Noen som kjenner denne muskett-typen?

Started by Kjo, 11. December 2020 kl. 22:44:56

Previous topic - Next topic

Kjo

Dette er en muskett som vi har arvet i familien og som visstnok er en Husqvarna modell opprinnelig flintlås men bygget om til perkusjon. Men jeg vet ikke mer om modellen. Er det noen som kjenner igjen typen og kan si noe om når den er produsert?
Vekt: 4,4 kg

Harald

Hei! Fin muskett. Mener det er en ombygging. Er løpet festet med pinner? De svenske gevär hadde på denne tida løpsbånd av messing. Er kaliberet 18,55 mm? Er det spor i stokken på høyre side der fjærene til løpsbåndene satt? Er det spor i stokken eller på pipa av om båndene satt foran, eller bak fjæra? Er det tatt ut for kinnet på venstre side av kolben? Hvordan er formen på låsblikket i messing på venstre side, slak S-form, eller L-form. Kan si om det var en M/1815-, 1840-, eller 1845-variant, eller annen ... Haneskruen har halvrund hodeform, tyder da ikke på -45. Den "trange" avtrekkerbøylen gir også et hint. Hvordan er formen på øvre del av varhaken/sikringa? Om vi får skarpe bilder, eller svar på noe av dette, er det nok mange her som kan hjelpe med å finne rett modellbetegnelse. Gleder oss til kapittel nummer to. Beste hilsen Harald

Browning08

Sånn umiddelbart ser denne ut til å være en sivil jaktbørse. Alt i form og utseende tilsier det. Men det kan sikkert være  både militær lås og løp. Se etter merker også under løpet og på baksiden av låsen.

Harald

#3
Hei igjen. Bildet er litt uklart på skjermen min. Er det felt inn ei flis i stokken, kanskje to til videre utover? Skulle gjerne hatt bilder av andre sida, samt stempler. Mvh Harald

Kjo

Her er noen svar til spørsmål fra tråden:
Er løpet festet med pinner?
Litt usikker på hva som menes her, men det er noen små bolter av jern som går på tvers av stokken og som ser ut til å feste løpet.
Er kaliberet 18,55 mm? Ja, etter min sikkert unøyaktige måling så er kalberet 18,55 mm. Hvilke andre kaliber kunne være alternativet?
Er det tatt ut for kinnet på venstre side av kolben? Ja, det er det faktisk når jeg ser nærmere på det.
Hvordan er formen på låsblikket i messing på venstre side, slak S-form, eller L-form? Dette er en L-formet (se bilde)
Det ser også ut som det er felt inn en flis i stokken (se bilde)
Legger ved flere bilder som kanskje gir flere detaljer fra våpenet.

Kjo

Ser nå at det det står en tydelige 'H* og noe som ser ut som 1844 på høyre side rett ved hanen. Se vedlagte bilde

Harald

#6
Hei igjen, takk for fine bilder. Da begynner vi vel å nærme oss? I og med at ei flis er satt i stokken, mener jeg det tyder på at båndfjæra til bakre løpsbånd satt der. Finner du ei flis er lagt i lengst fram på stokken, for nesebåndet? Midterste bånd har ikke fjær, der er det bolten i fremre reimfeste som holder det originale båndet på plass.

18,55 mm er det svenske muskettkalibret som vel ble innført for geværene i 1811. Når stokken har en uthuling for kinnet på venstre side, tyder det på en omgjøringsmodell av flintlåsgeværet M/1815 (M/1811). Det L-formede sideblikket tyder også på det samme. Varhaken ligner original 1815 og det er trolig tatt ut av stokken, like over låset, slik at varhakens lille stopper på baksida skulle gå fritt (M/1815).

Kan nummeret "1844" heller være "1244" tilsvarende det som står på løpets venstre side? I tilfelle tyder det på at lås og løp har hørt sammen fra begynnelsen. Ser ut som et "haglesikte" er montert på løpet, og tre rørken for å holde ladestokken. Løpsbåndene holdt ladestokken originalt. Børsa har vel gjort tjeneste som hagle etter at "militærtjenesten" var over!

M/1815 ble bygd om til to hovedmodeller med perkusjonslås (og noen andre): M/1815-45, og M/1815-49. Det er ikke den siste, der satt nippelen rett i pipa. Den første hadde påloddet en "druva" eller "snäcka" der nippelen sitter, slik som på låset ditt. Begge hadde halvrundt hode på haneskruen. Varhaken ligner 1815, og skal i tilfelle være "krusad" i bakkant (Josef Alm, 1953), ser slik ut på bildet. Pipa ser ut til å være kappa på høyde med ladestokken, så bajonettklakken som satt på undersida er borte. Ladestokken ser ut til å ha original form, også reimbøylene. Jeg mener det meste så langt peker i retning M/1815-45. Hva mener forumets ærede medlemsskare? Mvh Harald.