Hva slags baksikte er det jeg har?

Started by anvil, 29. March 2021 kl. 18:36:00

Previous topic - Next topic

anvil

Jeg har trodd at siktet jeg hadde liggende hadde tilhørt en svensk-produsert Jarman. Men med serienummer langt over Jarman ble laget i, og med årstallet 93, bortfaller Jarman.
Siktet er stemplet følgende i forkant av siktefoten:  A.J. 18245/93 K.M.
Siktet har et sideskur på skyveren, tilsvarende som for Jarman.
Jeg har søkt på nettet, det nærmeste jeg kommer er RB 1867/89, den i 8 mm. Jeg har aldri holdt ei slik i hendene, kun den som er bygget om med avkortet undertre, som jo fikk klaff-sikte. Men noen bilder av originalmodellen kan tyde på at siktet er det samme som mitt. Har ikke funnet tydelig bilde av bakre bånd, men bilde som kanskje viser et integrert korn på høyre side.
Noen som kan identifisere dette siktet?

Rustrøyk

#1
Hei igjen Anvil. Regner med at du har Hanevik's bok (norske militærgeværer etter 1867) Se side 92, så har du siktet ditt på et Krag forsøksgevær...
Herfra blir det ren gjetning, men bilder av prøvegevær No85, og prøvegevær No96 har dette siktet. Vil derfor være fristende å tenke at dette er fra prøvegevær No93? Forsøksgevær No127,har baksikte som ligner mer på den approberte kragen. 😀

Rustrøyk

Og så var eventyret slutt.
Som Ben 74 så fint forklarer i jarmann tråden:
"Hei. Det er skte til Svensk Remington M1867-89."

- Det enkle er ofte det beste, selv om man gjerne vil ha det  litt mer spennende i hverdagen.. 😲