Perkusjonsrifle fra T.Tande

Started by G.Larson, 15. March 2014 kl. 2:12:53

Previous topic - Next topic

G.Larson

Hei
En kollega kom drassende med denne perk.rifla i natt.
Vi skrudde den frahverandre og alt så ganske bra ut. Han har ett håp om å få den skytbar.
Litt vanskelig å måle, men i bunn av riflingen får jeg ca.11 mm. På topp av riflene får jeg ca.10 mm. Noen idé om kaliber på denne? Regner med det er rundkuler?
8 rifler i løpet. Eneste stempelet er på låsen: T.Tande. Noen som vet noe om han?
Pistongen er gåen. Her mener jeg det er 1/4" 28 gjenger og skal være ganske kurant å få tak i noe nytt.















Ståle B.

Mr. Pitt

Fra: Hærmuseets særtrykk av årbok 1962.
     Norske bøssemakere gjennom 300 år.
     En fortegnelse over norske bøssemakere i tiden 1575-1900.
     Av Jon Sv Dahl.
     
     MØRE.
     Tande, Th....(-1880-) bøssemaker i Bjørnsund.

     Det er alt som står.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

anvil

Joda, det er en god del opplysninger om Theodor Tande. Jeg hadde for noen år siden et av hans geværer som ga meg grunnen til å søke mest mulig opplysninger om ham. Dette er hva jeg fant ut:
Han var født i Tromsø 9/10 1842 og døde på Hitra 1921.
Har funnet ut følgende via nettet:
- 1865-tellingen: Bodde i Tromsø, var 24 år (??) og Børsemager Svend.
- 1875-tellingen: Bodde  i leid hus i Kristiansund, var Børsemager og gift, han hadde 4 barn hvorav 3 var født i Tromsø (1867, -69. -71) og det fjerde født 1874.  
- 1900-tellingen: Eide gården Lyen (i dag: Lya) på Hitra, var børsemaker og gardbruker. Under «Bostatus» står det at han var fraværende med midlertidig bustad i Kristiansund.
I tillegg til kone bodde 4 barn hjemme, men ingen av de som var nevnt i 1975-tellingen. Av de 4 nye er en datter ført i Kristiansund i 1881, og de 3 siste er født på Hitra: 1883(sønn), 1886(datter) og 1889 (sønn).  Han hadde dessuten en pleisesønnFolketellingen i 1900 viste at det på gården var føderådshus der det bodde et ektepar, han Gaardsarbeider og Kaarman født i1840 og hun Kaarkone født i 1823.

Ut fra dette kan vi konkludere med følgende når det gjelder hvor T. Tande bodde og når:
-   Han må ha flyttet til Kristiansund mellom 1871 og 1874. Uklart om han da kom fra Tromsø, men det er vel mest sannsynlig.
-   Han bodde fast i Kristiansund, i leid hus, minst til 1881, siden et av barna er registrert født der da.
-   Det fremgår (se nedenfor) at gården Lya på Hitra er eid av familien Tande fra 1880, det kan ha vært Theodor Tande som kjøpte den da. Det er ikke lange avstanden mellom Kristiansund og Hitra, så antagelig har han i noen år vært ukependler og hatt børsemakerverksted og butikk i Kristiansund mens kone, barn og kårfolk drev gården. Vi vet at situasjonen var slik minst til år 1900, men har ingen opplysninger om når han avviklet virksomheten i Kristiansund.
-   Han døde i 1921 og er gravlagt på Forsnes kirkegård, Hitra.

Gjennom personer på Nordmøre har jeg fått bekreftet at han hadde børsemakerverksted/våpenbutikk i Kristiansund i mange år, der han skal ha laget nye våpen og reparerte gamle. Skiltet fra denne virksomheten eksisterer i familien. Verktøy og utstyr fra dette verkstedet skal ha havnet på de Sandvigske Samlinger på Lillehammer.
En person mente også at T. Tande var med "Vega" under Nordøst-passasjen i 1878 – 1880, ledet av Erik Nordenskjold. Her skal han ha vært skytter og ansvarlig for å holde våpen i stand. Før denne turen skal han også ha vært delaktig i utvikling av "lange prosjektiler" som kunne trenge gjennom huden på hvalross.
Opplysningene om Vega-ferden er usikre, for det viser seg at hans navn ikke er med i Nordenskjolds bok om ferden. Men det mulig at han har deltatt i utvikling av prosjektiler for bruk på hvalross.

Så langt det jeg har funnet ut om børsemakeren som har satt sitt stempel på geværet.

Spørsmålet er om det virkelig er han som har laget våpenet, og når det er laget?
Det viser seg at pipa har flere stempler på undersiden:              
     - Det første er "Proof mark" (Eprouve Liege, benyttet etter 1852.
     - Det andre er "Control stamp", også fra Liege.
     - 15,0 kan være kalibermålet, dvs 15 mm? I så fall er det senere boret opp siden pipa nå er målt til         ca. 17,5 mm, glattløpet.
     - HL er sannsynlig kontrollørens initialer.
Låsen har ingen andre merker enn "T.Tande", bortsett fra at slagfjær og avtrekkerfjær begge er merket med 3 filemerker.

Min konklusjon.
      -   T. Tande har helt sikkert ikke laget pipa, som er laget i Belgia etter 1852.
-   Låsen, meget fint laget, er mest sannsynlig Tandes. Dersom også denne er importert fra Belgia hadde det sikkert vært merker som viste det, og ikke bare 3 filemerker som viser at den er i en serie på minst 3 stykker. Derfor tror jeg helst at Tande har laget låsen.
-   Det er rimelig å tro at Tande har laget skjeftet og ladestokken (begge i bjørk), kanskje også messingbeslagene.
-    Det er sannsynlig å anta at geværet er laget etter 1870, og under  perioden han hadde verksted i Kristiansund.

Geværet, i god teknisk stand og godt tatt vare på, er et godt eksempel på tidligere norsk børsemaker arbeid, ofte utført med enkle hjelpemidler. Og vi vet at det ikke var uvanlig at større og utstyrskrevende deler som geværpipe av mange ble kjøpt inn fra utenlandsk produsent.

Geværet har total lengde på 133 cm, pipelengde er ca. 90 cm.  Utv. 8-kant pipe: 34/28 mm bak henholdsvis ved munning. Pipa er glattboret, antagelig boret opp fra opprinnelig 15 mm riflet pipe.

Browning08

Dette kaller jeg research av klasse :-) !
Det er utrolig viktig at noen av oss tar seg tid til dypdykk i historien for å kunne dokumentere denne utrolig viktige delen av vår nasjonale historie!

Stor Takk til Anvil som har postet dette historiske dokumentet

PS!" Har også en kombi i kal 16/65 og 9.3x57R/360 fra Tande som er en ren belgisk  sak med ELG stempler og Tande på løpsskinna :-) Trolig kjøpt ferdig fra Belgia og gravert hos T.T. før salg

anvil

Bilder av geværet jeg hadde uteble, gjør et nytt forsøk!



Anvil

G.Larson

#5
Takk til anvil for mye fin informasjon :-) Den ser jo veldig lik ut som den jeg har bilder av.
Akkurat løpet på denne som er avbildet i mitt innlegg tror jeg ikke er belgisk. Det finnes ihvertfall ingen stempler på det.
Løpet ser også ut til å være veldig grovsmidd. Det er veldig ujevn overflate på det.
Ser nesten bulkete ut. Mens riflingene ser meget bra ut.
Stokken ser ut til å være i beiset bjørk. Rørken ser veldig enkle ut uten mye dekor.
Ladestokken mangler til denne.
Det finnes heller ingen merker på innsiden av låsen.

PS: kunne du lagt ut noen mål og evt bilde av bare ladestokken?
Ståle B.

anvil

Om ladestokken: Dessverre er børsa ute av huset for lengst, så mål har jeg ikke, men du kan sikkert se i forhold til rørken på bilder jeg tok i sin tid.

Hilsen fra Anvil

G.Larson

Takk for bildene. Ja, skal klare å få laget noe utifra disse bildene. :-)
Ståle B.

Silex

Hei Anvil,
det er gått noen år siden denne tråden ble avsluttet, men jeg fant den da jeg søkte på Theodor Tande. Jeg holder på med å skanne inn min fars gamle arkiver med notater om norske børsemakere (Jon Sv. Dahl) og når det er en børsemaker han ikke har funnet ut så mye om så googler jeg. Hans gamle materiale er samlet i 5.stk A4-permer og deponert på Forsvarmuseet. Jeg er nå kommet til bokstaven T i siste permen.

Når jeg er ferdig vil det kunne leses i pdf-filer, men jeg tviler på at Forsvarmuseet har kapasitet til å sende ut eller legge dette til nedlasting med det første.
Dine biografiske data om Bm Tande er nå tatt inn i separat pdf-fil.

Slike biografiske data samt data/foto om/av børser og børsemakere kan med fordel legges inn i en Wiki som drives offentlig med servere i Mo-i-Rana; Lokalhistoriewiki
https://lokalhistoriewiki.no

underkategori børsemakere;
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Kategori:B%C3%B8rsemakere

Ellers må jeg få komplimentere deg med pent restaureringsarbeid.

PS: Jeg har selv en gammel jaktperkusjon som mangler låsen. Har du slike deler liggende ?
Jeg har opptegning og mål på låsblikket som jeg kan sende eller legge ut i egen tråd.

anvil

Hei og takk, takk! Restaurering av gammelt håndverk er interessant og morsomt!
Har ikke liggende noe særlig av gamle perkusjonslåser, så sjansen for at noe av det passer ditt gevær er ikke stor. Men du kan jo legge ut en skisse, så kanskje en eller annen har det du er ute etter!

Froski1965

Hei Anvil.
Til tross for at det er lenge siden noen har vært aktiv på denne tråden så prøver jeg allikevel å stille deg et spørsmål:
Det geværet du hadde fra T.Tande, og som du har lagt ut bilder av. Lurer på om du kjøpte det av meg for mange år siden? (ca 15-17 år)

Jeg bodde da i Brønnøysund.

Mvh
Frank Skibnes