Alder på Larsen hagle

Started by Lien, 16. December 2014 kl. 21:08:39

Previous topic - Next topic

Lien

Har en H. Larsen & fils a liege hagle jeg gjerne skulle ha visst alderen på. Etter mine undersøkelser Er firmanavnet larsen & fils kun registrert frem til 1882 da det så bytter navn. Jeg vil helst avregistrere hagla om mulig da den tar opp plass i våpengarderoben, men jeg skulle helst hatt god dokumentasjon på at den er laget før 1890. Hagla er en sideligger i kaliber 16 med damask løp og underlukker. Kan legge ut bilder om nødvendig.

jæger justnæs

Bilder er kjekt, spesielt gode bilder av stempler på baskyle og under pipene. Noen av disse kan muligens brukes til å tidfeste om våpenet har vært produsert før eller etter innføringen av enkelte stempler.
Best når det smeller!

Trond

Larsen produserte lite hagler selv i Belgia, men kjøpte inn en god del "standard handelsvare" som ble solgt gjennom forretningene hans. Det var vanlig på den tiden å sette forretningens navn på våpenet fremfor produsentens. Et bilde eller to er derfor helt nødvendig innen noe fornuftig kan sies.

Lien

Gullinnlegget på toppen av løpene

Stemplene på løpet

På baskylen finner jeg kun M med krone og den søylen som er på løpet
Det jeg ikke skjønner er om baskylen har vært forniklet eller om overflateherdingen er slitt bort, det er vanskelig å se på bildet men den har et grått felt på begge sider.

jæger justnæs

Dessverre litt utydelig det bildet av pipene.
Uansett; den ser ut til å ha blitt produsert før 1893; da ble ELG i oval med krone over innført. Likeså "Le Perron", tårnet. 1893/4 er et år som en del stempler forandres, tror det skal godt gjøres å finne noe konkret.
Så se litt nøyere etter og prøv å ta et par skarpe nærbilder. Men man kan jo anta at den er gammel nok til å være fri, ihvertfall "så godt som". Videre er det damaskpiper som ikke tåler røylsvake patroner og kamrene er ganske sikkert ikke lenger enn 65mm. Kan eventuelt måles med kammertolk hos en børsemaker.
Best når det smeller!

Lien


Muligens noe skarpere. Det eneste konkrete jeg finner om alder er at H. Larsen & fils endrer navn i 1882 til Larsen Rifle & Cie S.A. Som varer til 1887

jæger justnæs

Det mest interessante stempelet er inspektørmerket M med krone over. Dette ble brukt fra 1853 til 1877,da de gikk over til å bruke en stjerne over inspektørens bokstav.
Ellers tror jeg at du kan prøve å bruke firmanavnet sammenholdt med informasjon om damask, kammerlengde og mangel av nitrostempler som dokumentasjon.
Når det gjelder dokumentasjon angående tidsangivelse for endring av firmanavnet står det i Drammen museums særtrykk om Larsen på side 45, og jeg mistenker at du allerede har boka og funnet informasjonen der ;-) Lykke til!

Til noe annet: Du nevner at baskyle og låser er blanke. Jeg har lurt på det samme på et par av mine våpen. De som har greie på slikt mente det var et resultat av at herdingen var  blitt slitt blank, noen plasser helt igjennom toppsjiktet -som resulterte i matte, grå felt. Så låsene var trolig ikke forniklet, det ser visst ganske annerledes ut. Men dette kan jeg ikke stå inne for. Det kan være noen andre her inne kan gi mer informasjon om dette.

Edit: Fant endelig en løsning på inspektørmerket. Glemte å lenke til en liste over belgiske merkinger tidligere i tråden, Belgian proof marks. Nyttig informasjon. Kodene for produksjonsår på slutten mener jeg gjelder moderne våpen. Merk også at en del av stemplene kommer med en forklaring: For eksemplel at de fortsatt ble brukt etter XXXX, men da kun på munnladervåpen og liknende forklaringer. Merk også at ekstra stor R med krone ikke er et inspektørmerke fra før 1877 men kom i bruk på riflede pistoler/revolvere fra 1894 og geværer over 8mm i 1897 og fra 1924 brukt på alle riflede våpen.
Best når det smeller!

Lien

Har desverre ikke den boken, er dette noe som fortsatt er i omsetning eller selges de kun til blodpris på qxl?

jæger justnæs

Prøv å kontakte Drammens museum, litt mer info om boktittel i denne tråden.
Best når det smeller!

festus

Dette har ikke noe med alder å gjøre, men litt med sikkerhet: Non pour balle betyr "ikke for kule", så det venstre løpet er i alle fall kun til hagl. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Lien

At man ikke skal skyte slug sier vel seg nesten selv med tynne damaskløp ;-) hagla er overraskende tight i mekanismen og låsene er helt speilblanke inni, det er bare så synd at treverket ikke er helt på topp.

jæger justnæs

Hvis du ikke får tak på boka om Larsen så kan jeg skanne forsiden og siden som tar for seg firmaets navnskifte i Belgia. Så har du jo inspektørmerke-kortet i ermet.
Uansett utfall; håper du får lufta hagla på litt svartkruttjakt :-)
Best når det smeller!

Lien

Om du har boka lett tilgjengelig hadde det vært supert, hagla har jeg allerede prøvd på jakt

skoggangsmann

Merkingen "non pour balle" var i bruk mellom 1878 og 1897. Behovet for denne merkingen oppsto når man begynte å ha Choke i løpene.

Mvh

Helge

35 VRM

Jeg tok med boken til lensmannskontoret her i bygda og fikk omregistrert en Larsen 6mm Flobert. Tuppa bak disken tok kopi av boken og omregistrerte lillelarsen. Hun sa hun ikke kunne slette lillelarsen fra registeret, men omregistrering som ikke telte i garderoben var greit nok for meg.

Mvh

35 VRM

Trond

Hans Larsens belgiske eventyr tok slutt i 1887, våpen produsert etter dette ble dermed merket Hans Larsen, Drammen. Det er derfor, sett med mine øyne, åpenbart at dette er et ikke-reg.pliktig våpen, da Larsen & Fils navnet forsvant ved denne avviklingen.