Skyting med 11 mm Lefaucheux-revolver

Started by Øyvind F., 06. May 2019 kl. 10:58:27

Previous topic - Next topic

JMoa

#20
Første gang jeg skriver her på foraet så jeg vil benytte anledningen til å takke deg Øyvind for den utrolige jobben du gjør for oss svartkruttskyttere.
Helt enestående artikler (det meste jeg kan om svartkruttskyting har jeg lært der - og nå kan jeg ganske mye!) og en super nettbutikk.
Det med første gang får også være en unnskyldning dersom det blir et rotet innlegg (får se hvordan den blir seende ut når jeg har postet den).

Jeg har aldri vært spesielt interessert i pinfirevåpen kun fordi jeg trodde man ikke kunne skyte med dem. Etter å ha sett Øyvinds artikkel og video om skyting med Lefaucheux-revolver nå i desember skjønte jeg at dette var liv laga. Forresten den eneste videoen worldwide jeg har funnet som på en god måte forklarer hvordan man lager pinfirepatroner.

Jeg gikk derfor til innkjøp av en tyskprodusert pinfire revolver i 9mm nå i desember. Den er i doubleaction og i flott samlerstand. Løp innvendig og kamre ser ubrukte ut. Den er produsert av Valentin Christoph Moritz Schilling (i Suhl), mannen bak Reichsrevolver.


Jeg fulgte Øyvinds oppskrift men slet med at perkusjonshetta vred seg og var for ustabil. Valgte derfor å søke på nettet for å finne en måte å feste den på. Jeg har funnet tegninger som viser at man brukte blyformer i bunnen av 9mm hylser for å holde hetta på plass. I 11mm ble visst pappformer brukt.

Jeg tenkt i flere dager på en god måte å gjøre dette på da jeg har begrenset med verktøy / utstyr. Om det ble en god måte kan utvilsomt diskuteres, men jeg endte opp med en løsning der jeg tar ut tennhetta på en 9mm hylse og sager over hylsa slik at jeg sitter igjen med bunnen som skal være støpeformen for den blyformen jeg skal bruke i hylsene. Soter innvendig med fyrstikk som jeg gjør med blokker til kulestøping i håp om at dette gjør det letter å få ut blyklumpen etterpå.
En spiker stikkes gjennom tennhettehullet ovenfra og funger dermed som "kork" når blyet fylles i. Etter støping brukes spikeren til å dunke blyklumpen ut av hylsa med.
Når blyklumpen er kald borrer jeg et hull som er litt bredere en perkusjonshetta og klipper bort den tynneste delen av av O-en (rund blyklump med hull i midten). Da sitter jeg igjen med en «U» som jeg limer fast med superlim i bunnen av en pinfirehylse laget etter Øyvinds oppskrift. Bunnen av «U»-en vender mot pinnehullet og jeg borer hull i blyet ved å bore gjennom hullet jeg har laget i hylsa i forkant.
ved lading legges perkusjonshetta inni «U»-en og ligger stabilt. Tungvint løsning? Å JAAA! Men etter å ha laget en del får man dreisen på det og får opp farten. Det ser ut til å fungere fint.


9mm revolveren gikk sjokkerende presist så dette gav mersmak. Da jeg kom over en M1864/98 Lefaucheux revolver i god stand på finn.no nå i januar var jeg solgt og bare måtte ha den.


Jeg tenkte at problemene med stabiliteten på perkusjonshettene i 9mm hylsene skyldes at disse hylsene er smalere enn 45 ACP hylsene og det ville bli enklere å lade 11mm - ref. Øyvinds video.
De ble mer stabile i 11mm hylsene, men fortsatt fikk jeg for mange klikk. Er derfor godt igang med støping av «U»-er og opplever nå ingen klikk. Kulatanga kom i dag og jeg har allered støpt opp et lite lager med 11mm og 9mm kuler. Patronproduksjonen er godt i gang og jeg gleder meg til neste skyting.


Så et spm. til slutt: Jeg kjøpte M1864/98 Lefaucheux revolveren av en tidligere høytstående norsk militær med stor våpenkompetanse. Han sa at revolveren hadde speilblankt løp med skarpe riflinger. Løpet er speilblankt, men riflingene er så lave at de nesten ikke er synlige, omtrent som på et moderne våpen og ikke som f.eks. på en Rolling Block. Er det slik de var? Altså lav høyde på riflingene? Eller løpet mitt veldig slitt?

JMoa

Ja, her ble det litt krøll med innlegget som forventet. Klarte ikke å legge bildene inn i teksten... Hvordan gjør man det?

I tillegg klarer jeg ikke å redigere innlegget mitt flere ganger. Har jeg brukt opp kvota mi...?

Har lagt inn de to siste bildene her :-)

50 bmg

Quote from: JMoa on 15. January 2021 kl. 22:43:53
Så et spm. til slutt: Jeg kjøpte M1864/98 Lefaucheux revolveren av en tidligere høytstående norsk militær med stor våpenkompetanse. Han sa at revolveren hadde speilblankt løp med skarpe riflinger. Løpet er speilblankt, men riflingene er så lave at de nesten ikke er synlige, omtrent som på et moderne våpen og ikke som f.eks. på en Rolling Block. Er det slik de var? Altså lav høyde på riflingene? Eller løpet mitt veldig slitt? 
Litt dårlig bilde,men er jo ganske markante rifler.

Øyvind F.

Takk for skryt om artikkel, men det må nevnes at fremgangsmåten jeg bruker i artikkelen og videoen var det jæger justnæs, qualibra, runastav & co som viste i denne tråden: https://forum.svartkrutt.net/index.php?topic=11832

Når du laster opp bilder eller andre vedlegg, så havner de under innlegget. Tidligere havnet de inni innlegget, men det var med en annen forumversjon.

Det er vanskelig å ta gode bilder av rifling med mobilkamera, men vedlagt ser du noen bilder av munningen på min M/1864/98.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JMoa

#24
Takk til dere begge for bidrag til å oppklare dette.

Jeg synes riflingene mine ser mye bedre ut på bildene enn det jeg klarer å se med det blotte øyet, men synes uansett at deres riflinger er noe høyere enn mine.
Det blir spennende å prøve på skytebanen. Har dårlige erfaringer med kombinasjonen lave riflinger og svartkrutt. Men pussing mellom hver 5 skudds serie hjelper jo på. Dessuten skal det jo ikke være et konkurransevåpen, kun til koseskyting 1-2-3 ganger i året...

Øyvind F.

Alt ser ut til å være i orden med det løpet. Det virker originalt slik jeg tolker bildene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JMoa

Flott - og takk for tilbakemeldingen.

Nå blir det spennende å teste på skytebanen.
Har greid å få en skive med kulefett mellom kula og en pappskilling (over kruttet) i håp om å smøre løpet litt.
Ville gjerne hatt en pappskilling mellom fett og kule også for at fettet ikke skal henge fast bak på kula, men det ble det ikke plass til. Da måtte jeg gjerne ha fylt på med semulegryn eller tilsvarende under rundkula (for å unngå luft) og det hadde blitt enda mindre plass...