24. September 2021 kl. 10:34:44
forum.svartkrutt.net

Recent Posts

Pages: [1] 2 3 ... 10
1
Kammerlader / Re: Papirpatroner, låvefunn
« Last post by laffa on Today at 10:01:07 AM »
Takk for svar. «hattene» var der dessverre ikke

laffa
2
Kammerlader / Re: Papirpatroner, låvefunn
« Last post by Cap'n Redneck on Yesterday at 11:42:15 PM »
Jeg får det til å bli:

10 Spisskule patroner à 1 3/5 Qvintin
til Kammerladnings Gevær  12 tennhatter
Akershus Laboratorium
3
Kammerlader / Papirpatroner, låvefunn
« Last post by laffa on Yesterday at 11:27:34 PM »
Funnet i gammel låve i dag. Regner med at det er papirpatroner til kammerlader eller tapprifle. Kan noen tyde teksten på pakken
4
Lover og regler / Re: Slutten på svartkruttskyting om 18 måneder?
« Last post by Michael_G on 22. September 2021 kl. 10:10:47 »
Noen som vet hvordan det går med blyforbudet? Jeg ser at Balász Németh (capandball.com) engasjerer seg, og har laget en oversikt over blybruken i svartkruttmiljøene.:
https://capandball.com/how-many-muzzle-loading-shooters-and-hunters-are-in-the-eu-and-how-much-lead-they-use-yearly/

Utover det er det helt stille fra MLAIC og NSU. På ECHA sine sider står det ingenting om fremdriften:
https://echa.europa.eu/hot-topics/lead-in-shot-bullets-and-fishing-weights

Avstemming skal ifølge det som står der skje i andre kvartal 2022, før forbudet trer i kraft første eller andre kvartal 2023. Det er jo ikke lenge til.

Ifølge Euractiv går det mot totalforbud:
https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/echa-report-on-lead-ammunition-near-total-ban-starting-off-on-the-wrong-foot-once-again/

En av fire jegere i Europa vil slutte å jakte som følge av blyforbudet:
https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/1-in-4-hunters-will-stop-hunting-if-near-total-ban-on-lead-ammunition-becomes-reality/

Men dette gjelder ikke bare jakt, all skyting med bly blir forbudt, også sportsskyting. Mulig det blir unntak for baner som har godkjent oppsamling, men dette vil medføre at baner må bygges om og bly må saneres med jevne mellomrom. Sannsynligvis blir det et forbud på de fleste baner. Norge følger slavisk alle lover og regler som EU kommer med gjennom EØS-avtalen, så vi må regne med at dette kommer hit også.
5
Våpensamling / Re: Sabelbajonett M 1851 - Hvordan var bajonettasken til balgen?
« Last post by Krutthorn on 17. September 2021 kl. 0:33:33 »
Hei Trond.
Det er fint. Skal bli spanande😀

Mvh
Krutthorn
6
Våpensamling / Re: JægereksercergeværM-1803
« Last post by Trond on 16. September 2021 kl. 22:42:28 »
Jeg har hatt noen 'opptrukne' jegerrifler, bl.a. en glattløpet Kyhlsk M1807, men jeg har aldri sett en glatt med mindre boring enn de riflede. Min teori er at en del litt slitne jegerrifler ble 'trukket opp' til glattløpet til ekseskis og øvelse, på lije med de nedskårne infanterigeværene.

https://norskevaapen.no/?p=551 viser jeg samtlige av hærens varianter av M1774, nr 2 er et eksersisgevær for jegerne. Jeg regner ikke borgerbevæpningen som en del av hæren og har derfor ikke tatt med denne nedskårne, glatte perkusjonsutgaven.
7
Våpensamling / Re: Sabelbajonett M 1851 - Hvordan var bajonettasken til balgen?
« Last post by Trond on 16. September 2021 kl. 20:57:11 »
Jeg har en original og skal prøve og huske å ta et bilde av den og poste her. Men jeg er først hjemme om ca 14 dager.
8
Våpensamling / Re: Kongsberg-merket rarietet nr. 1 fra 1867
« Last post by Trond on 16. September 2021 kl. 20:54:59 »
Da jeg så bildene på finn.no slo det meg at dette antagelig var en Hans Cornelius kreasjon med spenning av hane og lading ved å bøye avtrekkerbøylen fremover. Jeg har tre slike varianter fra Larsen brødrene. En RM fra Hans Cornelius samt en slags falling plate (lekker børse) og en knekke-på-midten fra August, den siste har også en Engh vært med på.

Etter å ha sett bildene hvo bøylen er trukket frem, ble jeg noe mer i tvil. Det jeg er temmelig sikker på er at børsa er laget etter 1872/73, at pipen er en sekundærpipe som har erstattet den opprinnelige og at Kongsberg ikke har hatt noe som helst å gjøre med selve børsa.

Jeg er også temmelig sikker på at dette er en supersjelden one-off, uten at det verdimessig spiller nevneverdig rolle annet enn kanskje for en systemsamler. Jeg holder en liten knapp på at det er Hans Cornelius Larsen som har laget den, men knappen ble litt mindre etter å ha sett den åpen.
9
« Last post by Cap'n Redneck on 16. September 2021 kl. 19:59:32 »
Hvis oppdraget lød: "Hvordan kan man i vesentlig grad komplisere den enkle Rolling Block-mekanismen?"

Så vil jeg si man har lyktes i stor grad...! ;D

Fascinerende konstruksjon, men jeg kan vanskelig se at dette skal være et produkt av militære eksperimenter?
Jeg heller mot en sivil børsemaker, evt. en oppfinner / konstruktør som har engasjert KV til å gjøre metallarbeidet for seg.

"The truth is out there..."
10
« Last post by willer on 16. September 2021 kl. 17:41:30 »
Usikker på denne siden det er nr 1 hadde det vært ett annet så ville eg sagt hobbysmed/ kveldsarbeid på fabrikken men håper andre har noen ideer
Pages: [1] 2 3 ... 10