Arvet våpen, hjelp til å datere og finne merke

Started by Lars sfj, 17. May 2011 kl. 16:22:42

Previous topic - Next topic

Lars sfj

heisann
jeg har nå arvet tre stk svartkrutt våpen, jeg vet ikke stort om di så jeg håpet noen av dere her inne kunne hjelpe meg med å finne en aledern og evt merke og kanskje en ca verdi på disse våpnene.

legger ved noen bilder av di, hvis yttligere info trengs så si ifra så skal jeg hjelpe til så godt jeg kan

bildet nr 1: børsen
bildet nr 2: Inngraveringen på børsen
bildet nr 3: pistol 1
bildet nr 4: inngravering på pistol 1
bildet nr 5: pistol nr 2, denne er helt rein for inngraveringer å ser nesten "hjemme spikket" ut

 
håper noen kan hjelpe meg,







Trond

Med fare for å gjøre min popularitet enda mindre i alt det positive - grøss & gru! Dette er hva jeg vil karaktererisere som helskrot! Arabiske flikk-flakk varinter av ett-eller- annet, antagelig laget for turister som ikke har peiling og muligens oppspedd med noe eldre deler her og der.

Uff!

Trond

Hand

Det ser ut som om låsen på "Den lange" er merket med "Rampant lion" på låseblikket.  Noe som skulle vise at selve låsen har tilhørt EIC: East India Company. Kan være at denne flintlåsen er en eldre britisk flintlås som er montert på noe "nytt" for å lage noe salgbart. Må studeres mer inngående for å kunne si noe helt sikkert.
Som Trond sier er det nok sammensatte objekter.

Hand

arilar

#3
Vad gäller pistolerna håller jag helt med Trond. Musköten däremot är betydligt mer intressant. Som "Hand" anger kommer flintlåset från en EIC-bössa. Numera placerad i en Jezail eller Sind som typen också kallas. Kolven är klassiskt för denna modell och även typiska band runt pipan. Är själv lite svag för dessa orientaliska bössor. Hade stor framgång under 1800-talet i Kabyl-passet då inkräktare effektivt hållits på avstånd. Denna vapentyp har också ryktet att vara välskjutande på ovanligt långa avstånd ;-) . De vapen med högre kvalité brukar hänföras till tillverkning i Sind-området (nuvarande Pakistan) medan de med enklare utförande till Kabul-området (nuvarande Afghanistan). Beroende på kvalité i utförandet brukar nog auktionspriserna ligga på sådär 2-4000 kronor om jag minns rätt (även om ditt exemplar förmodligen ligger i nedersta spannet). Rolig bössa och en riktig "conversation piece". Tycker den pryder sin plats på din vägg!! :-) .

Lars sfj

Takker for alle svar, jeg trodde også dette var noe masse produserte greier uten speisiell mål å mening annet enn å selge det til turister. Var litt usikker på on di var fra moderne tid eller gamle  Men de tar seg pent ut på veggen hos meg slik di har hengt i mange år hos tidligere eier. Men jeg tror jeg ikke vil ha du hengende med fungerende flint på.

Hand

Er min antakelse riktig, at "The rampant lion" brukt av EIC fra 1808? Riflelåsen kan ha sittet på en eller annen "India Pattern Musket" og er da rundt to hundre år gammel.  (Det er sikkert ikke umulig at låsen er eldre enn 1808, om EIC handlet inn utstyr av ymse slag og fikk satt sitt merke på det.)
Britiske musketter er ikke mitt område, men denne låsen var interessant.

Hva med å få tak i gammel britisk pipe, lage ny stokk, løpsbånd + annet småtteri, og ende opp med en skikkelig "2nd India Pattern Musket" av denne låsen?
Tuller!!!!;-)  


Hand

JanS

Geværet har mer pengeverdi/historie som det er.:-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.