Siktejustering rolling block

Started by flyrm, 08. September 2021 kl. 19:28:38

Previous topic - Next topic

flyrm

Hei :)

Jeg er børsemakerlærling og holder på å leter i litteratur om justering av boksikte. Jeg er sikker på at det finnes en formel for dette men finner den ikke igjen. Oppgaven er som følger: "Du får inn ei Rolling Block rifle som blir brukt til svartkrutskyting. Treffpunktet i forhold til
sikta er 35 cm for høgt og 7 cm til høgre på 90 meter. Siktelinja på våpenet er 560 mm.
Avtrekket på våpenet er tungt med eit betydeleg slep."


I pensumlitteraturen som er fra 1800 og iskaldt og som blir brukt i dagen utdanning er ikke til stor hjelp her. Jeg har sett i boken fra Øyvind Flatnes som heter Skyting med gamle våpen, men finner det store om dette problemet der heller.

Her det noen hær som sitter med noe kunnskap om dette?

Mvh Roy H
Vennlig hilsen
Roy Haugberg.
Børsemakerlærling

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

flyrm

Hei igjen :) Nei, finner ikke mye litertur om justering av baksikte på en Rolling Block rifle. I og for seg finnes det tabeller, men spørsmålet i oppgaven er: "Du får inn ei Rolling Block rifle som blir brukt til svartkrutskyting. Treffpunktet i forhold til sikta er 35 cm for høgt og 7 cm til høgre på 90 meter. Siktelinja på våpenet er 560 mm.

Mulig dette er feil tråd å spørre på?

Vennlig hilsen
Roy Haugberg.
Børsemakerlærling

historie

Boken til Bengt Lissmark « handvapenhistoria och svartkruttskytte» har en formel på siktejustering(s137), vet ikke om det er dette du tenker på?

flyrm

Tusen takk takk for hjelpen :). Det var denne formelen jeg var ute etter ja. Jeg viste det fantes noe på dette temaet, men jeg fant det bare ikke andre steder og i den litraturen jeg eller veileder hadde. Nå blir det en løsning på dette.

Hvis det går an å få tak i denne boken, tror jeg, jeg må kjøpe den også.

Vennlig hilsen
Roy Haugberg.
Børsemakerlærling

Cap'n Redneck

Slik ser boken ut:
https://auctionet.com/sv/1603475-bocker-haften-6-st-vapen-och-jakt/images#image_1

I tillegg til www.auctionet.com kan det være verdt å søke etter boken på:
www.bokborsen.se
www.antikvariat.net
www.blocket.se
www.tradera.com
www.lauritz.com

Et annet alternativ er å bestille den via fjernlån fra et offentlig bibliotek.

(ifølge MyHeritage gikk Bengt Lissmark ut av tiden i 2008, så boken kan ikke lenger bestilles direkte fra forfatteren...)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......