H. Larsens bok "Veiledning i Rifleskyding" 1864

Started by Jon, 21. April 2012 kl. 7:07:20

Previous topic - Next topic

Jon

Må ta fatt igjen og fôre dere med litt skrevne kilder. Som kanskje noen vet så skrev H.Larsen en lita bok i 1864, en venn av meg har fått tatt en kopi på et museum en gang ellers kjenner jeg ingen som har denne. Derfor stod gleden i taket her igår da jeg fant en slik original i flott stand.



Den er skrevet på gotisk så man må konsentrere seg litt for å lese den, selv har jeg mest sett på ill. til nå.

Fant en kulekonstruksjon av Larsen som jeg legger inn på tråden om 4''' Kammerlader patroner og kuler

Jon

Drar denne tråden fram igjen, ingen respons på denne i sin tid. For å vise bokas innhold scannet jeg registeret :





Kanskje der burde lages et opptrykk av denne. Gamle Hans Larsen var langt fremme allerede i 1864.

Til dere som er aktive svartkruttskyttere, her er den tidsriktige skytestillingen. Kanskje egen gren på stevnene?




Har er par scan av våpen ill. liggende også om det har interesse?

Jon

malle

Bøker er alltid av interesse for min del!

Det hadde vært artig om denne kunne utgis i nytt (elektronisk) opplag. I det heletatt mistenker jeg at det finnes et vell av interessante bøker fra fordums tid som kunne være svært interessante å lese.

The Norwegian

Morro å lese sånne gamle bøker, har du hele boka på pdf? Vil gjerne ha bildene sendt på mail om det er mulig? torgeir@gammlevaapen.net
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Trond

Vel - eh - jeg har bl.a. spesialisert meg på å samle Larsen og har heller ingen problemer med å lese gotisk... Hadde ikke hatt noe imot om denne (også) inngikk i min samling.

jæger justnæs

Nydelig stoff, Jon!
Denne tråden har gått meg hus forbi i våres, en fin skatt.
Takk for at du deler, alt her er av jo høyaktuelt!

JJ
Best når det smeller!

qualibra

qualibra

Jon

La klar et par utdrag til som kanskje interesserer, artige uvanlige Larsen-våpen denne gang:


Larsens Revolverrifle



Larsens Treløbige gevær (drilling)


Der er en artikkel om kulebaner med beskrivelse av kulens lille avdrift grunnet rotasjonen, ja gamle Hans var nok langt foran sin tid på mange måter. Mulitigeni egentlig.

Larsens sønn August gav også ut noen slike småskrifter om skyting rundt 1878-80, jeg har en av de også en eller annen plass

jæger justnæs

Ikke bare multigeni, det virker som han hadde evnen til å forklare godt gjennom tekst og illustrasjoner.
Denne boka skulle jeg gjerne sett trykt i nytt opplag!
Best når det smeller!

jæger justnæs

Nå som det er vinter; gad vite om kapittel 22 har noen triks i ermet til oss?
"Om skydning i koldt og varmt veir" høres nyttig ut for oss som kan slite litt ekstra når det blir varmt også.
Om du har anledning til å scanne og sende på mail så skal jeg gjøre et forsøk på å transkribere hvis det ikke er for omfattende.
Best når det smeller!

Jon

Her har du det ønskede kapittel pluss 21. kap. med litt om kulebane


jæger justnæs

Takker, det var ikke så mye nytt på kulde-/varmefronten.
Hadde håpet litt på noe mer spesifikt men tar imot alt med et åpent sinn :-)
Best når det smeller!

qualibra

Avsnittet som anbefaler en å ta hensyn til at kruttet blir svakere
ved kulde og fuktig vær, har jeg ikke sett før, og kan heller ikke
huske at dette har vært et tema på skytebanen i særlig grad .
- I hvertfall ikke med en slik tyngde og betydning som det tillegges
i Larsens bok .

Det er meget mulig at det kan ha gått meg hus forbi,
og derfor var det nytt for meg at man bør øke ladningen
med 1/12 av den man bruker i den varme årstiden,
hvis gradestokken kryper nedover til - som han nevner - fks -18 grader
celsius .
- Her lærte jeg noe av salig Larsen - for så vidt jeg vet,
har samme ladningsvekt/volum vært brukt uansett vær/temperatur .(snakker først og fremst for meg sjøl)

Hvis man har øket eller senket ladningen, så har ikke kulda eller fuktigheten
(nødvendigvis)blitt oppgitt som foranledningen eller grunnen til at så er blitt gjort .(i henhold til hva undertegnede har oppfattet)

Det som har vært og er et tema, det er at fuktig vær letter slamkontrollen
- det vil si - slammet blir mykere ved at det tiltrekker seg fuktighet
fra lufta, og at tørt, varmt vær selvfølgelig virker motsatt .

Er det en mulighet for at kruttkvaliteten var en annen den gang ?
Hadde man grafittbehandlet svartkrutt på den tiden ?
Hvis ikke - kan dette ha hatt en betydning for hvor vidt kulde/luftfuktighet
påvirket skytinga den gang ?

Bare en troskyldig og beskjeden refleksjon på mårran .

Takk for at disse gamle publikasjonene bli gjengitt her .
qualibra

jæger justnæs

Det er helt riktig at dette er nytt for oss, qualibra.
Har alltid noe å lære, er bare litt treg i nøtta...
Endring av ladning er vel et ikke-tema, det vi tror er en sannhet er at svartkrutt er rimelig unisont året rundt og vi endrer på andre faktorer (som regel fettet).
Å gå ned på ladningen i klasser som Minie og Lamarmora i unorsk varme (25-30 grader eller mer) kan faktisk gi utslag på slamproblemet.
Det kan også gi utslag på treffpunkt om man skyter den ene gangen i skjorte og en annen gang med fire lag ull pluss anorakk.
Man har hørt om nyere kruttyper som ladet i en patron gir ok trykk på norske sommerdager men kan gi farlig høyt trykk på jakt i til dømes Afrika mens med det gode gamle var det ikke noe fare. Likeledes vet vi at de gamle polarpionerer nyttet svartkrutt framfor det nye da det svarte var regnet for å være mer pålitelig i lave temperaturer.
Jeg tror at kruttet som Larsen skriver om her ble lagret under andre forhold en hva vi er vant med samt at overflatebehandlingen ikke var den samme.
Her må vi prøve litt, i dag har vi kronografer til å kontrollere med.
Best når det smeller!