Semulegryn og hulbasekuler?

Started by JMoa, 21. April 2021 kl. 16:48:41

Previous topic - Next topic

Torgeir

Denne bivoksen kjøper jeg i flak av standard tykkelse fra (kjerring)hobbybutikken. (Betjeninga setter opp morsomme fjes hvis man sier hva man skal bruke den til.) Diameteren på skiva bestemmes ganske greit: Til rettveggede patroner stanser du bare ut skiva fra bivoksplata med hylsemunningen før du trøkker voksen ned til kruttet. Ved munnladning stanser du likedan ut skiva med børsemunningen. Diameteren på skiva skulle dermed være gitt, og ganske i samsvar med løpets diameter.
Torgeir

JMoa

Torgeir; ja, det kan vel ikke gjøres bedre enn det!

Med fare for at denne tråden sporer helt av.... I dag fikk jeg tak i det originale skibakkesiktet som denne Kongsberg M/1852/67 Landmark skal ha. Måtte kjøpe en tilsvarende model som har blitt ødelagt i form av et glattboret løp... Denne hadde også sentertent sluttstykke (lagd av det originale) og kan kanskje være av interesse for noen når jeg selger den videre for å få tilbake noen av pengene jeg brant av for å skaffe dette siktet. Sentertent sluttstykke gir ihvertfall muligheten til å skyte.

Bilder nedenfor av min gamle som nå endelig har fått påsatt det nye korrekte skibakkesiktet og påsatt det originale randtente sluttstykket som har vært av en stund ifm. testskyting (ref. innleggene ovenfor).

Torgeir

Ja, jeg så den med skibakkesiktet på Finn, og tenkte "Den kan han vel glemme å få solgt med det glattbora løpet". Gratulerer med korrekt sikte. Det ser meget, meget bra ut. Og avsporing av tråd er uansett bedre enn stillstand, hvis du skjønner hva jeg mener.  Fortsett å fortelle åssen det går med denne børsa og skytinga med den. Det er ikke mange av disse, og enda færre som er gale nok til å skyte med dem.
Torgeir

JMoa

Det har du sikkert rett i Torgeir (ref. gale nok til å skyte med dem), men det er nok flere som ønsker å skyte med dem for det har kommet noen meldinger ang. kjøp av den jeg ikke skal beholde (før jeg har annonsert den) og jeg tror nok det er det sentertente sluttstykket som frister de fleste.