Jarmann M/28

Started by Thorleif, 08. September 2019 kl. 16:56:57

Previous topic - Next topic

Thorleif

Hei, ny bruker fra Haugesund.
Jeg var så heldig å få overta en Jarmann harpunrifle som min bestefar kjøpte i 1949 til størjefangst.
Serienummer 11229, etter det jeg leste på Kongsberg sine sider er den lagd i 1883?
Han ble ingen stor størjejeger og tok heller ikke godt vare på våpenet, som har vært i min fetters eie de siste 25 årene.
Så børsa har neppe vært demontert og pusset de siste 50-70 årene.
Etter å ha brukt nesten en boks med rustløser, mye banning og rå makt fikk jeg løsnet 3 av 4 skruer og demontert våpenet.
Den siste skruen sitter fast i rekylklakken og har begynt å bli skadet, så lar den være inntil videre.

Lang intro, men nå kommer spørsmålene.
Hva gjør jeg med denne, hvilke muligheter er det?
Er det blasmefi og evig fortapelse å restaurere denne?
Hvis nei, hva er best fremgangsmåte? Pusse og polere med roterende stålbørster?
Er det deler å få tak i?
Alle bevegelige deler ser ute til å være i orden, bortsett fra at de er stygge og tildels rustskadet.
Kan jeg skyte med denne?
Løpet ser ut som ett betongrør innvendig.
Presisjon er ikke noe jeg tenker på med denne, vil helst fyre av noen skudd om det er mulig.
Uten harpunen vel og merke.
Vet det er en aktiv svartkruttgruppe i Haugesund, må jeg melde meg inn i den for evt å kunne kjøpe ladekomponenter som svartkrutt osv?

Det ble ett langt første innlegg med mange spørsmål, men kommer sikkert flere.

Se vedlagte bilder, takknemmelig for alle innspill :)





aho

Hei!


For å kjøpe svartkrutt må du bli medlem i en klubb(jeg er medlem av hpk svartkrutt) som har det på programmet.
HPK har det, men om du ikke har drevet med pistolskyting fra før(evt vært medlem) i hpk så må du nok gå løypen med nybegynnere kurs, pluss x antall oppmøte før du kan handle noe selv. Restaurering er ikke noe problem så lenge du holder smergel langt unna våpenet, bløtlegg gjerne i vann de delene av våpenet som har gjenstridige skruer.https://youtu.be/B2SyN6m39x4

Hiorthefot

Det er nok å ha våpenkort for å få kjøpt svartkrutt. Og ligg unna stålbørsten. Men bruk gjerne stålull og olje. Gravrust kan du koke bort med sitronsyre oppløst i vatn. Men då går også blåneringa fløyten.

Thorleif

#3
Takk for youtube link, fant fin video på kanalen.
https://www.youtube.com/watch?v=mXj_SaE8Z08
Mange bra tips her.

Men utvendig er det greit nok
Så videoen om blylapping av løp, men er det noe håp for dette løpet?
Kjøpte en bronsebørste i kal 45 og etter 15-20 runder gjennom løpet, så var det ikke så mye igjen av den.
Ser jo at det er rifler igjen, men det er ikke langt fra glatt løp.
Tatt med mobilkamera, så ikke så bra kvalitet.


aho

#4


Tror nok denne er ditt beste valg. En jag på pussestokken klipp en  bit ne...r ku..
Kjært barn har mange navn,på verktøyburet på jobben  ble det vel brukt et nokså politisk ukorrekt navn på disse mattene/pad
:-). Dynk i olje og puss. Er i forskjellige graderinger/farger(hvit er visstnok minst abrasiv) Jeg brukte rød i begynnelsen av seansen på en kammerlader. Tar finish!! Du er advart.

Hiorthefot

Det einaste som er sikkert er at det er blylapping som må til om du vil bruke slipemiddel. Ellers vil du runde av riflene. Forretningar som sel utstyr for arbeid med smykkestein fører slipemiddel. Kan hjelpa deg med dette om det trengs.

Thorleif

Jeg skjønner at her må jeg skynde meg sakte, takker for råd.

Var skjeftene lakkert eller oljet?
Om løpet er ødelagt er det mulig å få tak i en erstatning?

Thorleif

I går kom endelig dagen da jeg fikk testa børsa