1/2" hylsedimensjoner

Started by sotolf, 03. May 2010 kl. 20:31:39

Previous topic - Next topic

sotolf

Noen som har oversikt over forskjellene mellom 12mm remington og 50-70?

Har en svenske som et kjøtthue har bytta løp på en gang i tiden, slik at det ikke sitter fast når utdrager osv står riktig.

Pipa er temmelig råtten, så dersom den blir nesten akseptabel av noen timers lapping blir den satt en omdreining tilbake. Skal dreie ut kammer og kuleskråning på nytt og er i den forbindelse nysgjerrig på om det er like greit å la den bli 50-70 pga enklere tilgang på bra hylser.

Alternativet er om noen har ei gammal pipe i god stand.

qualibra

Den største forskjellen er i kravediameter,
som på 12,17 er .626 og på .50-70 er den .649.

I millimeter får jeg 15,88 og 16,49 i samme rekkefølge.

Jeg har hatt et Remingtongevær som .50-70 hylser har passet
helt fint i.
Dette var et Kongsberggevær.

På de Svenske kan kanskje den lille forskjellen
i lengde ha litt å si også, men det varierer nok
fra et kammer til det neste.
De passet i det nevnte tilfellet bedre enn Bertramhylser i 12,17.

Lykke til.:-)
qualibra

sotolf

#2
da ble det "nytt" gammelt løp.

Har skaffet hylser til å måle fra og har profildreid pipa, gjenget den inn og dreid kammeret. Dreiingen av kammeret var litt guffent siden hylsene hadde sylindrisk hals og hodeparti med veldig svak kon mellom disse partiene. Kuleskråning ble jukset til med en 1:50 brotsj jeg hadde liggende.

Har dreid nye hengselbolter i SIS2541 med super tight pasning i kassa, men hanen og høna har ca. 0,08mm klaringspasning. skulle ønske jeg fikk til rundt 0,01 uten å måtte brotsje opp hullene i kassa. det gidder jeg ikke.

Gjenstår å frese en tredel av pipa åttekantet og legge kassa i plansliperen før skjeftet kan påbegynnes.