Recent posts

Dette dreier seg om en stifttenningshagle ("pinfire" på nynorsk) med løp av damaskstål, avtrekkerbøyle av horn, og rikelige innlegg av gulltråd i gravyren.  På kolbehalsen er det innfelt en monogrambrikke hvor bokstavene "G" og "L" er inngravert under en krone.
Dette skulle tilsi at den ukjente "G.L." er av adelig eller kongelig slekt.
Tallet "1" mellom hanene pleier å bety at dette er våpen nr. 1 av et identisk par.
På høyre låsplate er inngravert "a Bruxelles" som betyr "fra Brüssel" i Belgia.
På venstre låsplate er inngravert navnet til produsenten.  Dette klarer jeg ikke å tyde, selv under forstørrelse.  Tør man be om et bedre bilde av venstre lås?

Ellers bør det finnes noen trykkprøvingsstempler under løpene.  Disse er enklest å se om man forsiktig banker ut kilen som holder fortreet til løpene. (bruk f.eks. plastikkskaftet på et skrujern)
Stemplene under løpet bør hjelpe til å tidfeste våpenet.  Foreløpig anslår jeg 1850 - 1870.
Ang. verdi:  våpenet ser ut til å være i god stand for alderen, det er påkostet, men en virkelig verdiøkning vil avhenge av å identifisere den mystiske "G.L"....
Identifisering / Identifisering av gammelt gevæ...
Last post by jonathan - Today at 13:51:29
Hei,

Er det noen her som kan være behjelpelig med å identifisere og verdivurdere denne:
Dette er et arveobjekt fra min bestefar som jeg tror han har arvet fra sin far.
Våpensamling / L.H.Hagens haglpatroner
Last post by bubo - 27. November 2023 kl. 17:45:19
Hei.

Vi prøver å få istand en ny norsk haglpatronkatalog,og starter med Hagens patroner!

Om du har en eller flere slike,sjekk om den stemmer med den foreløpige katalogen.

H1 til H5 er varianten  -  de to neste siffer er bunnstempelnr.  -  de to siste er fargevariant.

Messinghylsene er nummerert fra 201 til 210 (som i gamlekatalogen). 

Har du noen av disse i kaliber som ikke er nevnt her,eller med andre mindre forskjeller?

Send gjerne gode bilder her,eller ta kontakt på PM.

Fargevarianter av brun Hagens fra venstre:  Lys brun - brun mellom 1 - brun mellom 2 - mørk brun

20231117_212756.jpg

Her den foreløpige listen,håper på god hjelp fra dere.

Hagen 5.png

Hagen 6.png

Hagen 7.png

Hagen 8.png

Hagen 9.png

Hagen 10.png

Hagen 11.png

Hagen 12.png

Hagen 13.png

Hagen 14.png

Våpensamling / Re: IDENTIFISERING AV RAR BØRS...
Last post by Cap'n Redneck - 27. November 2023 kl. 17:37:52
Kan bare utbrodere litt om terminologi:

"Swivel gun" = svingbasse
"Trunnions" = vuggetapper
"Swivel mount" / "yoke" = vugge

https://www.loyalistarms.ca/swivalguns.html
Last post by munnlader - 27. November 2023 kl. 11:03:02
Granatkaster for marinen Ca 1750. Mulig holland (Din datert 1792), men disse ble brukt av de fleste nordeuropeiske land.

Literatur referangese(The Wisser Collection bind II)
Utstyr og tilbehør / Identifisering av tangsikte
Last post by Roy-Terje Kjoberg - 27. November 2023 kl. 10:09:29
Har en Winchester 1885 i 32-40 WCF med et tangsikte jeg ikke klarer å helt identifisere. Har funnet et som er nesten identisk med forskjell i avslutningen av stangspalten. Mitt sikte har flat topp og rektangulær stangspalte. De andre har avrundet topp og stangspalte.
Last post by BoredCop - 26. November 2023 kl. 21:41:41
Ja, det passer jo godt med at den har innstøpte "trunnions" for et gaffelfeste til å ta rekylen. Mest sannsynlig brukt til havs som en slags flerbruks linekaster/granatkaster.
Last post by Krutthorn - 26. November 2023 kl. 15:46:03
Svansskruen er i jern, så børsa er nok ment til granater o.l.
Last post by Krutthorn - 26. November 2023 kl. 13:19:04
Takk for svar.
Last post by BoredCop - 26. November 2023 kl. 12:49:20
Noen land brukte muskedunder med mulighet for å montere på rekka av en båt, eller håndholdt. Nederland blant annet var glade i slike "flerbruksvåpen", deres standard marinemuskedundere hadde gaffelfeste som kunne stikkes ned i vanlige hull for åregafler på rekka av en båt. De britiske Admiralty pattern Blunderbuss derimot var kun ment for håndholdt bruk.

Lewis & Clark ekspedisjonen i Amerika hadde to grovkalibrede muskedundere montert i "Swivel mount" i baugen av robåt/kano som en slags lett dekkskanon.

Men jeg tror ikke denne er ment som muskedunder, den snodige pipeformen med liten diameter over kammeret og langt sylindrisk parti med større diameter er liksom ikke helt det samme. Den minner mer om enten linekaster eller signal-mørser. Det finnes ganske mange "granatkaster-lignende" flintlåsgreier med messingpipe, som egentlig ikke var for å skyte sprenggranater men for å skyte opp fyrverkeri til signalering. Man hadde ulike typer raketter og fargede lys-bluss osv som kunne skytes opp i lufta for å gi signal til andre skip i flåten, etter kodeskjema som var delt ut på forhånd.

En ting man kan sjekke er om den har ordentlig svansskrue eller støtbunn i metall, eller om det bare er trestokken som danner bunn av kammeret. Mange singalmørsere eller rakettgeværer har bare treverk som bakvegg i kammeret, og ville ikke tålt trykket fra skarp ammunisjon.

Edit: Hand mortar er et søkeord du kan google litt, der finnes en del kjente eksempler med lignende form på pipa.