pris setting. prisvurdering.

Started by svein o Nilsen, 21. September 2019 kl. 11:35:18

Previous topic - Next topic

svein o Nilsen

Hei jeg prøver å hjelpe en venn som sitter på en slik kammerlader 18 lødinge fra 1862 med serienummer 1402 sekskantløp . kan noen se på bildene og eventuelt prisette denne fordi han vurdere å selge denne men veit ikke hva han kan forlange? og er dette ett fritt omsalgt våpen med 18 årsgrense eller må det søkes om våpenlinsens for svartkruttvåpen? så vidt vi og politiet så finnes det ikke våpenkort på denne riflen.

Øyvind F.

Dette er ikke et 18 lødig gevær, men et kort 4 linjers M/1860 kammerladningsgevær produsert for sivile av Kongsberg Våpenfabrikk. Kammereret er sveist (?) og «polert» med vinkelsliper, og dersom det er originalt, så har noen boret det opp. I stedet for pistong har den fått påsatt en smørenippel, noe som betyr at gjengene i kammeret er ødelagt. Messingplaten i bunn av kammeret mangler, det samme gjør øvrebåndet. Hevarmen er ikke original, forsiktet er ikke originalt, skjeftet har skader osv.

Verdien er vel nesten ingenting, og «reparasjonene» har vel også ødelagt en del av en eventuell deleverdi. Maks. 800–1000 som vrakbørse etter min mening.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

anvil

Enig med Øyvinds beskrivelse. Vil gjerne  føye til at tilstanden totalt synes å være svært dårlig. Det gelder også pipa som har gravrust utvendig og ser ut til også å være kjørt innvendig. Men såpass mye uoriginalt/herpeserte deler kan jeg ikke se deler av verdi. Jeg ville ikke hatt den uansett.

willer

Denne er antikk og kan omsettes fritt og når det gjelder verdi er eg enig med Øyvind maks ca 1000 som delebørse

TMB

#4
Hvor i landet befinner den seg?
Kunne faktisk tenkt meg ei børse på hytteveggen som det ikke var så "nøye" med.
Så er den i nærheten av meg, så kan jeg gi 800kr for den.