Et M1787 jegerkrutthorn gjenoppstår

Started by Svartkrudt, 03. April 2019 kl. 14:35:37

Previous topic - Next topic

Svartkrudt

Hei folkens, kom over et krutthorn jeg hadde en stor mistanke om at kunne en gang ha vært et jegerkrutthorn M1787

Slik så det ut da jeg fikk det, flatt slik som M1787 jegerkrutthorn å merkingen med 1860 virket som noe sivilt gjort i ettertid





Toppen hadde åpenbart hatt en hylse på som var festet med en messingstift og som jeg kjente igjen fra M1787 jegerkrutthornet



Bunnen virket som den var av tre, denne vet jeg i hvert fall vanligvis er av bein men det så like gammelt ut som resten av hornet



Etter mye studier av bilder og prøving og feiling fikk jeg omsider laget ny tut i messing å sølvloddet på reimbøylen



Svært forsiktig laget jeg hull til messingsplinten å banket den på plass så tuten sitter fast



Korken med integrert fenghull renser ble dreid i tre å messinghylse ble påsatt



Til slutt ble beltereim i lær sydd på med vokset lintråd og salmakersting





Eneste som mangler nå er å lage et korrekt kruttmål i messing, hvis noen har et de har lyst å ta mål av for meg hadde jeg vært veldig takknemlig :-)

Håper dere liker resultatet å at jeg kan inspirere andre til å puste liv tilbake i gamle krigere

runastav


Svartkrudt


Roy-Terje Kjoberg

Mer samler enn skytter.

jæger justnæs

Pent arbeid som du kan være stolt av :-)
Best når det smeller!

Svartkrudt


krutnarr


Bjarte E.

Gøy med det som smeller
Bjarte E.

aho


Svartkrudt

Takker for fine ord!

Om noen skulle ha et originalt kruttmål i messing de har lyst å måle for meg så hadde det blitt komplett, veldig takknemlig
hvis noen gidder :-)

http://www.onsoske-compagni.no/utstyr_files/verktoy.jpg

Tinytim

Du får se om du kan bruke disse målene, de kommer i feil retning her men du ser vel målene






Svartkrudt


jæger justnæs

Da spør jeg gjerne litt videre: Er det sannsynlig at tallet 5 på kruttmålet er kruttvekten i ort? Altså nesten 5 gram/ca 75 grains?
Best når det smeller!

Svartkrudt


Mr. Pitt

Fra Hærmuseets særtrykk av årbok 1960.
Dessverre ingen mål på oljeflaska, en telefon til FMU burde ordne dette.







Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Svartkrudt

Spennende! Så ganske enkel ut å lage også, er det som ligger til høyre for hornet på første bildet en pose til oljeflaska mon tro?

En rød rylæders condon er det gevær reimen?

Geværhylster av lær hadde også vært spennende og sett hvordan så ut

Mr. Pitt

Vet ikke om det er til oljeflasken, ser oljeflasken har hull for snor/reim.
Skriv eller ring (23 09 35 82) til fmu: (post.fmu@mil.no), du får nok lov til å ta bilder og mål på museet, de pleier å være greie.

Ruskinn – Store norske leksikon
Ruskinn, skinn som ferdigberedes på kjøttsiden, dvs. den siden som vender inn på dyret. Ruskinn brukes mest til hansker og bekledning.

En rød rysleders cordon eller skinnrem.(bærereim?).

cordon (plural cordons). (archaic) A ribbon normally worn diagonally across the chest as a decoration or insignia of rank etc.

Referer muligens til hvordan børsa skulle bæres.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jæger justnæs

Fra Store norske leksikon:
'Russlær, egenartet duftende skinnkvalitet som stammer fra Russland. Skinnet ble under garvingen opprinnelig bundet sammen to og to. Russlær er etter hvert blitt fremstilt også i andre land. Råvaren er dels lette huder, kalv, får og geit, dels lettere skinn, lam og kid. Garvemetoden er både vegetabilsk og mineralsk. Russlærlukten skyldes tilsetning av spesielle aromatiske stoffer under garvingen og fargingen eller fettingsprosessen. Disse stoffene fremstilles hovedsakelig av bjørkebark, ofte sammen med vidjebark eller ekstrakt av bjørkebark. Ved riktig preparering kan lukten holde seg i årevis.'

Og det norske akademis ordbok:
'Fint rødgarvet lær av kalveskinn, tidligere innført fra Russland'


Så kan man jo lure på om det er rødfargen eller garvingen som spiller størst rolle her. Men om det skal være rødt og siden den nevnes cordon (bånd, bandolær?) så er det kanskje tenkt som bærerem til patronveska?

Edit: Leste ikke hele forrige post før jeg skrev. Beklager om det ble litt unødig dobbelinformasjon :-)
Best når det smeller!

Svartkrudt

Takker igjen for oppklaring ;-) Jeg bor på Vestlandet så blir et stykke unna FMU men kanskje de kan ta ting over mail også, i hvert fall veldig lyst og lage den oljeflaska

Mr. Pitt

Jeg har sendt en epost til Krigsmuseet, tidligere Tøjhusmuseet i København, det er opp til 2mnd svartid, så vi får krysse fingrene.
Når det gjelder FMU, ville jeg begynne med å ringe.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.