Komplett pistolpar M1831

Started by Trond, 20. October 2017 kl. 17:44:09

Previous topic - Next topic

Trond

Fikk lyst til å vise et bilde av noe man sjeldent ser og så godt som aldri har sett samlet. Et M1831 pistolpar bestod av fire deler, en studserpistol (riflet), en flankørpistol (glatt), en løskolbe som passet til begge pistolene samt en ladestokk. Det er særlig den sistnevnte som 'ikke finnes'. Jeg klarte å finne et bilde av en på digitalt museum for en tid (noen år) siden, men har ikke klart å finne igjen bildet. Løskolbene er også for en stor del blitt borte - og pistolene er bygget om til perkusjonslås.



Er det noen som har mer av dette utstyret som tasker o.l.? Eller gjerne annet supersjeldent utstyr brukt av den norske hær?

JanS

Sjelden å se slikt samlet. Antar den øverste er flankøren og bildekvaliteten er ikke god nok til å se låsblikkets nummer og stempel.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

jæger justnæs

Flotte saker. Mener å huske den ladetokken på digitalmuseum, lurer på om det ble litt kluss da de endret til digitaltmuseum. Likte den gamle databasen bedre.
Uansett - de må ha hatt en taske som du nevnter til patroner, kanskje en kulepung og fengpannehorn også hvis man fikk panneblaff eller på andre måter mistet fengkruttet?
Best når det smeller!

krutnarr

For et nydelig par Trond.
Jeg har ei lita patrontaske som kansje ble brukt?
Vet ingen ting om den så kom gjerne med info ;-)

Bilder:






jæger justnæs

Den var fin, krutnarr :-)
Kartusj/cartouche(klikkbar søkelenke) er vel den korrekte betegnelsen fra datiden på disse? Får ihvertfall noen treff på digitaltmuseum.Det ser ut til at de som forefinnes enten har riksløven fra 1844 eller at den mangler. Det er vel ikke utenkelig at de har brukt tilsvarende cartouche tidligere, eventuelt har oppgradert gamle med riksløven fra 1844. For å finne rett type må en kanskje grave i uniformsreglementer for kavaleriet på 1830-tallet?

Edit: Legger ved bilde fra lenken over:
Best når det smeller!

Øyvind F.

Her er en norsk kavalerist fra begynnelsen av 1860-årene:



Han har kammerladningskarabin, men detaljbildet av patrontasken viser noe som kan ligne på din:

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JanS

Krutnarren og Justnesen/Øyvind viser kartusjtasker med løver som er 40 og 20 år for seine til pistolparet som skal ha løver mellom M/1824 og M/1844.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Øyvind F.

Nå påsto jeg ikke at tasken på bildet jeg la ut var til pistolene, men til karabinene. Flintlåspistolenes patrontasker hadde sikkert riksløve fra før 1844, men etter at Kongsbergs kavaleripistoler ble bygget om til perkusjon var de i bruk helt frem til begynnelsen av 1870-årene – de siste årene parallelt med revolverne og karabinene. En taske med riksvåpenet fra 1844 er dermed etter min mening ikke usannsynlig på en patrontaske til disse pistolene sent i bruksperioden.

Tilbake til krutnarrs taske. Den er vel for liten til å være en karabinpatrontaske? Jeg har ikke målene på tasken, men artilleriets karabinpatrontaske fra ca. 1865 skulle inneholde:

  • 1 patronbunt som inneholdt 10 stk. patroner
  • 10 patroner i trekloss
  • 12 tennhetter
  • Oljeflaske (type apotekerflaske)
  • Skrujern

Dette var et ganske beskjedent antall patroner, og jeg mener at kavaleriets patrontaske var større – men her må det altså tas et visst forbehold om husken. Grunnen til det lave antallet patroner var at artilleriet stort sett alltid var i nærheten av kanonene og derfor kunne oppbevare ekstra patroner i ammunisjonsvognene.

Du kan kanskje regne ut hvor mye det er plass til i tasken etter følgende mål på karabinammunisjonen:

En bunt patroner var ca. 56,5 mm × 25 mm × 84,5 mm
En enkelt patron var 66–69 mm lang med en diameter på rundt 12 mm. Treklossen må altså være stor nok til å romme ti av disse.

Hvis dette blir for stort for tasken, så må den ha blitt brukt til et mindre våpen (eller til noe annet enn patroner).
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JanS

Av de tre viste løvene er Øyvinds løve den eldste selv om F. Dardel på sine uniformslithografier fra 1861 har tatt seg litt kunstnerrisk frihet i utformingen. Vi ser at den er mer liggende og hvis vi blander denne med den flotte "hellebardløva" som Krutnarren har vist oss på marineentrebila si, så er utforminga ganske nær.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

krutnarr

Hei.
Taska jeg la ut her på tråden har innvendig mål på 100mm x 20mm x 65mm (bxdxh)
Det er ikke mye plass. Det sto muligens en kloss der som holt patronene? Det er ihvertfall umulig å få hånden ned i den for å hente opp noe fra bunnen. :klohode:

Tinytim

Jeg tror de små kartusj veskene ikke hadde noen praktisk bruk men var ment for pynt i enkelte anledninger. De finnes for alle typer avdelinger/fagområder innen hæren, med forskjellige farver på foret både på taska og bandolæret.

Jon

Jeg tror heller ikke at det var annet enn pynt, de riktig gamle som var større ble trolig brukt til oppbevaring av ulike småting. Jeg samlet litt på slike før i tiden og har et papirbilde av ansamlingen. Det viser seg at de med gullfarget løve er til underoffiserer og de i sølvfarge er offiserer.




Den store med hellebardløve mente jeg den gang var fra Borgervæpningen i Christiania men husker ikke hvordan jeg fant ut det. Den er vist i NVS Årboka 2016 men er ikke i min eie idag

JanS

Kartusjtaske er en ammusjonstaske/patrontaske med tilhørende belte/skulderreim som var en del av paradeuniformen med forskjellig utførelse alt etter våpengren og offisersgrad. Kartusjtaska med belte/skulderreim fulgte uniformsmodellene og innholdet ble forandret alt etter pistol/revolvermodellene, men selv om den så pyntete ut så skulle den inneholde et minimum av skarpe patroner i en krisesituasjon. Løvesymbilikkutformingen var viktige i nasjonsbyggingen mot 1905 og kartustaska bæres ennå av garden.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Tilbake til pistolparet og mine etterlyste detaljer fra Trond. Et fotografi kan fortelle mye, men ikke alt. Kankje forumets lesere kan observere og beskrive forskjeller på pistolene.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Av modellen ble 1280 par produsert. Det er kjent 30 eksemplarer som ikke er perkusjonert til M/1831/46 og disse har nummer fra 1170 til 1210. Hvis nummeret ikke vil oppgis kan x brukes for siste siffer. Har pistolene samme merking og skyldes observerte ulikheter produksjonsforskjeller på flankør og studserpistol i paret eller har Trond en sjeldenhet han ikke vet om?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Trond

Jeg må bare tilstå. Den ene av disse pistolene er en M1831, den andre er faktisk en M1829 kopi av den svenske M1820. Det er svært små forskjeller mellom svensken og sistnente, men dette er en Kongsbergprodusert forsøksvariant.

I følge årboken ble samtlige av disse brent i stykker i forbindelse med Palé brannen i 1942, men denne overlevde. Og den stemmer 100 % på hvordan Hærmuseet beskriver den ut fra brannrestene.

JanS

Gratulerer Trond. Dette må være tankeoverføring siden du klarte å finne ut av gåten om "det komplette pistolparet" som hadde så mange observerbare ulikheter på låsblikket som ingen av forumets lesere ikke klarte å finne ut av.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Tinytim

Siden Trond den gang viste et par som ikke var et par, så tenkte jeg at jeg kan legge ut bilde av et par 1831 pistoler og også de perkusjonerte i par med kolber. Har fått somlet meg til å henge de opp sammen.
Mangler desverre en sånn ladestokk som Trond viser.

munnlader

#18
Vakkeret ! Flott samling Tinytim :-)