Merking på kårde

Started by Kruse, 05. August 2020 kl. 4:14:54

Previous topic - Next topic

Kruse

Jeg har en kårde hvor det på undersiden av parerplaten er slått inn (ut fra hva jeg kan tyde): «H.R I.C N104» eller "H.R J.C N104". Noen som vet hva denne merkingen kan bety?


Tinytim

Det kan tolkes som både H.R.I.Cog H.R.J.C, men står for det samme, Holstenske Regiment Jægerkompagniet.
Kan du legge ut et bilde av hele kården sånn at det går an å se hvilken modell det er snakk om.

Kruse

Takk for svar! Merkingen er på en svensk m/1685 kårde. Kården virker original på alle måter, men har et par skavanker, dvs. at håndbøylen ikke er «festet» i knappen, og at spissen på klingen er knekt. Klingen lengde er dermed kun 87 cm.

Kan dette være en opprinnelig svensk kårde som har kommet i norsk tjeneste?



Tinytim

Den har i allefall vært i Dansk tjeneste. Det er kjent at det var norske soldater i Holsten på 1750 tallet, men jeg tror det var bare dragoner og de hadde vel for det meste pallasker. De beslaglagte og innkjøpte 1685 kårdene kalles Fotfolkskårde M/1710. Jeg kjenner ikke så godt til bruken av disse, men seinere i dag får jeg besøk av kanskje norges beste på blankvåpen, så jeg kan spørre om han har noe mere info om disse og bruken av dem.

Kruse

Takk for svar! Hadde vært kjempespennende å høre hva han har å si!

Tinytim

Da har jeg hatt besøk, og han sa at han hadde sett tilsvarende merking på denne kården tidligere og at også danskene brukte denne. Han sa også at mange av de "norske" kårdene hadde nye viklinger med avsluttninger i et messingbånd oppe og nede, og ikke viklinger med tyrkerknuter sånn som på din. De har også veldig ofte filt inn hakk i parerplaten.

Mere likt denne 1701 kården.

Kruse

Takk for info! Alltid spennende med slik enhetsmerking, setter gjenstandene inn i en ofte spennende historisk kontekst. Jeg har også fått og funnet info om at dette kan være en svensk enhetsmerking, og akkurat nå jobber jeg også litt videre i det sporet.

munnlader

Helt greit at du bruker bilde av en av mine M/1701 kårder som du hentet fra Arma-Dania. Fint om du bruker Arma-Dania som referangse eller meg, hvis for de som eventuelt bruker bilder fra samlingen min vet at de stammer fra min samling, ellers er det normal og bruke referangse til Arma-Dania eller den literature jeg har gitt bilde materiale til.

Regner med at du tar det for gitt at Arma-dania bilder kan brukes uten refernagse til Arma-Dania ;-)



Jeg syns merkningn ser mere Svensk ut, en fra Holstein.

Jeg har selv noen Holstein merkede blankvåpen og syns derfor merkningen på M/1685(Norsk parti på 1100, fra 1710, flere erobrede kårder I 1718) stemmer ikke, som tolket fra Holstein.

Utover en "H" er det dessverre ikke mere i merkningen som plasserer kården i Holstein, men jeg kan jo ta feil, men har skjekket grunndig med det Schleswig-Holsteinske regiments oppsettet fra ca 1690 fram til 1800 :-)

Fin kårde !!

Kruse

Hjertelig takk for informasjon munnlader!

Som nevnt tidligere i tråden, så har jeg også fått informasjon fra en meget god kilde om at merkingen på kården kan være svensk. I følge denne informasjonen er merkingen en «Rotemärkning» og «HR JC N104» skal stå for «Helsinge Regemente, Jerfsö Compani, No 104». Hvis så er tilfelle, så gjør dette kården meget interessant ut fra et historisk perspektiv.

Helsinge regemente deltok blant annet i flere slag under den Store nordiske krig, og var en del av Armfeldts tropper som angrep Trøndelag i slutten av august 1718. Regementet deltok også i Armfeldts katastrofale tilbaketog over Tydalsfjellene i Trøndelag, og ble påført store tap. Totalt omkom 1226 soldater fra Helsinge regemente i forbindelse med det svenske angrepet på Trøndelag (fritt fra Wikipedia).

I det svenske Riksarkivet har jeg funnet informasjon, etter å ha fått tips om nyttige kilder, som jeg tror kan være knyttet til «Helsinge Regemente, Jerfsö Compani, No 104», se bilde. Jeg er imidlertid ikke sikker på om dette er relevant og om jeg er på rett spor, men spennende er det!



Ellers har jeg i svært liten grad sett merking på svenske m/1685 kårder, og det får meg til å anta at denne type merking er sjelden. Har jeg rett i min antagelse?

munnlader

Flott innlegg Kruse !!

Ja, du har helt rett. Det er skjeldent med Svensk avdelingmerkning på M/1685 I full lengde.

Det ble jo framstilt Ca 300.000,- av disse kårdene, men veldig få er bevart I full lengde som din. Mange ble brukt opp under den Store Nordiske krigen og en del gikk tapt I tapte slag. De fleste av M/1685, som var igjen er blitt kortet ned på 1700 tallet og I 1832 for bruk av marinen. Jeg har selv to I full lengde, og de er begge uten avdelingsmerkning.

M/1685 er ettertraktet blandt Svenske samlere, Russiske samlere(Peter den Store Erobret et stort anntall M/1685 I slaget ved Poltova I 1709), og DKN samlere :-)

Gratulerer med flott kårde !!

ola

Her er merkingen på min 1685

Kruse

Takk ola!  :) Har du et et par bilder av hele kården?

ola

Den henger hos min far, men samme feste som din, litt annen klinge. Kan få tatt noen bilder etterhvert.

ola

Her er flere bilder. Denne har en klingevariant med blodrand. Har tatt bilde sammen med en 1685 i full lengde og en nedkortet Huggvärja.

ola


ola

1685 standard lengde, 1685 med klingevariant med blodrand, huggvärje

munnlader

Flotte jernkårde oppsett Ola, gratulerer !! Ser det er noen flotte M/1750 og M/1750 Offisers Pallasker i bakgrunnen  :)

Kruse

Takk for bilder ola! Fine og spennende kårder!

munnlader

Fra venstre M/1685, M/1685 med den runde klingen, som mulig er en tidlig produksjon(?). En Svensk samler forklarte meg at "varja" Ca 1660 - 1670, som er forløperen til M/1685 hadde rund klinge(link vedlakt) denne kården har erstattningsviklinger som er Svenske eller Norske. Kården ute til høyre har fått fjærnet "S" bøylen og har Norske viklinger med messingbånd:

( Svensk kårde ca 1660 - 1670: https://www.barnebys.se/auktioner/objekt/varja-karolinsk-9qob4ehjk )