Recent posts

Patronvåpen / Re: Presisjon rolling block
Last post by to-har - 10. March 2026 kl. 16:00:52
Takk for svar alle sammen. Da virker det som at rolling blockene er best på stutte hold. Kom gjerne med flere erfaringer de som har
Last post by Torgeir - 09. March 2026 kl. 14:56:58
Quote from: Cap'n Redneck on 05. March 2026 kl. 12:46:51Jarmann Original" siden 2012 med 96p av 100 mulige.  Samme skytestilling, avstand og skive som "12,17"-klassen.
"Jarmann"-klassen omfatter alle patronvåpen som ikke kan godkjennes i "12,17x44".
Dette er vel ikke helt riktig? I Jarmann er det fritt kaliber, så dermed kan 12,17X44 brukes også i denne klassen. Det gjør i alle fall jeg. Svensk rolling block går godt på femti meter hvis jeg gjør jobben, tross både rufsete rifling og litt slarkete blokk. På hundremeteren tyr jeg til annet skyts. På den avstanden har jeg ikke klart å lade meg fram til konsistente resultater.
Last post by TMB - 06. March 2026 kl. 11:09:27
Tilgang på hylser og kuler ville jeg nok satt som ett kriterie for valg av børse/kaliber.

Jeg har og har hatt en god del rollingblock rifler. Rollingblocker i 12mm Remington har sine "variasjoner" fra børse til børse. Dette munner nok ut i inviduell slitasje i løp og høne/hane. Som nevnt over er jobben å finne rett kombinasjon som passer din b ørse.

Ting å se etter er slark i høne & hane. Når du slipper hanen skal ikke høna få lov å bevege på seg.
Viktig å holde tennålen uten skarpe kanter og at den løper fritt i høna. En punktering av hette er skummelt i en gammel rollingblock, spesielt om hovedfjøra er slakk.

Fordelen med rollingblocka er;
- enkel å rengjøre.
- få deler
- god tilgang på deler (sett i forhold til andre antikke rifler)
- rimelig i innkjøp om en kjøper f.eks svensk. eller ei kongsberg som ikke er nummerlik.
Last post by runastav - 06. March 2026 kl. 10:12:17
Hei, dersom du ikke har bøkene til Ø.Flatnes så har han de i butikken sin her.
Runar
Last post by Cap'n Redneck - 05. March 2026 kl. 12:46:51
Dagfinn Torp fra Kongsvinger har hatt Norgesrekorden i klassen "12,17x44" siden 2018 med 96p av 100 mulige.
Dette er stående skyting på 50m mot standard halvmetersskive for pistol.
"12,17"-klassen omfatter alle originale våpen i kaliberet, som norsk og svensk Rolling Block, Lundsgevær, Krag-Petersson og Husqvarna "Torpare-bøssa".  Både originale militære og jaktombygde våpen.

Oddvar Deberitz fra Disenå har hatt Norgesrekorden i klassen "Jarmann Original" siden 2012 med 96p av 100 mulige.  Samme skytestilling, avstand og skive som "12,17"-klassen.
"Jarmann"-klassen omfatter alle patronvåpen som ikke kan godkjennes i "12,17x44".

Siden begge Norgesrekordene er på 96p skulle det tilsi at det er liten forskjell i presisjonen på 50m.  Jeg vil tro at på 100m eller lengre hold vil en kule med mindre kaliber og større lengde enn 12,17-kula ha en fordel i bedre ballistisk koeffisient.

Det meste handler om å legge ned en jobb i å eksperimentere frem en kombinasjon av riktig kule / riktig blylegering / riktig kruttgranulasjon / riktig kruttmengde / riktig fyllmateriale mellom krutt og kule / riktig kulefett.
Om man ikke er så heldig å få kjøpt et gevær hvor kuletang og oppskrift på "vinner-ladning" følger med.
Pistol og revolver / Re: Spansk replika av M1856 Be...
Last post by Harald - 03. March 2026 kl. 18:12:17
Takk for grundig arbeid!
Patronvåpen / Presisjon rolling block
Last post by to-har - 03. March 2026 kl. 16:01:53
Det er ganske lett å få tak i en norsk eller svensk rolling block til en rimelig penge. Hvor god presisjon får dere med disse? Er det noen forskjell sammenlignet med andre lignende typer våpen?
Litt på siden / Sam Houston: den opprinnelige ...
Last post by Cap'n Redneck - 03. March 2026 kl. 13:01:28
Som et apropos til "Dagen i dag"-føljetongen som går nå om beleiringen av Alamo:
Her er YouTuberen "The Fat Electrician" med livshistorien til Sam Houston.
(49 minutter med kvalitets historiefortelling på "nynorsk"..!)

https://www.youtube.com/watch?v=aeCPwgJTYnE

Slenger på et sitat fra kommentarfeltet til slutt:

@jasonrye170  3 months ago:
"I visited the San Jacinto Battlefield a while back.
I, with my 2 years of High School Spanish, asked why they were pronouncing it Ja-cinto instead of the (correct) Ha-cinto because, Spanish - right?
The man giving us the tour of the battlefield replied simply, "Because we won.",
and continued on like I hadn't just asked a reasonable question.
I learned a Texas-sized lesson that day."
Last post by Cap'n Redneck - 03. March 2026 kl. 9:53:59
Jeg sendte en e-post til produsenten i Spania, og fikk dette svaret:

"Yes, we are producing the new Beaumont Adams Revolver, these revolvers are made one at a time on special order.  Turnaround after receiving payment is usually 4 weeks, maybe more.

In Spain blackpowder firearms require a license to purchase. If you are an individual in Norway, we would have to apply for an export permit between European nations (called in spanish Consentimiento Previo), usually takes about a month to be approved BUT if we ship to a gun dealer, the wait is just one day or two.

Retail Price for the  Beaumont Adams Revolver in the white is 1100€ plus VAT, in blue or nickel finish is 1200€ plus VAT. I have to ask our workshop about the Manton price but if you are buying both (the Adams Revolver and the Manton, I will ask our Sales Dept. for a rebate).

Only problem is cost of shipping, there is only one courier sending  guns out of our borders and it is not cheap. Last revolvers we sent to France were 250€ per piece.
Let me  check again for shipping cost to Norway."

Det ser altså ikke ut som det er noe nettverk av distributører rundt om i Europa, salget foregår direkte mellom produsent og kunde, evt. mellom produsent og en lokal våpenforhandler her i Norge om man vil kutte behandlingstiden for en eksporttillatelse fra omlag 4 uker til omlag 2 dager.

(Spansk moms er på 21%)
Eurokursen hos DNB er: €1.100,-  =  Nkr. 12.353,-.
Omtrentlig regnestykke skulle da bli:
Stålblank revolver (€1100) + frakt (€250) + norsk moms (25%) = 18.950,-.
Blånert / forniklet revolver (€1200) + frakt (€250) + norsk moms (25%) = 20354,-. 
(her er det ikke tatt høyde for norsk våpenforhandlers avanse, norsk fortollingsgebyr og evt. høyere fraktkostnader til Norge enn til Frankrike...)
Avslutningsvis antyder produsenten at kvantumsrabatt kan være aktuelt...
Last post by Harald - 02. March 2026 kl. 18:08:09
Godt tips! Fins importør i Norge?