Lefaucheux revolver

Started by laffa, 12. December 2019 kl. 23:32:44

Previous topic - Next topic

laffa

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en 12mm Lefaucheux revolver som ikke er helt komplett, og blir bedt om å komme med et bud. Hanen er knekt, og topstrapen mangler. I tillegg mangler ''diamantene''  for skjefteskruene.  Revolveren er ellers i god stand,  med flott avtrekk og null rust innvendig. Hva bør jeg tilby for noe sånt, og er der deler å oppdrive?

 laffa


krutnarr

Hei laffa.
Dette er en flott revolver i ei samling. Synd at den er noe mangelfull. Hadde dette vært en av de Kongsbergproduserte så kunne den godt kommet høyt i pris. Siden den er en franskmann så tror jeg alt over 8000kr er litt mye. Nå er det vell sånn at M/1864/98 ikke er hyllevare. Deler må du lage selv. De er ikke vanlige, så kanskje de er litt godt over 8k med alle deler intakt. Med nærmere ettertanke så kan det tenkes at en komplett M/1864/98 fort kan komme opp i 15-20 tusen i komplett stand. Selv for en franskmann.
Dette ble bare rot egentlig. Beklager det. By det du føler for. Det er den vert. ;-)

laffa

Så de er såpass godt priset. Jeg hadde vel på sikt tenkt å få den skytbar hvis jeg får overta den. Eieren er en som liker byttehandler, så kanskje maybe neppe, som en kar sa, så blir den å møtes på ei bane engang

  laffa

Harald

Hei laffa! Kom du videre med topstrap-en? Skulle hatt ei slik til min revolver også, eller ei målsatt skisse, om ikke annet. Beste hilsen Harald.

Huntdoc

Hei.Hvor omtrent bor du?Jeg bor i Horten og har en del Lef...revolvere 12mm.Du kan få komme og fotografere,målsette og eventuelt prøveskyte av min ammo.Jeg er ikke i stand til å målsette eller fotografere selv,men hjelper gjerne saminteresserte,huntdoc 91102864

laffa

Jeg bor på beste vestkant. Dvs Ålesund, så avstanden blir nok litt lang for et fotobesøk. Revolveren kom i hus for noen dager siden, og ble lagt i white sprit for å løse opp tørket fett, som jeg først trodde var rust. Det ligger noen bra bilder av top strap i en artikkel på Svartkrutt.net, så jeg får vel prøve å rekonstruere derifra. Etter avfetting og oljing syns jeg revolveren ble seende bra ut

  laffa


Øyvind F.

Jeg kan fikse tegning og mål, men får trolig ikke tid før i morgen eller til helgen.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

laffa

Det ville jeg sette stor pris på. Ellers så er bildeserien i artikkelen din om denne revolveren veldig informativ

  laffa

Harald

#8
Hei. Flott om Øyvind kan bidra med tegning, ja det ligger også fine bilder ute, det blir nyttig. Ålesund, planen er å dra dit et par dager i slutten av denne måneden :-) Mvh Harald.

Øyvind F.

Det er hyggelig at artikkelen og bildene er til nytte. Her er en rablete tegning av forsterkningsskinnen (last ned denne pdf-filen for å lese målene)



Og noen flere bilder. Legg merke til at den bredeste delen som går under tønna er noe buet.





Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Harald

Takk, Øyvind. Da er det bare å finne fram fila :-) Beste hilsen Harald.

laffa

Flotte greier Øyvind. Ser at jeg må lage et pressverktøy/die for å forme bue. Den kilen på tvers som skal ned i ramma, står den i svalehalsspor

  laffa

Øyvind F.

> Den kilen på tvers som skal ned i ramma, står den i svalehalsspor

Det stemmer:

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Harald og Laffa får håpe dere tar oppgaven seriøst og legger ut byggingen med bilder her slik at vi kan følge med ;-) Helsing Runar

Harald

:-) kan jo prøve, runastav, men vet ikke når det blir tid og stunder. Skulle forresten hatt meg et emne til patronluke også ... i tilfelle noen har et slikt på lur. En kan jo leve i håpet. Beste hilsen Harald.

krutnarr

Hei.
Jeg har også fått meg en Lefaucheux m/1864-98 som bl.a trengte ny forsterkningsskinne. Flott tegning Øyvind. Dette måtte prøves.
Av verktøy har jeg varme, hammer, skrustikke og filer. Det bør holde. Emnet er et fjæremne så det må jo være bra. Å få det helt som i butikken er ikke lett. Det ble ivertfall et resultat.












runastav

Meget bra det krutnarr;-)  Helsing Runar

Øyvind F.

Det ble jo et flott resultat – moro at tegningen er til nytte!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Harald

#18
Hei krutnarr. Gratulerer med ny revolver. Denne bød jeg kr xxxx,- for en søndag klokka 11.59 på FINN.no og var i god tro klokka 12.00 da auksjonen gikk ut, men fikk ikke kjøpe den fordi en annen hadde bydd samme sum :-) Morsomt? Beste hilsen Harald.

jæger justnæs

Best når det smeller!