Oppgradert forum

Started by Øyvind F., 01. September 2020 kl. 11:27:26

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Som dere ser har det skjedd en del endringer på forumet. Den gamle programvaren er skiftet ut med en mer mobilvennlig og moderne løsning. Ingen liker endringer, men dette vil nok på sikt oppleves som noe bedre.

Jeg gjør oppmerksom på at:


  • Det gamle brukernavnet og passordet ditt fungerer på det nye forumet
  • Gamle innlegg og bilder er flyttet

Dette er de største endringene:


  • Engelsk forum er slått sammen med det norske
  • Mange nye muligheter, som opplasting av filer, funksjon for å sende meldinger til andre forummedlemmer etc.
  • Bedre visning av forumet på mobil

Bruk gjerne denne tråden om du lurer på noe i forbindelse med oppgraderingen.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Skifte språk

For å endre språk, klikk på brukernavnet til øverst til høyre og klikk på «Account settings». Skift deretter språk. Husk å bekrefte med passordet ditt.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Legge til profilbilde (avatar)

For å laste opp et profilbilde klikker du på brukernavnet ditt øverst til høyre. Klikk «Forum profil» (ja, jeg vet at det er orddeling. Jeg skal gå gjennom oversettelsene senere).

Velg deretter «Last opp en avatar» og velg et bilde fra filene dine. Avslutt med å klikke «Endre profil».

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Litt om innlogging

Brukernavnet og passordet fra det gamle forumet skal fremdeles fungere, men første gang du skriver inn passordet vil du få meldingen:

Password security has recently been upgraded. Please enter your password again.

Dette er fordi passordet krypteres på en sikrere måte første gang du logger inn. Skriv inn passordet på nytt, og det skal fungere. Dette skjer altså bare første gangen du logger inn.

Men: Det kan se ut som at brukere med spesialtegn i brukernavnet, æ, ø og å, må skrive inn passordet to ganger. Første gang får du meldingen «Incorrect password». Det fungerer når du skriver inn passordet på nytt. Irriterende. Jeg skal se hva jeg kan få gjort med det.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Brukere med online.no-adresser

Brukere som har e-postadresse fra Telenor (@online.no-adresser) kan ikke motta e-post fra forumet, som f.eks. nytt passord, varsling om nye innlegg etc. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, og Telenor er heller ikke særlig behjelpelige. Har du en online.no-adresse registrert på forumet anbefaler jeg deg å skifte.

Send meg en e-post om du ønsker å skifte. Husk å oppgi gammel adresse eller brukernavn.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Tinytim

Ja det var blitt en del forandringer, og det vises froskjellig på mobil og pc, på min mobil ser sidene helt like ut helt til jeg klikker på f.eks forumet, da kommer nye sider opp. På pc vises bare de nye sidene, og jeg mangler kjøp&salg. Vet du hva dette kommer av?

Øyvind F.

Det er kun forumet som er endret, det andre er som før. Kjøp og salg er fremdeles på https://marked.svartkrutt.net/ Jeg anbefaler å gå inn på https://svartkrutt.net som første side. Da får du en oversikt over hva som har skjedd siden forrige besøk.

Forumet skal vises forskjellig på mobil og større skjermer. Det er fordi innholdet tilpasses størrelsen på skjermen, slik at innlegg blir lettere å lese.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Torgeir

Forumet trengte virkelig en oppussing, og det fremstår sykt mye bedre og mer brukervennlig nå.
Selvsagt har jeg likevel noe å klage på, og det er dette: Jeg sleit i går med å legge inn bilde direkte fra Iphone da jeg skulle logge min deltagelse i septemberkonkurransen. Bildet møtte veggen fordi det angivelig var for stort, og jeg har ennå ikke funnet noen måte å redusere filstørrelsen på mobilen.  Løsningen ble å sende det på messenger frem og tilbake til/fra tredjeperson før jeg fikk posta det.
Jeg er kjent med at min tekniske kompetanse har betydelige begrensninger, og det kan fort hende at det er enkle måter å løse dette på. Men så lenge hensikten med oppgraderingen også var å gjøre det lettere å legge inn bilder, hadde det vært fint om jeg slapp å knote i det hele tatt. Jeg tror av en eller annen grunn at flere her er like teknisk dumme som meg, så kanskje størrelsesbegrensningen kan heves?
Torgeir

Øyvind F.

Det er bra at endringene falt i smak. Ingen liker endringer, men det går seg til. Sånn sett er det bra at den gamle løsningen var så dårlig  ;)

Størrelsen på vedlegg ble økt sent i går kveld etter tilbakemelding fra en annen forumkourransedeltaker. Nå skal det være mulig å laste opp større bilder enn på det gamle forumet. Test gjerne opplastingen i denne tråden.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Torgeir

Feil igjen på samme bildet jeg prøvde å laste inn i går kveld. Måtte via laptopen for å få ut bildet av feilmeldingen.
Torgeir

Øyvind F.

Skjønner. Nå har jeg laget det slik at store bilder automatisk blir skalert ned under opplastingen. Prøver du igjen?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Torgeir

Halleluja! (Bortsett fra at det ble lasta opp sidelengs).
Torgeir

Torgeir

Torgeir

Torgeir

Torgeir

Øyvind F.

#14
Opplastede bilder som vises sideveis er et evigvarende problem på diverse fora. Men det finnes sikkert en løsning. Skal se på det i kveld.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Nå har jeg lagt til en funksjon som gjør at bildeinformasjonen leses ved opplasting, og systemet skal nå plassere bildet korrekt (kun jpg-bilder). Dersom det mot formodning ikke skulle fungere, så kan du redigere innlegget og snu bildet manuelt som vist på bildet.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

BEN74

Hei Øyvind. Svartkrutt.net linken i venstre hjørne virker ikke lenger , går rett til forumet ikke forsida som før. Pleide bruke den for å gå ut av forumet og inn på markedet før men det går ikke lenger. Kan du fikse det?

Hilsen BEN74.

nevS

PM sendt ang denne feilen

Quote from: Øyvind F. on 02. September 2020 kl. 7:48:14
Brukere med online.no-adresser

Brukere som har e-postadresse fra Telenor (@online.no-adresser) kan ikke motta e-post fra forumet,
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Øyvind F.

Quote from: ben74 on 02. September 2020 kl. 18:33:45
Hei Øyvind. Svartkrutt.net linken i venstre hjørne virker ikke lenger , går rett til forumet ikke forsida som før. Pleide bruke den for å gå ut av forumet og inn på markedet før men det går ikke lenger. Kan du fikse det?

Jeg la lenker til marked og butikk oppe i høyre hjørne nå. Merk at de ikke vises på små enheter, som mobiler, av plasshensyn. Fungerer det greit? Logoen må brukes som en snarvei tilbake til forumet når du er inne i en kategori eller innlegg
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

BEN74

Linken Virker fra markedet , men har du vert inne på forumet først  går linken til forumet ikke forsiden.