St. Etienne enkeltløp perkusjon.

Started by Arne H., 13. September 2018 kl. 16:33:18

Previous topic - Next topic

Arne H.

St. Etienne Perkusjon 20 mm. Lengde 1,43, løp 1,7. God stand, og mekanismen fungerer. Lite rust, men dessverre mangler ladestokken. Kommer fra slektsgården på Vestlandet. Så den er vel antagelig kjøpt brukt, eller i Bergen på 1800 tallet. Er det noe kroneverdi i slike børser? Eller er affeksjonsverdien større? Takker for evt. svar.
:)

Mr. Pitt

Dette har oprinnelig vært en Charleville 1777 flintlås ombygd til perkusjon i 1822 og senere gjort om til halvstokk hagle.
Den har alltid vært glattborret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Charleville_musket

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

jæger justnæs

Affeksjonsverdien er større en kroneverdier på dette geværet, mener jeg. Flott å ha et gevær med famlietilknytning. Det kan også ha kommet hjem med en som har vært tilsjøs ei gang i tida.

Litt usikker på disse, det kan ha vært en M1822 som utgangspunkt, senere perkusjonert og riflet? Litt flere bilder så kan muligens ekspertene ha litt mer å se på.
Hele stokken fra begge sider, område litt større enn lås og avtrekkerbøyle fra begge sider. Finnes det stempler på tangen(jernbiten bak siktet)?
Bilder av stempler på pipa.
Best når det smeller!

Arne H.

Takker for svar fra begge to. Pipen er glattboret, og jeg kan dessverre ikke se noen stempler på pipa. Men jeg har den ikke her, den kommer fra svigerfamilien gård.
Jeg mener også det er artig at den er i familien, da den tydelig har vært brukt til å skaffe mat på bordet.

Her er alle bildene min sønn tok under litt vanskelige forhold: St. Etienne.

Ser han har kalt billedserien gammel rifle. Men den har nok heller vært brukt som hagle. Mye småvilt i Naustdal. Men kan jo også blitt brukt til større vilt, med en støpt kule.

Arne H.

Jeg ser likheten med Musketten spesielt den som ble brukt under revolusjonen. Da begynner den å å bli gammel, og bør bli i familien. Til minne om den tiden da gårdene var små, og det ikke bare var å gå på butikken å kjøpe mat.

Arne H.

> Affeksjonsverdien er større en kroneverdier på dette geværet, mener jeg. Flott å ha et gevær med famlietilknytning. Det kan også ha kommet hjem med en som har vært tilsjøs ei gang i tida.
>
> Litt usikker på disse, det kan ha vært en M1822 som utgangspunkt, senere perkusjonert og riflet? Litt flere bilder så kan muligens ekspertene ha litt mer å se på.
> Hele stokken fra begge sider, område litt større enn lås og avtrekkerbøyle fra begge sider. Finnes det stempler på tangen(jernbiten bak siktet)?
> Bilder av stempler på pipa.

Ser nesten ut som det står et 18 og 2 tall på stemplet på kolben. Tallet bak er vanskelig å se, men ser nesten ut som et ett-tall.

Mr. Pitt

Vi glemte en ting, og det var ladestokken.
Mitt forslag er å finne en eik rundtokk og en ladestokk tupp ala brown bess.
Antagelig er hele børsa i jern, så ladestokk tuppen bør også være av jern.
Det er flere her på forumet som har dreiebenk, så de kan sikkert lage en.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Arne H.

Jeg kan sikkert få dreid en tupp på en ladestokk. Da ser den mer komplett ut.

Fjernet unødig sitering. Redaktøren

Mr. Pitt

Tenkte på en annen ting, men det kommer an på diameteren på rørknene, det er jo å få tak i en repro av originalen.
vtigunparts.com har fra Pedersoli.

Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Arne H.

Takk for det. Skal høre hva familien vil. Den ser jo straks bedre ut med ladestokk.

Fjernet unødig sitering. Redaktøren