Hvorfor ikke "Scheel-Gregersen M/1842"...?

Started by Cap'n Redneck, 02. February 2021 kl. 20:05:40

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

I og med at kaptein Frederik W. Scheel og børsemaker Nils Gregersen ble kreditert som oppfinnere av det norske kammerladningsgeværet kom jeg til å undres over hvorfor kammerladningsgeværet ikke ble oppkallt etter konstruktørene...?
På side 21 i Harald Sunde's bok er det bilde av prøvegeværet fra 1838, med begges navn på kammerstykket.
https://www.nb.no/items/eae6749bc8346a8f88a5134ee50eaab9?page=27&searchText=harald%20sunde%20norske

Ref.: Det norske boltrepetérgeværet anno 1894 ble jo kjent under navnet "Krag-Jørgensen"...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Øyvind F.

#1
Det er et godt spørsmål, og det finnes egentlig flere forskjellige svar. Jeg har viet åtte sider til spørsmålet om hvem som var kammerladningsgeværets egentlige oppfinner i min kommende bok. Kortversjonen er:

Niels Gregersen blir vanligvis kreditert som oppfinner av låsen og Scheel for resten av mekanismen, men i virkeligheten var det nok Gregersen som sto for begge deler – i hvert fall hovedbidraget. Scheels tekniske kompetanse var begrenset, og han var ikke i stand til å lage våpen selv. Men han hadde mange ideer som Gregersen satte ut i livet for ham. I begynnelsen var det et fruktbart samarbeid, men da Gregersen forsøkte å ta patent på mekanismen i 1840 ble det bråk. Gregersen ble deretter utelukket fra det videre arbeidet, og Scheel og offiserskollegaene hans gjorde det de kunne for å diskreditere ham. De forsøkte også å snakke ned Gregersens rolle i utviklingen av låsen, uten å lykkes.

Kammerladningsgeværet var også et resultat av et kommisjonsarbeid. Geværkommisjonen hadde seks medlemmer hvor flere kom med viktige bidrag. Det ville derfor være feil å benevne geværet etter ett av medlemmene og en «innleid» børsemaker. Dessuten er det mye i kammerladningsmekanismen som er lånt fra andre våpen, f.eks. danske Løbnitz, amerikanske Hall og til dels svenske Whitelock.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.