12,17x44 hylser

Started by marius, 23. February 2004 kl. 21:53:43

Previous topic - Next topic

marius

Hei er det noen som har noen hylser til salgs i 12,17x44.
Hvor mange ganger kan man egentlig lade dem omigjenn, noen tips for å få kulene til å sitte litt bedre fast til en uten die set.

Dagfinn

> Hei er det noen som har noen hylser til salgs i 12,17x44.
> Hvor mange ganger kan man egentlig lade dem omigjenn, noen tips for å få
> kulene til å sitte litt bedre fast til en uten die set.

Du kan lage dem av 348 winchester. Kapp dem i passende lengde og skyteform dem. Husk å gløde dem i munningen for at de ikke skal sprekke. Det ble solgt både hylser og kuler her på svartkrutt.net før og de hylsene har jeg ladet om over 20 ganger. Av 25 stk har jeg nå hatt kun en sprukket hylse og det var for to eller tre omladninger siden. Svarkrutt sliter ikke så mye på hylsene som vanlig krutt.

marius

> Du kan lage dem av 348 winchester. Kapp dem i passende lengde og skyteform
> dem. Husk å gløde dem i munningen for at de ikke skal sprekke.

Takker for tipset tenker jeg prøver å lage noen av 348win.
Hvor mye lades de når de skal skyteformes, og brukes det kule eller papp forladning??

Dagfinn

> Hvor mye lades de når de skal skyteformes, og brukes det kule eller papp
> forladning??

Full ladning og kule. Messingen trenger litt puff for å utvides og med kule blir trykket høyere slik at den utvider seg. :-)

marius

Dette må prøves, bestiller noen hylser i kveld.:-)

Stykkjunkeren

> Dette må prøves, bestiller noen hylser i kveld.:-)



Mange gode forslag her, selv forenklet jeg hele prosessen litt for et par år siden.

Jeg tok rett og slett hele .348Win. hylsa, fylte på en passelig mengde krutt, stappet litt tørkepapir oppi og tømte smltet stearin eller voks på toppen.
OBS. det var stearin eller voks nedenfor skulderen på hylsa!

Deretter var det bare å stappe hylsen i RB'n og smelle av, ut kom en snodig utseende hylse (noen lignet colaflasker) som hadde tydlig spor av kammer og løp.
Deretter var det en enkel sak å kutte dem til riktig lengde og lade opp med krutt og kule.
Noen trengte ytterligere skyteforming, men mange hadde korekt fasong allerede.

I tiden før jeg fikk tak i die-sett brukte jeg isetter-dien tilet .375H&H Magnum sett for å krympe halsen på 12mm'ern, det fungerte faktisk bra.

The Dane

Jeg gløder ud hylsterhalsen. Tændhætte i og 1,5ccm (ca. en .357" hylster fuld) hurtigt krudt Vv 3N37, N320 eller lignende. Fyld hylsteret op med grov majsmel, eller corncob til vibratortumbleren. I med en lille bid bivoks eller vokslys. Skyd af.
Trim hylsteret til længde. Er riflen fra 1874 eller nyere så er længden 44mm ellers 42mm. Original kammerlængde var 42mm men i 1874 forlængede nordmændene med 2mm for at få plads til 5 grains sortkrudt ekstra. (Hurra Norge!!!)




Øyvind F.

> Er riflen fra 1874 eller nyere så er længden
> 44mm ellers 42mm. Original kammerlængde var 42mm men i 1874 forlængede
> nordmændene med 2mm for at få plads til 5 grains sortkrudt ekstra. (Hurra
> Norge!!!)

Jeg tror ikke kammerlengden ble forandret i geværene som ble laget etter at den nye kulen ble approbert i 1871. Det går fint an å bruke hylser som er lengre enn 44 mm også, også dersom riflene er produsert før Norge forlenget hylsene, dette ble diskutert på mailinglisten for en tid tilbake. I min svenske Husqvarna Remington som riktignok er produsert i 1874 så går det helt fint å bruke hylser som er opp til 45,5 mm.

De ekstra 3 grainene med krutt som var årsaken til forlengelsen var forøvrig for å kompensere for kulebanen når Norge approberte en ny kule i 1871. Den gamle kula var 10 grains lettere enn den nye, og dermed fant man ut at det var lettere å forlenge hylsa litt i stedet for å forandre siktene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

slegga

Personlig har jeg IKKE gode erfaringer med omformede hylser til 12,17.
Hylsevolumet blir noe mindre og ikke minst er hylseveggene tykkere enn originale hylser.
I min kombi fungerer ikke disse hylsene godt i det hele tatt. Dårlig tetting og dårlig presisjon.

Om du derimot kjøper deg noen fabrikknye hylser, produsert av bertram f. eks, så fungerer dette MYE bedre i mitt våpen.
Parabellum tror jeg har noen hylser til salgs.
Gamle fine jaktvåpen... Mmmmmmmm.... nammenam