Minie kulestøping,, heksekunst?

Started by aho, 14. October 2020 kl. 13:39:49

Previous topic - Next topic

aho

Hei!

Nå er det rett før Pedersoli minie tanga havner i myra. Har kun støpt med den ca 30stk for fire år siden.Her kommer heksekunst inn i bildet,, uansett hva jeg gjør blir kulene aldri noe mer enn helt ok.
Blyet er takbly, Lee gryte pid termostat styrt, temp rett under 500°c. Dobbelsjekket med analog thermometer. Tangen vasket med zalo, kokende vann, blårens, aceton, bruker Lyman øse med oppborret hull. Uansett ender jeg opp med underdimensjonerte kuler som har god "glans" men mangler skarpkant. Har også testet soting av tangen med både lighter og fyrstikker.
Tangen ligger oppvarmet på kokeplater mellom øktene. Har en Sizer på.580"
, som jeg ikke har bruk for å si det sånn😭 alle tips /råd mottas med takk! Har forøvrig testet marvelux, sagspon, bivoks som Flux.

Rednecknorseman

Kan være at hullet gjennom plata på tanga er i minste laget. Er også en fordel med smeltegryte med bunntapping. Har mistanke om at dette dreier seg om at det tar for lang tid.

SB

Tinn hjelper ofte på utfylling i tanga. Har du mye av det i blandingen din?
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

aho

Hei, er ikke tilsatt tinn. Vil tro det forsvinner/flyter opp ved så høy temp?
Ellers har jeg sjekket hullet i kutteplaten , ø3mm på en 640 gr kule , Ikke all verden.
Tenker jeg åpner opp til 4mm.
Takk for svar folkens!

SB

Trinnet legerer seg med blyet ved fluxing og gjør støpingen mer smidig.
Kan nok være lurt å åpne hullene i kutterplata også 👍
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Justme

Hei Aho, jeg bruker ikke støpegryte med bunntapping, men konsekvent kun øse. Når du skal helle i støpeblokka så må du sette tuten på hullet i støpeblokka og snu støpeblokka samtidig som du heller. Da blir det bra resultat. Du eliminerer samtidig problemet med luftlommne i basen på kula.
I live the life i love, and I love the life i live.

Øyvind F.

#6
Her er jeg helt enig med justme. Jeg bruker akkurat samme metode. Det gjelder å få blyet raskt oppi formen. Tinn advares det vanligvis mot i miniékuler. De skal være så myke som mulig.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

aho

Hei!


Da er hullet i kutteplaten åpnet opp. Bruker samme fyllemetode som dere Øyvind, justme,. Skal bli spennende å se resultatet.. 👌PS det er ikke sjans å få vettuge kuler (nå) uten soting med lighter. Håper jeg slipper det fremover. Fant noen kuler jeg støpte første "batch", ser f... Ut som de er sammen dim som de jeg støpte nå. Ja, rart hva en glemmer på fire år.  :o

jæger justnæs

Tror det løser seg.
Ved tvangsfylling er det lurt å være konsekvent, jeg teller til fire eller fem alt etter temperatur og/eller blokk mens jeg holder tang og øse sammen og sveiver litt med dem. Og ofte er det sånn at de første 20 kulene er søppel. Når kulene blir bra størkner de seint, det tar lang tid å støpe kuler til et par serier. Ihvertfall synes jeg det må til for å få ønsket kvalitet.
Angående slippmiddel så har blant andre Moose Moulds en spritbasert grafittgugge som kan smøres i blokka. Har vært fornøyd med den til mitt bruk.
Best når det smeller!

aho

Hei!

Da er tangen testet. Ventet til blyet kom opp i 490°c + første kula kom ut perfekt!
Var nok størrelsen på hullet som laget problemer.
Takk til alle som kom med tips!  ;)

aho

#10
En liten oppdatering!
Godt fornøyd med kulene!
Skytingen ble gjort på 50m stående, med reim!

aho

Dette bildet skulle egentlig komme med i forrige post ::)

Øyvind F.

Se det, nå ble jo kulene perfekte! Skjøt du pusseskudd før skuddet som gikk sidelengs? Det er ofte en nødvendighet med miniékuler. Da jeg drev mye med minié i dette kaliberet, så begynte samlingene først å sette seg etter to pusseskudd. Etter det kunne man skyte skudd etter skudd uten å pusse.

Hva slags gevær skyter du med?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

aho

Hei!


Nope, ingen pusseskudd , helt klart lurt å gjøre .
Stor forskjell i motstand når kulen skal  på plass etter et par avfyringer.
Det er en Asm zouave , går meget godt.
Oppgraderte baksikte, det angrer jeg ikke på, det som fulgte med var dårlig kvalitet.   ;)Ryker med endel bly samt skranglet I gebisset men ellers gøy å skyte med

roger45

AHO, er det Pedersolis kuletang du har brukt?

aho

#15
Ja, det er Pedersoli  kuletang jeg bruker. 640grs. 580"
PEDUSA309580

svovelsvein

Jeg bruker 2 gryter når jeg støper. Holder tanga over den ene da jeg fyller og tømmer fra litt avstand og lar det renne godt over før jeg stopper, får god fylling av tanga da.