To munnladere, autentisk eller replika?

Started by Dykkeren, 20. July 2007 kl. 13:42:52

Previous topic - Next topic

Dykkeren

Ved dødsbo og rydding kom det frem to munnladere, noen som kan fortelle litt om disse? Kan liksom ikke helt tro at de er autentiske.

Dykkeren


Rotta

Jeg synes de ser autentiske ut begge to, jeg.  Grattis! :-)
-Rotta

Trond

Njei, kan ikke si meg enig der Rotta. Perkusjonsvarianten ser rimelig grei ut, men flintlåsen opplever jeg nok som noe langt mer enn bare tvilsom. Bare se på hanen, dette er skrot!

Trond

Øyvind F.

Perkusjonsvarianten (den nederste) minner sterkt om en svensk M/1856 eller 57, men jeg har ikke noe å sammenligne med. Det er mulig jeg tar feil. Jeg ser det er et merke på kolben. Kan du se hva det står på dette merket?

Flintlåsen ser billig og amatørmessig ut, men jeg vet ikke om jeg vil si at dette er en moderne kopi. Det kan vel like gjerne være noe som en amatør har mekket i hop for lenge siden. Et tips er at du ser etter merkinger og stempler på begge våpnene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Dykkeren

> Perkusjonsvarianten (den nederste) minner sterkt om en svensk M/1856 eller
> 57, men jeg har ikke noe å sammenligne med. Det er mulig jeg tar feil. Jeg
> ser det er et merke på kolben. Kan du se hva det står på dette merket?
>
Kan desverre ikke lese selve merke på kolben, På  løbet  står det følgende  1842, AGD og nr 2429 samt en stemplet D, på side platen "MN le de Futte eller noge sånt".  


> Flintlåsen ser billig og amatørmessig ut, men jeg vet ikke om jeg vil si
> at dette er en moderne kopi. Det kan vel like gjerne være noe som en
> amatør har mekket i hop for lenge siden. Et tips er at du ser etter
> merkinger og stempler på begge våpnene.

Ingen merking eller stempler, ved nøye ettersyn ser det ut at alle deler er grov tilvirket, vel mest trolig en amatør som har mekket den sammen av gamle deler.

Sharps

Den nederste tror jeg er en fransk sak som ble ombygd fra flint til perkusjon i 1822. Er det riflet løp på den?
Flintlåsen tror jeg er svensk eller tysk.

Øyvind F.

Med de nye opplysningene om merkinger så antar jeg at det er en fransk infanterimuskett modell 1842 T i kaliber 18 mm. Det er mer informasjon på denne franske siden.

Merkingen på sideplaten, "MN le de Futte", skal nok heller være "Mre Rle de Tulle". Mre Rle er en forkortelse for Manufacture Royale.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Dykkeren

> Den nederste tror jeg er en fransk sak som ble ombygd fra flint til
> perkusjon i 1822. Er det riflet løp på den?
> Flintlåsen tror jeg er svensk eller tysk.

Er ingen riflet løp på denne, den er av samme kal som den andre.

Dykkeren

> Med de nye opplysningene om merkinger så antar jeg at det er en fransk
> infanterimuskett modell 1842 T i kaliber 18 mm.

Takk for info, denne er helt identisk, ingen tvil der. Merking er ved ettersyn helt likt.