreie av bakenden på hylsene, men det er moro å vise at man ikke trenger avansert utstyr også. Å dreie hylser med tett bunn er selvsagt en mulighet. Slike kan du blant annet kjøpe fra Frankrike: http://www.hc-collection.com.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

chrom

Meget artig å flott innslag, fra Øyvind
jeg var også heldig å få tak i en ganske bra M 1864 for ett par år siden
som jeg har laget en del patroner til av 45 ACP hylser og skutt en del med.
Jeg klinker hullet, fordi jeg fant ut att loddetinnet oksiderte en del,
etter noen runder med skyting å vask. se tegning av hvordan jeg lader dem,
det er sikker mange måter å gjøre dette på. Den kule dia og måten jeg lader dem
fungerer greit i min, ikke blying og grei presisjon i mitt våpen.
(snitt lengda på stiftene jeg bruker nå er på 15,0 mm. likt som Øyvind)
Men uansett veldig gøy å få litt liv i den gamle pinfire revolveren.
lillebror har 3D printer og laget noen flotte ammo esker til meg.


Øyvind F.

Kjempeflott innlegg – og ikke minst fine patronbokser!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Enig med Øyvind, godt innlegg og herlige esker :-)
Best når det smeller!

aho


chrom

Er det kun meg og Øyvind som liker skyting med pinfire revolver?
Det må da være flere som har noe innputt erfaring om tema?
Jeg kunne tenkt meg en diskusjon om hvordan lage hylser til 11 mm pinfire.
å lade den patronen, enten med rund kule eller spiss kule?
hvis noen hadde interesse av det?
Jo flere som deler efaring jo mere kan vi lære av værandre?

chrom

Det bilde ble litt feil, 8 nr skulle det være.

1) pressa hylse / 2) kappet av bunn / 3) laget anleggs flate for boring og grada tennhull /
4) boret tennhull i ca 10 grader og slått inn en utgløda messing spiker / 5) kappet spiker /
6) ferdig klinket / 7) slipt ned bunn og polert / 8) ferdig hylse etter varme behandling.

Det er helt sikkert mange måter å gjøre dette på.vert artig om
det var noen andre som hadde noen innslag om tema

Mr. Pitt

Jeg har en 7mm liggende, kanskje jeg skal skremme liv i den.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

KIRA

Blei bitt av basillen. Bestilt rev. i 7 mm. Er kansje litt liten

historie



For mange år siden drev Trondheimske gevorben musketeer corps på med "stifttennings" revolveren. Vi fikk produsert noen hylser som ble dreid. Kuletangen kom fra Pedersoli i kaliber 44/walker som ble modifisert slik at basen på kula passset akkurat i hylas med litt press, på bildet kan det ses en svak base på kula. Stiften ble forseglet med blank neglelakk. Som en kuriositet kan det nevnes at vi hadde skyting med sabel og skyting til hest, hesten var et oljefat

Spitfire

Slik går det når man liker Lefaucheuxrevolvere.

Fra høyre ses to norsk-brukte M1859 marinerevolvere, en svensk m/1863 og en m/1863-79. Den siste ble endret til sentertenning.


chrom

Hei Geir. Jeg har glemt bort denne tråden litt og svare deg.
Det tipse om stifter var ett godt tips.



De ammo boksene tok en del tid å printe ut, så lillebror har ikke så lyst
å lage flere for salg. han syns det er mere enn nok med mase fra meg :-)

Men jeg har fått filene av han på å lage dem selv, viss du kjenner en med
3D printer.

PDF filene kan man åpne og se på bildene, hold pilen på arket og hold venstre
tast nede, så kan man rotere delen å se den fra alle sider.

siste filen kan kun vises i ett printerprogram.
dem laser man ned for å printe ut delene.

Jeg får visst ikke lastet inn de filene her, mulig det er jeg som gjør noe feil?
så viss noen vill ha kopi av dem vederlags fritt, så send ett pip i den konvolutten
bak chrom.
Mulig redaktøren har ett tips om hvordan jeg kan legge dem inn?

Øyvind F.

Det er ikke mulig å laste opp annet enn bildefiler på forumet. Du kan sende filen til meg, så kan jeg legge den ut.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

chrom

Her er bildene som jeg brukte til å lage etikett til dem patron boksene.
viss det er noen som har lyst å bruke dem ;-)