A. Larsens Salonskydningpavillon 1881

Started by Jon, 14. May 2015 kl. 6:36:03

Previous topic - Next topic

Jon

Har tidligere delt litt stoff om Hans og sønnen August Larsen. Fant noen notiser og en artikkel i 1881 om Løitnant August Larsens Skydeinstituts Salonskydningspavillon i Kristiania.




August gav i 1879 ut heftet "Skydning med Salonrifle" se over




Han forsetter åpenbart videre med å lage nevnte pavilon i 1881 for å gjøre salonskydingen mulig innendørs i hovedstaden. "Salon" er vel egentlig innendørs. Skrevet 10.juni 1881



Slik så Skydeinstitutets Salonskydningspavillon ut etter tresnitt i artikkelen over.



Der var noen små notiser om det samme igjennom året 1881, hvis interessen tilsier det kan jeg klippe og lime dem på et ark.

jæger justnæs

Det dukker stadig opp små og store gullkorn hos deg, Jon!
Fin artikkel og gode illustrasjoner. Leser gjerne mer om du har anledning.
Skulle gjerne sett ei bok om Larsen med liknende innhold :-)
Best når det smeller!

Jon

Jeg scannet det resterende jeg fant om "saken" ;










Angående bok så antar jeg at JJ mener å samle alle ting som finnes om far og sønn(er)Larsen og som ikke finnes i Drammen Museums bok.
Jeg besitter jo en del stoff men orker ikke å lage noen bok. Jeg kan selvsagt bidra masse om noen oppegående yngre krefter har vilje, kompetanse og utstyr til å lage noe slik.

Jon

Har en to-sidig prisliste fra tiden da Salonskydingpavillonen så dagens lys, altså ca 1880-82. Denne viser utstyret, våpen og patroner man brukte salonskydingen den gang:






Ser man nederst på andre side så er boka/heftet utgitt av August og som jeg viste innledningsvis, nevnt. Kostet 80øre

jæger justnæs

Flotte skanner du viser her, Jon.
Artig å se at man  til de som skal bli gode i rifleskyting ikke anbefaler snellertavtrekk på salonrifler da man med snellert ikke lærer å ta ordenlige avtrekk.
Hvordan er det med opphaverrettigheter på dette materialet?
Om ikke en hel bok så kanskje opptrykk av kataloger og veiledninger i skydning og denslags kunne fenge? La oss håpe at noen får kallet. Man er vel heller ikke uinteressert i elektronisk materiale?
Best når det smeller!

Jon

Ser man på ill. av patronene på prislisten så har den en annen form på rim'en en de vi normalt finner av slike.
De tidligst Flobert patronene hadde ikke rim eller krage nederst, de var koniske og stod da åpenbart på friksjon i kammeret. Etter hvert endret man på det og vi fikk en markant rim som sikkert fungerte bedre.

Ser man på bildet under så er de to til venstre av de veldig tidlige, en 9 og en 6mm. De tre andre er div. av senere modell og typer.




Kanskje noen har H. Larsen merkede salonrifler å vise som de på prislisten?

qualibra

Veldig morsomt .
Jeg hadde ei slik riflet flobertrifle - maken til den med remingtonsluttstykke som det står bilde av i plansjen din for et par år siden, og den skaut meget godt .
Det til tross for et par små sår i løpet, som jeg kunne føle med pussestokken  .

Ellers var/er den blank og fin med sterk rifling - helt uten rust .
Jeg settherdet hanen og sluttstykket på nytt , og fikk et supert avtrekk også .

Jeg min idiot solgte den for 2000 kroner .:gal: :sur: :fuckyou:
Gjett om jeg angrer .
Umulig å få tak i slike i skytbar stand nå lenger .
qualibra

Jon

Fant noen flere scan fra A. Larsens siste bok/hefte 1880 .....ved Øvelse i hjemmet...








Til slutt skyteskiven som er lagt inn bak i nevnte bok som vedlegg. Vi må anta at det var denne skiven man brukte i Pavillon'en.
Kanskje den burde kopieres og brukes ved historisk salonskydning?

Jon

Får slutte av denne tråden med noen patronbokser for salonpatroner, gamle papirbilder.


Her en fra butikken i Drammen


Dette må være dårligere patroner for bare 250 skudd kan skydes uten pudsning ;-)
De andre to boksene sier at man kan skyde 1000.


 
Dette må mulig være Husqvarna importøren dengang(?)

MrOneTwo

Det var tider det....De hadde bra premier. Ganger man med 60 har man ca dagens verdi. Så 500 krs "præmien" tilsvarer 30000 kr i dag.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Fossekall

Jeg vil gjerne løfte denne tidligere tråden om «Skydning med salonrifle».
I August Larsens hefte «Skydning med salonrifle» fra 1879 («Om nytten af skydning med salonrifle samt veiledning for skytterlag og foreninger, der agte at istandbringe salonskydning») er det å finne mye interessant informasjon, og ikke minst en viktig påminnelse, om hvor viktig øvelsesskytingen er for å kunne bli en god rifleskytter. Her finner vi helt grunnleggende og viktige betraktninger som bør være like aktuelle i dag som den gang.   Jeg ønske derfor vedlagt å dele ytterligere noen sider fra dette heftet som beskriver nettopp dette.

Med disse «salonpatroner» i 6 mm Flobert, tilsvarer dagens .22/6mm Eikenøtter, er det for de fleste selvsagt enklere å øvelsesskyte hjemme enn med f.eks. vanlig .22 Long rifle eller kraftigere kalibre.  Dermed oppnår man en betydelig høyere treningsmengde og frekvens noe som utvilsomt bidrar til å bli en bedre skytter.   Jeg har i alle fall hatt stor glede av hjemmeskyting med Larsens lille «salonrifle» og den har et perfekt avtrekk og går meget godt.

Disse «remingtonsalonriflene» var meget populære og ble produsert i betydelig antall både i Liége andre steder. Merkingen av disse riflene varierer en del, men det virker å være få som er merket «H. Larsen, Drammen» som vist på bildet, denne har serienummer 14.