Recent posts

Litt på siden / Re: Avdelingsmerke og andre me...
Last post by SB - 22. September 2025 kl. 22:07:53
Artig. Mye bra detektivarbeid.👍
Litt på siden / Avdelingsmerke og andre merker...
Last post by anvil - 22. September 2025 kl. 11:11:54
I dette tilfelle er utgangspunktet en M1772 rytter pistol med svart beiset skjefte, den er merket NaCN53 på pipa, JB på lås blikket og 10 på pipe, messing deler og skjeftet.
Ut fra dette finner jeg følgende opplysninger:
Om Pistolen:
-Kontrollert av børsemaker mester Jens Berg, Kronborg Geværfabrik.
-Levert i 1778 (av 150 par) eller 1779 (av 200 par).
Militær avdeling/dragongård nr. 53:
-Nannestad Dragonkompani, da under 1.Sønnenfjeldske Dragonregiment
-Nr. 53 tilhørte i 1789 gården Skjennum i Bjerke sogn i Nannestad og dragon nr. 53 var Lars Hansen, han rir en 8 år gammel mørk brun hingst, 12 ¼ palm.
-Tilhørte i 1796 gården Mellby i Nannestad sogn, dragon nr. 53 Christopher Tostensen (Ingen data for hetsen)
-Tilhørte fortsatt Mellby i 1800, men dragon nr. 53 var da Thore Larsen. Hesten: 12 år gammel brun hingst, 12 ¼ palm
-1812 fortsatt Mellby gård, dragon nr. 53 var Ole Nicolaisen, som rir 7 år gammel vallak, 12 ¼ palm.

Det er selvsagt en rekke kilder en må gjennom for å få disse opplysningene. I tillegg til kjent litteratur var sesjons ruller fra Riksarkivet nødvendig underlag.

Historien ble nylig presentert i Nannestad Historielag der flere nålevende etterkommere var invitert og til stede.

Det hører også med til historien at på en av de aktuelle gårdene kom det fram i lyset en dragon ridesal i forbausende god stand. Denne ble også vist fram under møtet. Det mest interessante med denne salen er at i læret er det skåret inn 53!
Så, tenk at det er mulig, men der kom pistolen endelig tilbake til salen den hadde sittet på for godt over 200 år siden!

Kan dessuten nevne at jeg hadde med meg en pallask-modell som ble brukt på denne tiden, M1750. Denne er merket NaCN11 som forteller at den også har vært i Nannestad Dragonkompani! Flere brukere av pallasken er også identifisert
Munnladning / Deler til Dansk/Norsk flintlås...
Last post by Svartkrudt - 19. September 2025 kl. 21:18:33
Fant disse på nett, sikkert av interesse for de som restataurerer musketter eller mangler deler ;)

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/419531710
Litt på siden / Re: Smiutstyr.no , erfaringer
Last post by reldor - 08. September 2025 kl. 20:57:01
Flott , da blir det handel.
R.
Litt på siden / Re: Smiutstyr.no , erfaringer
Last post by Cap'n Redneck - 08. September 2025 kl. 20:19:14
Hei,
Jeg har en svartkruttskytterkompis som har bygd seg smie hjemme.  Han har handlet esse, smitenger, herdepulver etc. fra Smiutstyr.no og går god for firmaet.
Hjemmesiden har en enkel layout, men folkene bak er "hel ved".
"Løp & kjøp!"
Litt på siden / Smiutstyr.no , erfaringer
Last post by reldor - 08. September 2025 kl. 19:10:01
Hei. Er detnoen som har erfaring med Smiutstyr.no ?
Skal bestille meg noe fjærstål
men jeg synes siden ser litt lurvete ut.
R.
Kammerlader / Re: Prosjekt skytterlagskammer...
Last post by Torgeir - 27. August 2025 kl. 18:17:55
Det var ingen grunn til å kaste bort tida og drøye med prøveskyting. Erfarne fjellfolk foreskriver kule for Wredes, og dette hadde jeg liggende noen av som jeg hadde fått av en skyttervenn.
De er .485 ved bakre bånd, har flat base og veier 390 grains cirka. Disse passa helt akkurat i kammerstykket.
Med 40 og 50 grains Zloty stok 2F og godt med polenta oppå, parkerte de seg imponerende tett ute på femti meter. Fem skudd på sju centimeter er godkjent for en førstegangsskyting med et svartkruttvåben.
Jeg prøvde også 500 grains Martini Henry-kuler på .468, og heller ikke disse gikk helt ille. Men de fikk mer spredning i høyde, sannsynligvis grunnet ujevn hastighet knyttet til den mindre diameteren. Da jeg forsøkte en av disse uten polenta, og plassert rett på kruttet, fikk jeg svær munningsflamme og innslag på tvers.
En positiv skyteopplevelse.
Kammerlader / Prosjekt skytterlagskammerlade...
Last post by Torgeir - 27. August 2025 kl. 18:08:16
Denne uka fikk jeg i hus noe jeg lenge har ønsket meg: en firelinjers kammerlader med åpent kammerstykke. Det er en kort skytterlagskammerlader i ganske god stand. Den er helt nummerlik, pipa er brukbar og stokken ser ut som det kan ha vært pussa inn en linoljefinish. Enkelte deler, som løpsbånd, avtrekkerbøyle og kolbekappe, ser ut som de er sandblåst. Ellers original finish, tror jeg.
Det eneste rare er sporene av et tredje løpsbånd både på pipe og stokk 6,5 cm bak det fremste. Her er det fylt inn tre i renna som har vært rundt skjeftet. Posisjonen stemmer med hvor andre løpsbånd ville vært på en lang skytterlagskammerlader.
Likevel stemmer alt som identifiserer denne som en kort utgave. Serienummeret (869) stemmer med dette, bajonettfestet er der det skal være, og intet tyder på at pipa er kappet.
Jeg måtte sette opp igjen avtrekket som ikke ville henge, og fylle inn kjemisk metall inne i fremste bånd for å få det til å sitte fast. Ellers var den helt fin.

Kammerlader / Re: Kammerladder 1862 Lunds Te...
Last post by Torgeir - 27. August 2025 kl. 17:54:23
Hei igjen. Beklager sent svar. Tennstiften er 9,1 cm lang. Høyde der det ovale hullet er boret er 1,1 cm. Tykkelsen samme sted er 5 mm. «Skoen» bakerst er 4 mm dyp og 7 mm bred. Det ovale hullet er 9 mm på det videste. 7 mm på det smaleste. Det er 2 cm fra bakre punkt på tennstiften til midten av hullet.
Identifisering / Colt kopi
Last post by Yellowboy - 27. August 2025 kl. 14:28:22
Noen som har noen mening om hva dette er ? til forveksling lik colt 1877, men finner ingen merkinger. Ksliber ca 41, ser ut for og være kun dobbel action, mulig feil