Danske rulleblokkeksperimenter.

Started by Torgeir, 09. November 2019 kl. 17:46:56

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

Har du prøvd å flytte den svenske kolben over på den danske rolling block'en?

Om den passer så vil vel det være både rimeligst og enklest...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Torgeir

Ikke uventet har tanken slått meg, og jeg er selvsagt nødt til å prøve. Det som har holdt meg tilbake til nå er at reimfestet er på avtrekkerbøylen på svensken, og på kolben på dansken. (Det førstnevnte gir en langt bedre reimopplevelse, så helst ville jeg byttet underbeslaget også). Man kunne eventuelt fått tak i en løs svenskestokk hvis det viser seg at de går sånn høvelig om hverandre.
Torgeir

Torgeir

Og nå har jeg prøvd. Kolbene går faktisk om hverandre helt OK.
Torgeir

Harald

#23
Hei. Diverse løse kolber fins. Kan om ønskelig se etter hvilke jeg fortsatt har. Mvh Harald.


Torgeir

Se, her var det jammen ymse. De to oppe til venstre ligner jo i alle fall på svensken. Den oppe til høyre ser ut til å ha høyere kam (Kongsberg?), noe som vel kan være en fordel. Lengden på svenskekolben er 32,7 cm målt på det korteste mellom framenden og der buen i kolbekappa er nærmest. Dette er inkludert stålkappa. På dansken er det tilsvarende målet 30,2 cm.
Jeg skal prøveskyte med gummiforlenger, og hvis det viser seg fruktbart kan interessen for langstokk absolutt være til stede.
Torgeir

Cap'n Redneck

Kolben oppe til høyre mener jeg stammer fra en svensk rolling block produsert etter 1874.
Da fikk de et "oppsving" i underkant som gjorde at kolbekammen kom høyere.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Harald

#26
Stemmer, det er M/1874. Mvh Harald.

Torgeir

Da har jeg vært på banen og prøvd lengre stokk på dansken. Det vil si: Først prøvde jeg med tre på-gummikappe, og da forsvant skuddene opp og til dels ut av skiva. Rekylopptak borti skogen, altså. Så dro jeg stokken av svenskebørsa og satte den på dansken. Tangskruen gikk bare halvveis ned, men det lot seg nå gjøre å avlevere en serie fra liggende uten reim. Denne gikk betraktelig mindre dårlig enn det jeg har klart å skyte med originalstokken på.
Ergo er jeg på utkikk etter en svensk kolbe til dansken. Ta gjerne kontakt via ønskes kjøpt-annonsen jeg nå skal utferdige.
Torgeir

The Dane

Ofte så kan større ladning være løsningen på problemer som irriterer ved moderate ladninger. Krudtet har bedre mulighed for at "stukke" kuglen og få den til at passe bøssen. Har du prøvet at klippe hul i mellemlæg så de ikke på grund af tryk kiler sig fast i Lee's bundhul? Ikke sjældent set problem med hulbase projektiler.

Original version2 ladning fra Arsenalet var 60 grains (og krudt fra Frederiksværk Krudtfabrik regnedes for meget raskere end det som Amerikanerne leverede i de originale patroner) for V25 385m/s.

Torgeir

Interessant nok var 385 ms akkurat det jeg fikk kronografert disse ladningene med 55 grains krutt til her om dagen. Mannen som eide kronografen mente at det er ugunstig om kula på sin vei mot målet bryter lydmuren den ene eller andre veien, og det gjør den hvis den går ut i 385.
Så det blir nok ytterligere eksperimenter med både mer og mindre krutt.
Dette her med å klippe hull i mellomlegget: I dette tilfellet blir det vel å stemple et hull i det? En litt rar praksis, men det er mye som er rart i svartkrutt.
Torgeir

Torgeir

Nå tror jeg at jeg har børsa der jeg vil ha den. Takk til Oddbjørn for å ha sendt meg prøvekuler! Jeg har endt opp med ei tang fra Accurate Moulds som lager ei 480 grains kule i .468. En lang, feit kulenese til å fylle opp friflukten virker å være løsninga. Med 50 grains sveitser 3, melkekartong og dobbelt avispapir holder den nieren ganske godt på 100 meter. Smurninga i dag var min egen miks av fåretalg og bivoks. Fire plussgrader, regn og sørpeføre.
Torgeir