Nitrerte patroner for revolver

Started by aho, 25. January 2015 kl. 17:46:29

Previous topic - Next topic

jæger justnæs

Fantastisk mange og gode bilder -flott tekst!
Takk for nok en super artikkel :-)
Best når det smeller!

qualibra

Hei alle samma !

Man får lyst på en perkusjonsrevolver igjen av å se på detta her , jo .:-D
qualibra

Øyvind F.

Jeg har hadde ikke prøvd permanentpapir før for kort tid siden. Av naturlige årsaker har jeg ikke slikt liggende, men fikk for litt siden tips fra aho om at det fantes å få kjøpt på eBay (søk etter «perm end paper». Etter min mening var det nokså tynt, og det er litt lettere å rulle med tykkere papir. Du kan heller ikke skjule pyseladningene dine som du kan se på bildet over. Permanentpapir fungerer for øvrig flott som bunnpapir i patroner med tykkere papir som lages med åpen bunn.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Nils

Vist dere skal finne permanentpapir her i Norge så er den rette betegnelsen av dette Spisspapir.

Øyvind F.

Spisspapir var ny kunnskap for meg. Ser det dukker opp mange treff på google. Skal oppdatere artikkelen med korrekt terminologi!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

krutnarr

Hei.
Takk for flott artikkel Øyvind. Jeg kjøpte jo en ladepinne av deg for å prøve dette. Det var et flott sett med bruksanvisning å greier. Nå har jeg prøvd litt å beskrevet det på nettsiden min.
Jeg kortet ikke pinnen ned, men laget malen like lang som konen på pinnen. Brukte unitrert avispapir og etlags tynn tørkerull som "endepapir" Ladet med 30grain 2f og ei rundkule på .457 ble det luft under kula, men det gjør ikke noe da dette klemmes sammen ved ladning. Testa ei ladning i tønna (bilde) Kula står da 5mm ned i det kone originale kammeret. Kula måler .454 etter ladning. Det ser ut til at tenningen skal bli god når man ser igjennom nippelhullet ;-)


svovelsvein

Da er kaliumnitrat fra Reldor og rullepinnen fra Øyvind i hus, en hyggelig dame hos damefrisøren solgte meg spisspapir. Hun så rart på meg så jeg måtte understreke at jeg ikke skulle ta permanent.
Noen som har blandingsforholdet på marinaden og hvor lenge papiret skal marineres?

svovelsvein

Jeg er ingen matematiker.
For å lage rullepinne til 36kal. Er det da bare å forskyve målene på konusen til 44kal. til målet i hylsemunningen passer med 36kal. kule?

Parelius

Var innom frisøren for et par dager siden og fikk kjøpt en pakke med 500 stk. spitzen papir (permanent papir) til den hyggelig pris av 30,- for hele pakken. Disse måler 55 x 72 mm. og passer perfekt til rullepinne fra svartkrutt.net (se bilde).


Øyvind F.

Når det gjelder blandingsforholdet, så fortsetter du å tilføre salpeter til stoffet ikke løser seg opp i vannet lenger, dvs. til løsningen er mettet. Det går ganske mye salpeter med til en slik marinade, som du kaller der. På en halv liter vann vil jeg anslå at det går minst 10–15 godt fylte spiseskjeer. Kanskje mer også. Bruk kokende vann slik at det hele løser seg skikkelig opp. Når vannet avkjøles vil salpeteren krystallisere seg, men det er bare til å varme det opp igjen til neste gang.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å forskyve konusen, men dersom du mener å lage et merke på pinnen der den er ca. 375" og kun rulle papiret opp til denne grensen, så antar jeg at det kan fungere. Eller så kan du bare lage deg en pinne. Det er ikke så farlig hvordan den koner. Det viktigste er at diameteren på hylsemunningen blir korrekt.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

svovelsvein

Da fikk jeg svar på det jeg ville, tenkte å lage ny pinne til 36kal.maken til den i 44kal. bare forskyve flensen til det passer med 36 kulen.

runastav

Hei Godtfolk
Joda vi prøvde papirpatroner i perkrevolver etter og ha finlest en artikkel i Muskedunderen #2 Juni 1987. Jeg er heldig og har samtlige nr av bladet siden jeg meldte meg inn i NSU i 1984:-)
Her er artikkelen
Mvh Runar



aho

Se der ja!
Mye interessant å finne i gamle blader!
Flott om de gamle muskedunderen hadde blitt lagt ut elektronisk  på nett?
Jeg er så heldig å få låne Runars for gjennomlesning.


Alf j

Parelius

Jakten på Kaliumnitrat KNO3 fortsetter...

Felleskjøpet på Kløfta hadde dette tidligere men det var gått ut av sortimentet så det kunne ikke bestilles.

Ditt Apotek og Boots på Sørumsand kan bestille 90 grams bokser til 265,- kroner !!!, samt at Boots også kan skaffe 1 kg. bokser til 1425,-

Hvis noen har noe de kan avse til en fornuftig pris si gjerne i fra:-)

Fikk også spørsmål fra alle jeg var innom om hva jeg skulle bruke dette til, noe de var blitt forpliktet til å spørre om, ble jeg fortalt.
Ikke at dette har den store forebyggende effekten da jeg tviler på om at  en person med skumle hensikter hadde fortalt dette til betjeningen...

festus

#34
Da er patroner laget av spisspapir testet på banen, med svært godt resultat! Stort sett total forbrenning selv uten nitrering, ingen glødende rester i tønna, lett og raskt å lade- dette var gøy!
I spisspapiresken var det 500 ark, jeg får to patroner ut av hvert. Det er tusen billige skudd, det... :-D
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Atlanta

#35
Tillater meg å tipse om min veldig lettvinte metode for å lage papir-patroner med sigarett-papir uten bruk av pinne/kon:

Her er metoden: http://www.instructables.com/id/Paper-cartridges-for-black-powder-revolver/

Er dette gjort tidligere? Kan ikke huske å ha sett bilder av denne versjonen på nettet.


Øyvind F.

Jeg har oppdatert artikkelen litt med informasjon om brukt av flashpapir i originale patroner. Jeg hadde ikke fått med at både Johnson & Dow og Colt, og sikkert flere andre, brukte flashpapir som patronpapir i stedet for papir behandlet med salpeter. Dette er samme type papir som H & C selger. Som dere kan se på videoen over, brenner dette papiret utrolig rent.

Flashpapir er laget på samme måte som skytebomull, det vil si behandlet med en blanding av salpetersyre og svovelsyre. Å lage slikt papir er svært farlig, og er ikke anbefalt å prøve å lage slikt hjemme. Denne videoen viser hvordan det fremstilles: https://www.youtube.com/watch?v=Ir9vU0N73l4
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jrr50

#37
Hei ,et lite tips for dem som vil ha Kalium nitrat,eller Salpeter(KNO3) til nitrering av papir.

Etter og ha sjekket litt rundt synes jeg og at Kno3 (salpeter)til nitrering av papir til patroner ble komplisert og for ikke snakke om dyrt og kjøpe her til lands.:-(
Så jeg gikk inn på e-bay og fant en i Israel som solgte dette der,og som hadde veldig gode tilbake meldinger av andre kunder.
Så jeg slo til og bestillte 200 gram, dvs han solgte i 100 grams pakker som koster 15$ pr pakke(dvs 30$ tilsammen dvs ca 220,- nkr for 200gram,da var det inkludert fri frakt på dem til Norge).

Trodde det ville ta litt tid ,men jeg bestillte dem 22.03 og i dag kom de i posten,(så ganske akkurat en uke)ikke noe toll eller avgifter heller.
Og det var heller ingen problem og få det igjenom tollen,de godtok varedeklarasjonen på pakken som han i Israel hadde skrevet.:-)

Så i forhold til apotekets 25gram til ca100 kr ,ble dette ganske mye billigere,jeg hadde fått ca 50 gram for denne prisen på apoteket,nå fikk jeg  4 ganger så mye,altså 200gram,så skal og hive meg på trenden med og nitrere mine egne papir patroner til revolveren.
Og 200 gram burde jaggu holde til endel papir patroner.
(det er nå noe med og gjøre det selv og som er litt av sjarmen også da):-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)