1847 Walker på tv-serien 1864

Started by Martini-Henry, 30. December 2014 kl. 8:53:36

Previous topic - Next topic

Martini-Henry

Heia, godtfolk. Jeg satt og kikket på tv-serien 1864 i går kveld, den serien som omhandler krigen mellom Danmark og Tyskland/Prøyssen (2.Slesvigske krig). Der var det en scene der en av slemmingene begynte å skyte snillingene med en perkusjonsrevolver. Scenen var kort, men jeg syntes tydelig det var en 1847 Walker han brukte, og lurte vel egentlig bare på om det kan regnes som historisk korrekt at walkerne ble eksportert i noen grad. Det ble jo bare skrudd sammen en 1100 eksemplarer av disse. Dere som vet litt om sånt kan jo gi lyd. Jeg er mest bare nysgjerrig.

Orion

Har ikke sett alle episodene på den serien, men det er flere scener der det brukes perkusjonsrevolver.
Men jeg synes det så mer ut som 1851 Colt Navy, noe som kanskje er mye mer sannsynlig.

jæger justnæs

Jeg har skummet gjennom alle episodene og la ihvertfall merke til at det ser ut som det blir brukt en del Colt 1851 Navy. Dog med fjernstyrt tenning, for det kommer flammer ut av munningen uten at hanen et spent eller faller ;-)
Edit: Slått på målstreken av Orion
Best når det smeller!

Martini-Henry

Jeg fant klippet på youtube, spol fram til cirka 14 minutter. Har sett gjennom det noen ganger, men klarer egentlig ikke å si noe sikkert. Revolveren har wedgen stikkende ut på høyre side, og ladearmen ser ikke ut til å ha den der låsetingen på tuppen (sees best i klippet der revolveren ligger på bakken)


http://www.youtube.com/watch?v=sbtoHJJIJmU

Orion

#4
Du har rett Martini-Henry. Skarpsynt er du jaggu.
Det er en Walker :-)
Har ikke fått med meg den scenen.

jæger justnæs

Stemmer på den såkalte prikken, Martini-Henry!
Har sett scenen men ikke vært så skarpøyd.
De revolverne jeg snakker om befinner seg hovedsaklig i hovedslaget (episode 7) der det er en kar med to revolvere som av og til skyter uten spente haner, gi så den ene revolveren til en annen kar som fortsetter å skyte.
Fant også disse i dette klippet, et kvikt klipp 4:46 uti denne traileren fra DR.


Ellers hadde vel stifttenningsrevolvere nettopp kommet, lurer på om danskene bare hadde kjøpt inn for marinen på dette tidspunktet. Om offiserer pliktet å holde pistoler/revolvere selv så var det kanskje ikke usannsynlig at det fantes en og annen Colt rundtomkring hos begge parter?

Edit: Ifølge tidslinjene hos Arma-Dania fikk marinen stifttenningsrevolvere i 1861 og offiserene i hæren først i 1865. Linjene omhandler ellers bare approberte/antatte modeller, ikke de privat innkjøpte.
Best når det smeller!

The Dane

Den forreste revolver i billedet er ikke en Walker!
Har netop målt min og tromlen er ca. 6cm lang og piben er ca. 24cm lang forhold 1:4.
Den på billedet er mere 1:3
Desuden er der ca 1 tomme fra ladearmen til mundingen på en Walker.

Ser mere ud som en Dragoon.
http://www.uberti.com/dragoon-revolvers

jæger justnæs

De to på bildet mener jeg begge er Colt 1851 Navy. Hvis det var mitt bilde du henviste til, The Dane.
Det er rimelig sikkert av det er en Walker det dreier seg om i klippet som Martini-Henry henviser til. Størrelse på reolver og mangel av låseknast på ladehendel indikerer dette.
Best når det smeller!

viggo.b

det den tyske ulanen skyter en danske i hodet med er en colt walker 1847

jæger justnæs

Det stemmer, viggo.b
Her er et utsnitt fra scenen med Walkeren.

Synes å skimte en M1850 kavaleripistol i den andre hånden på han som fikk Walkeren. S/J-formet sideblikk etc., men oppløsningen på klippet var for dårlig til å tyde det. Har en M1850 brukt av 3. Ulanregiment, 6. eskadron. Er det disse kavaleristen som var de beryktede "sorte Ulaner"?
Best når det smeller!

Martini-Henry

Dragoon var faktisk det første jeg tenkte, men kilen som stikker ut på høyre side og mangelen på låseduppeditt framme på ladearmen var utslagsgivende for min del. Jeg leste et sted at walker var den eneste som høyrestilt wedge. Bildet Justnæs har frosset beviser at det er en walker. Jeg forstår det for øvrig slik på det som er skrevet tidligere, at forskjellige typer håndvåpen nok kunne dukke opp i armeene som private innkjøp. Sånn sett er det vel kanskje ikke heeeelt umulig at en walker kunne dukke opp på en europeisk slagmark, selv om det mildt sagt ville vært et sjeldent syn.