Colt dragoon 3 gen?

Started by Jonsen, 27. May 2022 kl. 16:17:51

Previous topic - Next topic

Jonsen

Hei.
Kommet over dette våpenet, jeg tror det er en colt dragoon 3rd generation. Cal 44.

Serienr 13457
Stempler :
Den bærer preg av dårlig oppbevaring,  rust finnes men meget overflatisk.
All mekanikk unntatt releasen på hanen fungerer. Venstre side har en styggere korrosjon flekk. Ingen dyp rust.
Alle deler er nummer like.13457 på tønna.   Adress saml colt New York City.  På undersiden av kassen 13457. 
Siden av kassen   colts patent u. S

Dette har jeg klart og finne ut, men er nytt for meg, så klarer ikke se om dette er kopi, original osv. Ser dog tidsriktig ut, mtp slitasje.

Håper noen kan gi litt mer eksakte svar, dato, hvem brukte den osv.  Gjerne gjett en verdi, utrolig vanskelig, da prisen kan være 5tusen til aveldig mye


Cap'n Redneck

Mitt inntrykk, basert på bildene, er at dette er en replika av en Colt Third Model Dragoon som er behandlet for å se ut som en original.  Det kan dreie seg om en Colt 3. generasjon, såkalt "Signature Series"....
Det som skurrer i mine øyne er den grove avtrekkerbøylen, den generelt store fonten på løpsadressen, samt det faktum at "L" i "SAM'L" er skrevet med like stor font som resten.

Har du mulighet til å legge ut et bilde av høyre side av revolveren?
Gjerne også et bilde av undersiden av løp og ramme, hvor serienummerene står innslått?

Du kan også sjekke gjengene på diverse skruer.  Om de er i mm er våpenet definitivt italiensk.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Jonsen

Takk for svar, hvilke skruer, og hvor på skruer måler jeg mm?
La ved noen fler bilder.

Cap'n Redneck

Prøv først på de skruene som er enklest å løsne.
Test dem i noen muttere som du vet er i mm-dimensjoner.
Evt. må du kontakte en børsemaker eller mekaniker som har gjengetolk.

Min magefølelse sier "replika som er antikk-behandlet for å se gammel ut".
Dette gjøres av og til i beste mening for å fylle et hull i en samling som henger på veggen til utstilling.
Problematisk blir det først når slike våpen kommer ut på det åpne marked og potensielle kjøpere blir lurt til å tro at de ser på et stykke historie med høy samleverdi...

Jeg vil likevel råde deg til å innhente flere oppfatninger om våpenet.
En seriøs Colt-samler vil raskt avgjøre hva dette er om han får den i hånden.

Du kan jo evt. sende meg en PM om hvor i kongeriket du holder til, så skal jeg se om jeg kan sette deg i kontakt med noen som kjenner sitt Colt-bord...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Jonsen

Takk for gode svar.
Holder til i Drammen.
Ja jeg forholdt meg til tanken at det var en replika, samtidig som jeg vet denne ble lagret før 1950. Uten at det må bety noe.

Men man håper jo, historie fascinerer meg, så håpet er jo der :)

Det beste ville vært en kyndig person, så om noen finnes i nærheten hadde det vært flott

Old Colt

#5
Jeg helte først til det samme som Cap'n skriver her, men er etter hvert kommet til at det kan faktisk være snakk om "the real deal". Løpsadressen er korrekt for denne modellen, vedlagt er en sammenligning mellom denne og en med serienummer 16416. L'en i SAML er bittelitt mindre enn de andre bokstavene, men har en strek under. Dermed ser det ut som den er i samme størrelse. Mulig å se om en forstørrer bildet.

Dragoon.png

Serienummeret er riktig for en third model, men den skal ha nummer på underbeslaget også, foran avtrekkerbøylen. Det mangler her. I og med at den er US-merket bør det også finnes godkjenningsmerking i form av bokstaver på flere steder. P og N er observert.

Du skriver at "denne ble lagret før 1950". Betyr det at du er sikker på at den er eldre enn det? Jeg er ikke kjent med at replikaer ble laget så tidlig.

Ta gjerne kontakt, vi bor i samme by. Og jeg har samlet Colt i mer enn tredve år...

Mvh, Old Colt

Jonsen

Takk for svar :)

Ja jeg klarer ikke engang se antydning til noe merking på avtrekker bøyle.

Personen som eide den nå, fortalte at mannen hadde hatt den i kjelleren siden den tid.
Kunne se sånn ut, med tanke på hvor mye støv osv den lå under.
Men det er ikke 100% sikkert.

Jeg tar gjerne kontakt, hvordan kan jeg nå deg?

Old Colt

Sendte PM nettopp. :-)

Mvh, Old Colt