Relining av løp

Started by festus, 30. November 2012 kl. 19:17:32

Previous topic - Next topic

festus

Hvis man har ei gammel rifle med utskutt løp, og restaurerer den ved å line opp løpet i originalkaliberet, blir den registreringspliktig da? (Jeg antar at den må brukes i replikaklassen.)
Ble bare brått nysgjerrig, og fant ikke noe på forumet, selv om det sikkert har vært skrevet om før...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

krutnarr

Hei.
Liner er ikke registreringspliktig. Den impoteres uten papirer som "steel tube" (stålrør) og defineres ikke som en vital våpendel da den ikke kan brukes som løp alene.
Huskeregelen på hva som må registreres er egentlig grei. Det du fritt kan ta inn til landet uten problemer, trenger ingen videre registrering.

festus

Takk for svar, det var hyggelig å høre!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Torgeir

Jeg har kommet til å lure på det samme. Jeg ser at f eks Brownells Norge krever kjøpetillatelse for reliner. Og det stemmer jo ikke med ovenstående... Har noe endret seg siden denne tråden ble startet?
Torgeir

Roy-Terje Kjoberg

Relining er å trekke nye riflinger i et løp. Spørsmålet her virker å være om et løpsemne er registreringsplktig eller ikke. Foreløpig er det ikke det. På den annen side kan man risikere å støte på saksbehandlere på våpenkontoret som har tatt seg den frihet å tolke lov og forskrift på sin private måte. Hva som måtte komme i en ny forskrift gjenstår å se. POD har allerede gitt ut et kompendium til forståelse av den kommende forskriften - så det er spennende tider vi går inn i.
Mer samler enn skytter.

Mr. Pitt

Har alltid lurt på hvorfor man lager lover slik at en trenger bruksanvisning for å tolke.
Hadde det ikke vært bedre å lage en lov som alle skjønner, da hadde man unngått misforståelser.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Cap'n Redneck

#6
@ Roy-Terje Kjoberg: "Re-lining" er å montere et tynnvegget innleggsløp, enten riflet eller glatt, inni et allerede eksisterende løp. Ved å bore opp det gamle løpet kan et innleggsløp med originalkaliberet monteres.
 
"Re-rifling" er å trekke nye rifler i et eksisterende (utskutt / rustet) løp.
Det er da vanlig å gå opp i kaliber for å komme inn til "ferskt" stål.

"barrel liners" (innleggsløp) og "barrel blanks" (løpsemner) er i utgangspunktet registreringsfrie så lenge de ikke har blitt kamret for patron og/eller gjenget for låskasse.

Det hjelper oss lite når "Uncle Sam" har blitt mørkeredd og forlanger eksportlisens for innleggsløp og løpsemner...

Og ja; et originalvåpen med innleggsløp må benyttes i replikaklassen.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Roy-Terje Kjoberg

Takk for oppklaringen:-) Har levd i feil oppfatning i lange tider. En skal ikke tro alt en hører - ikke engang om kilden er "helt guru" :lookaround:
Mer samler enn skytter.

Torgeir

Jau, jau. Svar fra Brownells foreligger. For å selge en løpsliner vil de ha serienummeret til børsa di, for da kan de dokumentere for politiet at den er eldre enn 1890. Greit nok for meg.
Torgeir