Recent posts

Våpensamling / Re: Børsemaker E.Kokkin (1856-...
Last post by Temauseth - 08. April 2026 kl. 10:01:38
Det fantes flere generasjoner Kokkinn.
De er veldig godt kjent for å ha laget børser og kniver. Den eldste var Per, som var faren til Peder. Petter og Eberhard var sønner av Peder. Det er vel noen andre som vet mer om Kokkinn børsemakerne her en meg.
Kokkinn børsemakerne var godt kjent som dyktige børsemakere.
Våpensamling / Børsemaker E.Kokkin (1856-1920...
Last post by SteinarK - 08. April 2026 kl. 9:42:40
Hei! Jeg ar ei gammel fallblokkrifle som er laget av børsemaker E. Kokkin. Børsa ser ut til å være plombert, men både stokk og mekanisme virker helt som det skal være. Er dette noe av interesse her i denne gruppa?  Mvh: Steinar Koen, Tretten
Identifisering / Re: Jarmann rifle, serienummer...
Last post by Per-S - 07. April 2026 kl. 10:46:34
De er flere usikkerheter om dette våpenet, serienummer 149 tyder på en lang serie og da er det mest trolig en sivil Kongsberg produksjon.
Men, det kan være en sjeldenhet, en original enkeltskudd fra før militær produksjon.
Siden det ble endringer på låskassen fra 1887 er det mulig å finne ut om den er produsert før -87 eller etter. Er det en original -84 låskasse er våpenet uvanlig, og kan være av de som Jahrman fikk produsert i Sverige. Endringene i -87 var lengre låskasse og noen endringer på sluttstykke/utdrager. Dersom din låskasse ikke har disse endringene er det mest trolig et svensk produsert våpen. Knappen under kolben er vanlig på Kongsberg produserte privatgeværer.
Identifisering / Re: H.Hagen & Cie
Last post by Cap'n Redneck - 03. April 2026 kl. 10:13:20
Jeg tviler på at tennstempelgeværene var laget for det franske / belgiske markedet; da ville det vært naturlig å merke løpet "Acier" istedenfor "Staal".

Hans Larsen i Drammen etablerte egen fabrikk i Belgia som produserte "halvfabrikata"; dvs. komplette geværer hvor kun riflingen av løpet gjensto.  Den prosessen ville Larsen ha kontroll på hjemme i Drammen.  Han prøvde å få gjennomslag for tollfrihet eller redusert toll siden geværene ikke var kamret og riflet, men Tollvesenet avslo dette.  Da var det ikke lenger lønnt å drive egen fabrikk i Belgia og den ble nedlagt.

Om Hagen kjøpte sine geværer direkte fra Belgia, eller via Larsen i Drammen kjenner jeg ikke til...
Last post by bubo - 03. April 2026 kl. 9:12:32
Og kanskje beregnet for det belgiske/franske markedet..
Last post by Cap'n Redneck - 03. April 2026 kl. 1:45:41
"Cie" er den franske forkortelsen for "Compagnie".
Disse geværene var vel produsert i den fransktalende delen av Belgia.
Last post by bubo - 02. April 2026 kl. 23:52:04
Hei!
Flott,der var en til med Cie!
Man får vel tro at den manglende L'n på min skyldes et ødelagt eller svakt stempel.
Jeg lurte litt på om det kunne være  sønnen Hannibal som hadde et sideprosjekt...
Noen formening om hvorfor dette Cie istedenfor Co..?
Last post by runastav - 02. April 2026 kl. 20:03:00
Hei bubo, slik som mi tennstempel børse?
Runar
Utstyr og tilbehør / Smørelse
Last post by Harald - 31. March 2026 kl. 21:20:34
Hei, folkens! Fant på å lage meg ei fettblanding til kuler og lapper. Sender stor takk til damene på Extra i Børsa som sendte meg fåretalg i posten! Snakk om super service :D 

Kokte og silte i klede i to omganger, bråna bivoks oppi, justerte hardheta med rapsolje og tilsatte noen dråper duft til slutt. Testet, og fungerer som bare det 8)
Identifisering / Re: Jarmann rifle, serienummer...
Last post by Eriksen - 31. March 2026 kl. 11:22:16
Quote from: anvil on 28. March 2026 kl. 18:35:35Hei, ut fra bildene er det ikke noe som peker i retning av Sverige eller KV's sivile modeller. Derimot er det svært mange detaljer som stemmer med KV's militære, mens stempling som KV brukte mangler helt (Har selv M1884 SN 8)
Jeg tror dette dreier seg om et fra en serie en børsemaker har laget på grunnlag av deler til overs på KV. Kassa er laget for enkeltskudd, så den kan han muligens ha produsert selv, om det ikke også lå igjen slike kasser etter de første enkeltskudd-geværene ble laget før 1880. Deler som ble vraket for militære modeller var sikkert også tilgjengelig. At dette enkeltskudd geværet har stokk som er frest ut for magasin rør kan forklares ved at det var ikke andre stokker å få fra KV.
Høyst sannsynlig er geværet satt sammen etter at KV ladde lagt ned produksjonen i 1897.
Den som kunne tyde stemplene, og hadde tid til å lete i gamle arkiver over godkjente børsemakere, kan kanskje identifisere børsemakeren?
Wow, nummer 8 ja, det er tidlig i produksjonen! :-D
Det høres fornuftig ut ja. Om den kom ut fra Kongsberg offisielt som helt våpen, da burde den hatt stempel. Jeg fant det som ser ut som broren, nummer 148, her: https://digitaltmuseum.se/011024387439/gevar-fm-1878-79
Selv om digitalmuseum hevder den er satt sammen i Sverige, så trenger ikke det bety at 149 også er det. Ett eller annet sted må skillet gå, når det er produsert Jarmann litt både her og der.
Den har de samme detaljene, minus arbeidet med stokken ;-), og ser helt strøken ut.