12x44

Started by Thor, 21. March 2014 kl. 10:56:54

Previous topic - Next topic

Thor

Er det noen nevneverdige forskjeller på 12mm Hagen, 12mm Larsen, 12mm H.Utendorfer og de jeg lader selv med KVF eller SARA hylser?



Thor

Jon

Etter gammelt så ble der nevnt to typer 12mm i prislister/kataloger: "vanlige" og "ekstra sterke", det samme var tilfellet med messinghylser til hagle.
De ekstra sterk skulle da tåle betydelig flere omladninger.

Jeg har en teori om at de som var merket med butikkens navn kanskje var "ekstra sterke" og at f.eks. H. Utendoerffer merkede var "vanlige"??

Det kunne vært artig og veid endel nye ubrukte hylser med butikknavn og noen H. Utend...

Vi må vel tro at nyproduserte hylser sikkert er tryggere å bruke idag.

qualibra

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=7089

Det var det jeg fant i farten, men denne patronen skiller seg fra de vanlige 12mm Remington patronene ved at den har et større bunnmål/DM og en svak flaskehals .
Ellers er de som du har avbildet helt like i praksis .
qualibra

olav

Qalibra, den hylsa er 11,9 Hagen-Lund og ble vel utviklet av  rustmester Lund. Det er for øvrig en meget presis patron men ble laget enten av basehylser eller som Lund gjorde av 50-70 Hylser . Den fikk da en liten bule ved rimmen etter avfyringer uten at det gjorde noe.
Olav

Jon

For å pirke litt (igjen) Hagen-navnet er ikke nevnt noe sted i eldre prislister og kataloger (1906 - 1925)ikke i Hagens egne heller. Kaliberet benevnes kun som 11,9 Lund i alle mine over 20 referanser fra den perioden. Grunnen til at mange tar med Hagen-navnet er nok at nesten alle hylser som dukker opp er merket Hagen Lund og levert og da levert av Hagen. Men der er 3 andre merkinger også, to H. Larsen og en L.V. alle merket Lund i tillegg.

Er det noen som vet noe konkret om utviklingen av nevnte patron og omgjøringen av de 4''' Kammerladerne til CF 11,9. Ikke minst når skjedde den omgjøringen.

qualibra

Hei .

Veit ikke om dette er skrevet ned noen steder,
men denne omgjøringen skjedde vel ikke før børsene ble avhendet til
sivile for bruk på jakt .

Da kan jo dette ha pågått over flere år og kanskje helt inn på 1900 tallet
for alt det .
Kanskje det er andre som vet noe mer, men de som eventuelt gjør det, har ikke sagt noe om det foreløpig .
qualibra

uncle buff

Hei.
Jeg har sett på 2-3 av disse bøssene på nært hold, alle disse er stemplet med årstall 1867 har høye produksjonsnummer og bærer ikke preg av at de noen gang har vært ute i militært bruk.
Jeg har derfor trodd at dette var usolgte rester fra Kongsberg etter at militære kontrakter var oppfylt ved overgang til Remington geværet?
Hvis noen kan skaffe messinghylser i hagle kaliber 30 ville disse vært perfekt til basishylse. 28 er litt for stor og 32 er litt for liten.

Jon

Det som kan være løsningen er der ble solgt ut endel samlet fra et depot. Disse har nok vært i 4''' randtenning. Kanskje er det en børsemakerbedrift som har stått for ombygging til sentertenning med den da nye hylsa.
Hylsa vises ikke i Utendoerffer/RWS katalogen fra ca 1898, den er heller ikke nevnt i Hagens katalog 1898 (denne katalogen er nok et opptrykk av en tidligere med litt endrede priser og nytt årstall).
Trolig har nevnte hylsetype, 11,9 Lund, sett dagens lys rundt 1900, men før 1906.

Et relevant spørsmål er hvorfor man ikke brukte den 12mm (12x44R CF)som man da hadde erfaring med siden tidlig på 1870tallet? Hva var hensikten med å lage en ny hylsetype, kulene var jo åpenbart de samme og hylsa rommet bittelitt mer krutt.

Jeg vil anta at de ombygde riflene var mest beregnet for jakt, grunnet at Kragen var kommet i bruk og de bemidlede brukte forskjellige tennstempelrifler i ulike kaliber. Max kaliber i disse var nok 10,15. Der var nok noen 12mm Remingtoner på skytebanene fremdeles på den tiden.

Jeg får leite mer i arkivet mitt, kanskje dukker der opp en liten notise om 11,9 Lund.

olav

Kan muligens skaffe 30 kal haglehylser.
Olav.

uncle buff

Hei igjen.
Her i Trøndelag ble den brukt til toppjakt frem mot 2. verdenskrig. De gamle sa at både Tiur og Orrfugl, "anviste" når kula passerte og skytteren kunne så forlegge ilden etter det. Det er tidligere nevnt i denne tråden at patronen er presis, det kan jeg innestå for ved egen erfaring.
Jeg har på ette eller annet tidspunkt lest at denne patronen dukket opp ca 1880, men husker ikke hvor jeg leste det. En morsom sak i alle fall denne 12,17 "magnum" som den er døpt lokalt.

Huntdoc

Her i Horten heter den 12mm light magnum.