Energikravene på storvilt

Started by Hveem, 11. October 2008 kl. 8:51:39

Previous topic - Next topic

Hveem

Jeg fant dette på alt.guns

> With a bullet weight between   9 - 10 grams  ( 138 - 154.3 Grains ),
> > minimum  2700 joule  (1991.4 lb lbf Foot pound force) at 100m (328 feet).
> >
> > With a bullet weighting over  10 grams, minimum 2200 joule (1622.6lb lbf
> > Foot pound force)   at 100m.
> >
> > That is the minimum legal energy delivered needed to hunt big game (
> > Moose (Alces alces), Red Deer (Cervus elaphus),reindeer (Rangifer
> > tarandus) )  in Norway.
> >
> > The minimum limit for :
> >
> > European Roe Deer (Capreolus capreolus)
> > Eurasian lynx (Lynx lynx)
> > wolverine (Gulo gulo)
> > European Beaver (Castor fiber)
> > Is 980 Joule at 100 meters (722 lb lbf Foot pound force)
> >
> > Only expanding bullets are allowed.

These guidelines can be met with a muzzle loader.

Using a 28" barrel, 150 grains of blackpowder and:
a .45 cal. 225 gr. HP or Aero Tip or a 275 gr. HP or Aero Tip
PowerBelt bullet will deliver the required energy.

In .50 cal., the 245 gr. Aero Tip, 295 gr. Aero Tip, 348 gr. HP or
Aero Tip will also deliver the needed energy.

Tops among the above is the .45 cal. 275 gr. Aero Tip with 2019 lbs./ Feet ft. @ 100 yards.

Er det noen som har noen formening om dette ?

Leidangsbonde

Hei!
Jeg har ingen erfaring med kronograf,men dette høres for meg usansynelig ut. Skal kravet nås må de to oppgitte 45 kulene ha min hastigheter på 100meter på henholdsvis ca 549 og 496 meter pr sek . og 50 kaliber kulene på 526-479-441. Dettehøres for meg urimelig høyt ut.Kjenner ikke BC på kulene slik at utgangshastighet ikke kan beregnes. 150grain svartkrutt forøvrig uten nermere bestemmelse av hvilket krutt har jeg også betenkeligheter med å ta som ladedata.Jeg har slått meg til ro med at munnladere ikke fyller kravet for storvilt,men at rådyr kan nås.

Hveem

Det virker litt usannsynlig ja, godt mulig at de dataene der er med ett substitutt for svartkrutt ?

chiefen

Det der tror jeg er BS.

Eksempel for .45; den CVA HP-kula på 225grain (14,12g) har en BC på .176, og for å oppnå 220J på 100meters hold trenger den en Vo på 710m/s.



Midway har disse kulene og oppgir BC om noen vil regne videre.

Hveem

Det virker som om kravene til anslagsenergi på storvilt ikke tar hensyn til eldre våpen, kansje det skulle ha vært en egne krav til det ? Foreksempel på 50 meter i stedet for 100. En 50 kalibers minie lager iallefall stort nok hull.

Hveem

#5
http://www.ammo-one.com/500BPEeley.jpg
Jeg tror at disse her kansje skulle klare jobben, det er Eley 500 BPE  " Blackpowder Express", 3" hylselengde , 136 Grains svartkrutt og ei kule på 340 grains "Copper Tubed"

http://www.ammo-one.com/500BPEkynock.jpg

Uansett, det er imponerende størrelse på de der!

Jeg har smelt i vei en mail til Holland&Holland og spurt de om de vet om noen av de gamle svartkruttpatronene som greier de krava, får se hva de svarer.

chiefen

> Det virker som om kravene til anslagsenergi på storvilt ikke tar hensyn
> til eldre våpen, kansje det skulle ha vært en egne krav til det ?
> Foreksempel på 50 meter i stedet for 100. En 50 kalibers minie lager
> iallefall stort nok hull.

Rører en for mye i denne grøten blir det fort nye regler, DN har jo allerede uttalt at munnladingsvåpen ikke er egnet til jakt-det er derfor en ikke kan kjøpe slikt med "jakt" som behov.


Håvard

Hei
Bare som en kurositet,  jeg ser at remington rolling block kal 12.7 solgtes som elgstudsare i Sverige i 1945 i henhold til katalog fra Vapen-Depoten.
2 klaffsikte justert for 100 og 200 m.

The Norwegian

Skal du jakte i Norge må du forholde deg til regelverket her og ikke i England som du har sendt mail til.Det kommer litt ann på hjemme laderen og kaliber hva som lar seg gjøre å jazze opp i en hastig het som klarer kravet på 100 meter.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Cap'n Redneck

Hei Håvard,

Jeg vil gjerne få be om et scannet bilde av siden med Remington Rolling Block rifler fra Vapen-Depotens 1945-katalog med høyere oppløsning enn det du har lagt ut her på forumet...

Et bilde av siden som viser 12mm ammunisjon til Remington hadde også vært høyst interesant, spesiellt hvis det refereres til ladning, kulevekter etc.

Min e-post adresse er: singleaction45@hotmail.com