Recent posts

Identifisering / Re: Britisk M159 muskett?
Last post by aho - 04. July 2025 kl. 8:28:08
Quote from: Cap'n Redneck on 25. June 2025 kl. 10:30:47"AR" er vel til ære for Victorias prinsgemal, Albert: "Albert Rex"....?  ::)
Ser ut som denne AR merkingen er gjort av en amatør evt en som ikke behersker alfabetet ? Khyber Pass?
Pistol og revolver / Re: UBERTI 1858 NEW IMPROVED A...
Last post by bosnes - 02. July 2025 kl. 12:22:03
Den kan brukast i S&W Replika.
Pistol og revolver / UBERTI 1858 NEW IMPROVED ARMY ...
Last post by RobZXZ - 02. July 2025 kl. 10:33:13
Hei,

Er helt ny, noen som vet om UBERTI 1858 NEW IMPROVED ARMY CONVERSION 8" 45COLT - kan benyttes i klassen "Smith & Wesson  Individuell – O & R " `?

På forhånd takk.
Last post by Cap'n Redneck - 25. June 2025 kl. 10:30:47
"AR" er vel til ære for Victorias prinsgemal, Albert: "Albert Rex"....?  ::)
Last post by BjørnL - 25. June 2025 kl. 6:29:48
Hei.

Jeg har en indisk kopi av en Enfield Snider. Der er låskassen og pipen produsert i ett stykke, og ikke skrudd sammen som på de engelskproduserte.

På mine engelske rifler fra denne tiden er det stemplet VR (Victoria Regina) under kronen på låsen. På denne låsen synes jeg det står AR. Hva skal det stå for?

BjørnL.
Last post by runastav - 24. June 2025 kl. 16:32:44
Hallo! Kammerherren sendte pipa til meg, og etter nigransking så er det null svasskrue og oppdage. Så jeg forespurte ekspertene på dette forum https://www.tapatalk.com/groups/britishmilitariaforums/m-1859-musket-t33699.html
Og både Kammerherren og jeg har lært noko nytt, inderane smi/sveiste svasskrue inntregert i pipa!!!!!
Sikkert ingen mange som er klar over det, jeg innspiserte en BB pipe engang fra india svasskruen datt ut så slarkete var den dette var en (Replika) :(
Runar
Utstyr og tilbehør / Re: RB randtenning til sentert...
Last post by Cap'n Redneck - 23. June 2025 kl. 23:06:48
er det mulig og bytte ut denne til center høne?
Svar: Ja.

er det forskjeller mellom produsenter man må vite om.
Svar: Ja.

er det mulig å finne "blueprints" for og lage en?
Svar: et klart og utvetydig "Kanskje".

Det enkleste og billigste er muligens å bore opp den høna du allerede har til sentertent.
Kammerlader / Re: Kammerladder 1862 Lunds Te...
Last post by Seth Ljunggren - 23. June 2025 kl. 16:35:01
Tack för ditt svar! mitt tändstift är avbrutet så pass långt ner att jag inte har någon aning om vilka mått som är aktuella för att tillverka ett nytt.

skulle du kunna mäta och skicka mått på ditt tillverkade stift?
Utstyr og tilbehør / RB randtenning til sentertenni...
Last post by Cabor - 23. June 2025 kl. 11:41:29
Hei
Klarte å få tak i en RB kongsberg, Men den har randtennings høne...
er det mulig og bytte ut denne til center høne?
er det forskjeller mellom produsenter man må vite om.
er det mulig å finne "blueprints" for og lage en?
Kammerlader / Re: Kammerladder 1862 Lunds Te...
Last post by Torgeir - 22. June 2025 kl. 11:01:15
Hei. Jeg har en sentertent Lunds som hadde for kort tennstift, slik at det ofte ble klikk. Jeg lagde en ny av et stykke jernbaneskinne, ved hjelp av bordsmergel, bor, fil og dremel.
Stålet viste seg å være for mykt, slik at tuppen bøyde seg, noe som også ga klikk.
Jeg kutta av tippen og erstatta den fremste delen med en bit verktøystål av en meisel som jeg sølvlodda på. Nå smeller det hver gang.