Infanterimuskett M/1774-variant?

Started by Acillevs, 03. April 2012 kl. 17:49:21

Previous topic - Next topic

Acillevs

Jeg kom i besittelse av en muskett med kolbe,lås og beslag som M/1774,men med en vesentlig forskjell,løpets kammerende var åttekantet ca 25,5 cm fremover.
Våpenets kaliber var 19,8 mm,pipen målte i bakkant 31 mm tversover.
Musketten var nummerlik i den forstand at lås,pipe og sideblikk var merket med serienummer 3436,samt kronet K på lås og tennkloss.
Er dette en variant som flere er kjendt med,eller er det et enkelttilfelle?

Acillevs







Oj, det var fryktelig små bilder.
Har du mulighet til å laste opp i større format?
TB

Edit: Ordnet litt på oppsettet. JJ

Acillevs

Det syner seg umulig å laste ned den store versjonen av bildene slik de er lagret nå.
Skal forsøke å få bildene inn på pc`en på en annen måte.

Acillevs


Et beskåret foto,men det meste av detaljer er med.

Trond

Det høres for meg ut til å være en M1767/1841. Den øverste på vedlagte bilde er en ekserseravkortet M1767 og jeg antar pipen er nogenlunde identisk med denne.


Acillevs

Ja,det er nok en perkusjonert M/1767,jeg hadde ikke denne modellen i tankene i det hele,den er så lite omtalt og utelatt i oversikten i Hærmuseets årbok 1960.
Jeg vet ikke om de den gang anså denne modellen som en ren dansk type,som ikke ble benyttet her i landet?
Det var vel da denne modellen,som i orginalversjon man regner med var oppsatt med bajonetten som benevnes som "Døllebajonett med flens for låseklo-kort.M/1767/69.
Stempelet foran svansskruen er på denne pipen tildekket med bronse/kobber,noe jeg tidlegere også har observert på andre våpen,er dette noe som er gjordt etter 1814 for å dekke til de gamle monogrammer eller er det en ren tilfeldighet?

Hand

Bare lurte:  På Acillevs gevær mangler dog-lock (Hanesikring?)  Ser at på venstre side for hanen er det et hull i låseblikket der sikringen var festet.  Dette hullet sitter i en forhøyning på låseblikket.  Ble denne forhøyningen loddet til låseblikket eller er det "hel ved"?

Hand

festus

Jeg mener i alle fall å ha sett eksemplarer der denne forhøyningen til varhaken (hanesikringen) er loddet på. Antagelig er det gjort i forbindelse med oppgradering av gamle låser, men om de også ble filt ut av helt gods vet jeg ikke. Jeg tipper kobbersølet som er nevnt stammer fra påloddingen av perkusjonsklossen heller enn p.g.a. tildekking av merking. Da ville nok heller fila kommet fram, vil jeg tro...
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

festus

Jepp, en rask sjekk på et gammelt låsblikk bekreftet det jeg trodde: Varhakeforhøyningen (i mangel av et bedre ord) er definitivt loddet på ("braset") med kobber.
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Hand

Takk, festus, for oppklaringen!

Hand

festus

Bare hyggelig, skal ta et bilde der det vises, men har ikke kameraet for hånden akkurat nå. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling